AER Memories of Old
Transformeer in een vogel en verken talloze eilanden in het luchtruim van AER Memories of Old. In deze nieuwe wereld stap je in de voetsporen van Auk, een meisje dat begint aan haar pelgrimstocht langs oude tempels en ruïnes. Samen moet je uitzoeken wat er in het verleden is gebeurd en waar de goden uit die tijd zijn gebleven.
AER Memories of Old is een adventure game van Forgotten Key, een veelbelovende Zweedse ontwikkelaar. Drie jaar achter elkaar wonnen ze de Game Concept Challenge. Dat AER Memories of Old een bijzondere game is, is me meteen duidelijk. Ik sta dan ook te popelen om mezelf in deze wereld te verdiepen!
The Void
De wereld bestond ooit uit één groot continent, maar door een gebeurtenis uit het verleden is de wereld letterlijk uiteengereten. Even leek het rustig te blijven. Maar na lange tijd opgesloten te zijn, dreigt The Void te ontsnappen en de wereld voorgoed weg te vagen.
Je begint samen met Auk in een grot op een minuscuul vliegend eiland. Hier toon je je respect aan een heilige lantaarn, alvorens je de drie verschillende tempels gaat bezoeken. Geheel onverwacht vat de lantaarn vlam en zodra je die aanraakt bevind je je op een duistere plaats, waar je oog in oog komt te staan met The Void. Als uit een droom ontwaak je enkele tellen later weer in de grot. De grond schudt hevig en rotsblokken denderen naar beneden. Auk zet het op een lopen om heelhuids de uitgang te halen. De toon van het verhaal is gezet. Dit wordt allerminst een saaie pelgrimstocht.
Waar is iedereen?
Er zijn verschillende dingen die mij opvallen wanneer ik als een vogel door de lucht scheer. Allereerst de muziek. Componist Cajsa Larsson creëert met haar soundtrack een rustgevende sfeer, die je van begin tot eind door het verhaal zal vergezellen. Het gebeurt niet vaak dat ik me tijdens het gamen zo ontspannen voel. Wat ik nog knapper vind, is dat de muziek perfect aansluit op de visuele stijl van het spel. De tekenstijl oogt in eerste instantie wellicht wat simpel en zonder detail (zo heeft Auk bijvoorbeeld geen gelaatstrekken en zijn de bossen heel statisch), maar de oplettende gamer zal in AER een gedetailleerd kunstwerk ontdekken.
Het volgende wat mij opviel, zijn de mensen. Beter gezegd: het ontbreken daarvan. Tijdens de introductie van het spel kwam ik erachter dat de goden uit het verleden zijn verdwenen en dat de wereld van nu slechts een schaduw van zichzelf is. Wat ik alleen niet verwachtte, is dat de (levende) mensen in AER op één hand te tellen zijn. Op zoek naar beschaving ben ik op ongeveer elk eilandje geweest, maar ik vond er alleen maar een overdaad aan natuur, verschillende soorten bosdieren en enkele geheimen die ik in deze bespreking niet ga verklappen.
Vertelling
Geesten van de doden zijn echter in overvloed te vinden. Deze zijn niet met het blote oog te ontwaren. Pas wanneer je jouw lantaarn tevoorschijn haalt, zie je de oude bevolking en daarmee ook de strijd die ze hebben gevoerd. Zo zie je mensen in en rondom de tempels bidden, liefhebben, wantrouwen, in opstand komen, vechten en overleven. Dit vind ik een bijzonder mooie manier om het verhaal van AER uit te diepen.
Bij veel geesten zie je namelijk tekstballonnen die je extra inzichten in hun leven geven. Het is dan ook aan te raden aandachtig naar deze overleden mensen te kijken, want je zult nuances ontdekken. Die zijn niet op het eerste gezicht duidelijk. Veel dingen die ik had gezien en gelezen werden mij bijvoorbeeld pas duidelijk nadat ik het spel had uitgespeeld. Als je dat als ontwikkelaar voor elkaar krijgt, ben je wat mij betreft een uitmuntende verteller.
Tempels
Gewapend met haar magische lantaarn bemachtigt Auk de sleutels waarmee ze de drie tempels die ze tijdens haar pelgrimstocht bezoekt, kan binnengaan. Door middel van puzzels ga je steeds dieper de tempel in en ontrafel je geheimen die jou helpen te begrijpen wat er vroeger is gebeurd, en waarom.
Hoe leuk het ook is om dit verhaal uit te pluizen, de puzzels die je voor je kiezen krijgt zijn wat mij betreft iets te eenvoudig. Vooral bij de eerste twee tempels hoef je niet veel meer te doen dan enkele platformen te activeren. Daar ben je binnen een paar minuten doorheen. De laatste tempel is in vergelijking hiermee een stuk uitdagender. Hier had ik voor het eerst het gevoel dat ik eindelijk een echte puzzel aan het oplossen was.
AER Memories of Old is een mooi vormgegeven spel, ondersteund door sfeervolle muziek die je bijblijft. De manier waarop het verhaal wordt verteld, is noemenswaardig. Het nodigt de speler uit om zelf op onderzoek uit te gaan en langs alle talloze eilandjes te vliegen om meer over het verleden te weten te komen. De moeilijkheid van de puzzels die op jouw pad komen en de snelheid waarmee je het spel uitspeelt, zijn echter enkele tegenvallers. Ik was namelijk binnen drie uur al bij de eindstreep. Liefhebbers van verhalen zullen genieten van AER, maar wie op zoek is naar uitdagende puzzels zal achterblijven met het gevoel dat er iets cruciaals mist.