Super Mario Odyssey
Nintendo heeft de komende maanden een mooie line-up voor ons in petto. Na een aantal grote titels in de zomer zal de belangrijkste game in het najaar volgen. Dan kunnen we namelijk voor het eerst aan de slag met een heuse 3D Mario Platformer op de Nintendo Switch. Op het Post-E3 event van Nintendo konden we alvast oefenen met twee levels van Super Mario Odyssey.
In 1996 konden we in het revolutionaire Super Mario 64 voor het eerst met Mario in 3D open levels verkennen. Zes jaar later mochten we dit in een zonnige setting en vergezeld door een waterspuit nog eens overdoen in Super Mario Sunshine voor de GameCube. Daarna leek onze loodgieter zijn ontdekkingsschoenen aan de wilgen gehangen te hebben. Natuurlijk, de Super Mario Galaxy-games waren erg goed, maar ze hadden niet het non-lineaire ontdekkings-aspect van Super Mario 64 en Sunshine. Gelukkig is daar dan nu Super Mario Odyssey.
Kleurrijke werelden
In Super Mario Odyssey zijn het ontdekken en het non-lineaire level design weer helemaal terug. In de game reis je straks als Mario naar verschillende werelden. Hiervoor gebruik je de Odyssey, een schip in de vorm van een pet. Voor onze hands-on-sessie mochten we met twee van de werelden uit Super Mario Odyssey aan de slag. Allereerst reisden we af naar het Sand Kingdom, een woestijnwereld die vol staat met mysterieuze ijskristallen. Ook mochten we een kijkje nemen in New Donk City, een New York-achtige, realistisch aandoende stad vol wolkenkrabbers en taxi’s.
Wat bij het spelen van beide levels meteen opvalt, is dat ze ontzettend levendig aanvoelen. In het Sand Kingdom begin je bijvoorbeeld in een nederzetting, Tostarena Town. In dit dorp lopen overal figuren met sombrero’s en sambaballen rond. De bedrijvigheid is echter niet slechts oppervlakkig: er is ook echt van alles te beleven. Zo kun je op de daken van de huisjes proberen te klimmen om alle verschillende munten te vinden, cactussen kapot te maken, een gesprek aan te knopen met de locals, of een nieuw pak aan te schaffen voor Mario. Je kunt je in Tostarena Town dus al flink vermaken en dan ben je nog niet eens aan het echte platformen begonnen.
Gooien met die pet
Zodra je de veiligheid van Tostarena Town verlaat, zul je veelvuldig gebruik moeten maken van je meest opvallende nieuwe gimmick: Mario’s pet. Cappy, want dat is de naam van het olijke hoofddeksel, heeft allerlei verschillende toepassingen. Zo kun je hem gebruiken om vijanden uit te schakelen, verder te springen of andere wezens of objecten over te nemen. Denk bij dit laatste aan Goomba’s en kikkers, maar bijvoorbeeld ook aan verrekijkers of taxi’s. Je kunt Cappy bedienen met de motion controls, maar het is ook mogelijk om de knoppen van de Switch-controller te gebruiken.
Vooral het overnemen van vijanden en objecten is erg leuk. Van deze functie maken we dan ook veelvuldig gebruik in Sand Kingdom. Zo gooien we onze pet naar een Bullet Bill om vervolgens zelf de controle over de vliegende kogel te krijgen. Met Bullet Bill onder de knoppen is het mogelijk om over grote afgronden heen te vliegen en rotsblokken te laten exploderen. Later nemen we met onze pet ook een enorm standbeeld in Paaseiland-stijl over. Als Paaseiland-hoofd kun je een zonnebril op- en afzetten. Met de zonnebril op zagen we onzichtbare blokken die een route vorm over lava. Met zonnebril loop je echter veel langzamer dan zonder. Hier moet je dus als speler een keuze maken: kijk je één keer en onthoud je hoe de blokken lopen, of hou je je zonnebril op en doe je het op je dooie akkertje?
Mario in de grote stad
De bedrijvigheid van Tostarena Town valt in het niet bij de drukte van New Donk City. Tussen de grote gebouwen lopen overal mensen en rijden taxi’s af en aan. Als je als Mario geen zin hebt om te lopen staat er een scooter voor je klaar om het reizen door de stad aangenamer te maken. Wie van het rijden door een moderne stad meteen in een bloeddorstige stemming raakt moeten we teleurstellen: je kunt met je scooter geen onschuldige voetgangers omver rijden. Ondanks de realistische uitstraling van de stad is dit nog steeds Mario en geen GTA.
In New Donk City gebruik je Cappy vooral om verder te kunnen springen. Door Cappy in de lucht weg te gooien en er dan vervolgens zelf op te springen kun je enorme sprongen maken. Daardoor wordt het een stuk makkelijker om heen en weer te springen tussen de verschillende wolkenkrabbers van de stad. Ook is het mogelijk om Cappy tegen een paaltje aan te gooien, waarna je jezelf omhoog kunt schieten om de gebouwen in de metropool makkelijker en sneller te beklimmen. Bij het op deze manier de stad ontdekken valt op dat New Donk City vol geheimen zit en dat er werkelijk overal munten en power moons te verzamelen zijn.
In New Donk City zien we ook voor het eerst het belang van de verschillende pakken die je als Mario kunt aanschaffen. Iedere wereld heeft zijn eigen munteenheid en door genoeg munten te verzamelen kun je in de plaatselijke winkeltjes allerlei items kopen. Door verschillende pakken te kopen krijg je toegang tot gebieden die eerder gesloten bleven. Zo krijgt Mario met zijn bouwvakkers-outfit toegang tot een bouwplaats waar hij eerder niet in mocht.
Levels in levels
De bouwplaats waar je met je bouwvakkers-outfit naar binnen kunt is een afgesloten platformlevel in New Donk City. Hier verandert de game in een meer traditionele platformer, waarbij je een lineair level moet zien te doorlopen. Dit soort levels zitten her en der door de werelden heen verspreid en zitten erg goed in elkaar. Zo vonden we in het Sand Kingdom een toren met onder aan een groene buis. Eenmaal door de buis kwamen we in een 2D level op de wand van de toren. Door de 2D platformlevels moesten we steeds hoger op de toren zien te komen.
De mix van grote open gebieden waarin van alles te ontdekken is en de afgesloten, meer lineaire platformlevels zorgen voor een goede afwisseling. Bovendien is Cappy een uitstekende toevoeging die met name door zijn vermogen objecten en wezens over te nemen ontzettend veel gameplaymogelijkheden biedt. Wij kunnen dan ook nauwelijks wachten tot 27 oktober, want dan ligt Super Mario Odyssey in de winkels voor de Nintendo Switch.