Nintendo Post-E3 minigames – Voor elk wat wils
Op het Nintendo Event in Nieuwegein waren een groot aantal aankomende Nintendo games te spelen. Helaas was er hierdoor niet voldoende tijd om van elke game een goede speelervaring op te kunnen doen en daarmee een mooi artikel erover te schrijven. Aan de andere kant was er van sommige games ook net te weinig te zien, waardoor we besloten hebben deze geen eigen artikel te geven. Om jullie toch wat inzicht in deze games te geven bevat dit artikel meerdere games die wij bekeken hebben, maar dan in het kort. Zo kom je toch te weten of je naar deze games kan uitkijken of juist moet mijden.
Metroid Prime: Federation Force – Tim
Van deze game was alleen de multiplayer-mode Metroid Prime: Blast Ball te spelen. Het is in feite een 3v3 multiplayer tafelvoetbal optie waarin je probeert te voetballen met geweren. Een grote metalen bal wordt in de arena gedumpt en het doel is om de bal in het net van de tegenstander te schieten. Je kan gebruik maken van verschillende power-ups en zelfs schieten op de tegenstanders om ze even uit te schakelen. Dit was werkelijk waar de grootste teleurstelling van het evenement. Deze multiplayer mode was het enige wat van de game werd getoond en het stelde bijzonder weinig voor.
Het kwam neer op wie schiet het snelst, of het meest tegen de bal terwijl de bal zich in allerlei banen leek te wurmen om het kruisvuur te verlaten. De power-ups leken nauwelijks te werken en spelers konden talloze hits verdragen. Om een potje te kunnen winnen had je meer geluk dan wijsheid nodig. Als dit het niveau weergeeft van de rest van de game is het maar beter dat je hiervan weg blijft. Ongeïnspireerd en al talloze keren eerder (en beter) gedaan. Misschien dat het nog beter wordt, we zijn immers meer gewend van Next Level Games.
Yokai Watch – Rebecca
Het idee van deze game is als volgt; er zijn Yokai losgelaten in jouw wereld en deze hebben effecten op mensen. Zo kwam ik tijdens het spelen een personage tegen die aangaf constant honger te hebben. Er bleek een Yokai in haar buurt te zijn die ervoor zorgde dat zij dit gevoel had. De wereld was in de vorm van een stad en kan ik eigenlijk het beste kan omschrijven als een combinatie tussen Mega Man Battle Network en Pokémon. Al lopende door deze stad kon je met personages praten, die je soms nuttige informatie geven die je naar een Yokai kunnen leiden. Deze eenmaal gevonden kun je er tegen vechten met Yokai die je al in bezit hebt.
Het vechtsysteem in deze game loopt eigenlijk geheel automatisch, zij verdedigen zichzelf en vallen zelf aan, wel heb je soms de keuze tot een superaanval. Dan moet je Yokai zich als het ware opladen; je speelt een soort minigame, denk bijvoorbeeld aan: ‘raak de stippen aan’ en als je dit goed doet doe je een super aanval. Ik heb begrepen dat je altijd 6 Yokai bij je kan hebben.
Hoewel hierboven eigenlijk alles beschreven staat wat ik heb kunnen spelen van de game moet ik zeggen dat het er erg interessant uit zag. Het vechtsysteem werkte toch wel prettig en ook in de wereld had je, voor zover ik kon zien, veel vrijheid en kon je zelf bepalen waar je heen ging. Dit maakt dat dit toch een game is om in de gaten te houden.
Chibi Robo: Zip Lash – Tim
Oh wauw, een nieuwe Chibi Robo-game? Ik had leuke dingen gehoord van het origineel op de GameCube, maar ben daar nog nooit aan toegekomen. Als die te vergelijken is met deze game voor de 3DS moet ik er toch eens achteraan gaan, want Chibi Robo: Zip Lash is veelbelovend. In tegenstelling tot de 3D wereld van de eerste game moet Chibi Robo: Zip Lash het doen met twee dimensies. Een sidescrolling platformer waarbij je Chibi Robo bestuurt die een upgrade heeft gekregen.
Hij heeft nu voortaan een stekker die hij op verschillende manieren kan gebruiken. Uiteraard kan de stekker als wapen gebruikt worden, maar ook als grappling hook, een helikopter spin en nog veel meer. Het verbaasde me hoe veelzijdig de stekker was en hoe leuk het werd geïmplementeerd. De gameplay dat de batterijen van Chibi Robo langzaam maar zeker leeglopen blijft gewaarborgd en zorgt dat je soms moet gaan plannen hoe je sommige levels benaderd. Dit zou zomaar een zeer leuke (niet-Mario)game kunnen worden voor 3DS!
Mario & Luigi Paper Jam Bros – Rebecca
Evenals de leuke niet-Mario game is er ook een nieuwe Mario 3DS game onderweg, namelijk Mario & Luigi Paper Jam Bros. Duidelijk was dat deze game erg populair was aangezien we bijna moesten vechten voor een paar minuutjes. Naar wat ik heb gezien is het vechtsysteem hetzelfde als eerdere delen in de serie. Hiermee bedoel ik dat Mario en Luigi om de beurt kunnen aanvallen en door een juist knoppencombinatie kun je dan meer schade aanrichten.
Het stuk dat ik mocht spelen was ik als ‘normale 3D’ Mario en Luigi op zoek naar meerdere Toad stickers, deze liepen los en moesten gezocht worden. Nu begreep ik dat deze game eigenlijk een combinatie is van de gewone Mario platformer en de Paper Mario serie. Het lukt de personages uit de Paper Mario wereld om in de 3D wereld te komen en daarmee begint het verhaal. Eerlijk gezegd, ik heb te weinig van deze game gezien om er echt een goed oordeel over te geven, maar wat ik heb gezien zag er erg leuk uit. Hoewel het verhaal simpel klinkt denk ik dat een combinatie opnieuw voor veel uren plezier gaat zorgen. Helaas staat deze game pas voor het voorjaar van 2016 gepland, dus het wordt nog even afwachten!