Marvel’s Spider-Man

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Marvel’s Spider-Man

Spider-Man en zijn fans hebben een aantal heftige jaren achter de rug want de laatste ‘goede’ Spider-Man-game dateert alweer uit het PlayStation 2-tijdperk. Fans zijn het daarover eens. De kern van wat onze held zo geliefd maakt, werd nooit echt goed weergeven. Insomniac Games gaat samen met Marvel de uitdaging aan om ons omver te blazen. In een hands-on-sessie in Amsterdam mochten we aan de slag met deze PlayStation 4-exclusieve Spider-Man-game.

Het is niet niks om een goede game rondom Spider-Man te creëren. Als we kijken naar de afgelopen jaren wordt dit pijnlijk duidelijk. Zo kregen we in 2000 voor het eerst te maken met een 3D Spider-Man-game op de PlayStation 1, waarin we op de daken van gebouwen onze kunsten konden vertonen. Daarna was de beurt aan de PlayStation 2 die met de gameversie van de Spider-Man 2-film en Web of Shadows het dichtste bij de kern kwam. Onze held moet namelijk enorm soepel door de straten van New York kunnen slingeren, een dosis aan droge humor hebben en allerlei acrobatische vechtkunsten beheersen. Als we de trailers mogen geloven van deze PlayStation 4 Spider-Man-game, dan zit dat wel snor.

Dubbele persoonlijkheid

Peter Parker en zijn alter ego Spider-Man liggen mijlenver van elkaar af, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Peter is het slimme, maar beetje klungelige figuur die zijn hoofd net boven water weet te houden en Spider-Man is de held met zelfvertrouwen die elk gevaar aandurft. De balans tussen deze twee personages moet dan ook goed zijn. In de eerste momenten van de game weet het de balans al perfect neer te zetten. We zien Peter Parker in zijn kamertje rommelen als hij plotseling zijn politiescanner hoort afgaan. Binnen de kortste keren vliegen we het raam uit en slingeren we door Manhattan op zoek naar de bad guys. Allemaal goed en aardig, maar hoe zit het met die balans dan?

Marvel's Spider-Man

Vlak voor hij als Spider-Man het raam uitvliegt, wordt er een enveloppe onder Peters deur geschoven waarop staat dat hij zijn huur nu toch echt moet betalen. We zien Peter twijfelen of hij nu zijn huur moet regelen of toch die criminelen moet opsporen. Uiteindelijk kiest hij voor het laatste, maar juist die constante tweestrijd vloeit door in de rest van de game. Peter Parker heeft namelijk nog een eigen leven naast zijn superheldenbestaan. We volgen hem als 23-jarige jongeman die net klaar is met zijn studie. Als wetenschapper probeert hij de kost te verdienen maar ook zijn vriendschappen in stand te houden. We zien dus steeds de wereld van Peter Parker en de wereld van Spider-Man met alle keuzes die daarbij komen kijken. De gameplay van Peter Parker is dan ook meer gericht op puzzels en sluipen. Heel anders dus dan dat van zijn tegenhanger, wat zorgt voor een fijne afwisseling.

Het fijne aan deze game is dat de ontwikkelaar een eigen universum heeft gecreëerd. We kennen het verhaal van hoe Peter gebeten wordt door een spin nu wel. Hij is inmiddels al acht jaar aan de slag als redder van de stad. Natuurlijk krijgen we ook een portie slechteriken voor onze kiezen. Naast de grote namen is er dus ook ruimte gemaakt voor de onbekende bad guys zoals Mr. Negative. Insomniac Games heeft dus een eigen stijl gekozen, maar met respect naar andere versies.

Volle vaart door New York

Nadat we uit het raam zijn gesprongen mogen we gelijk gaan slingeren. Dit is natuurlijk het belangrijkste aspect van onze held dat vaak in andere games niet al te goed uit de verf kwam. Ik kan bij deze zeggen dat het werkelijk heerlijk is om door de straten van New York te slingeren. Wat gelijk opvalt, is dat het web aan een gebouw vastzit. Dit klinkt misschien logisch maar in vrijwel alle voorgaande games kon je nog wel eens aan ‘niks’ vasthangen. Daarnaast ziet het zwaaien er precies zo uit als in de comics en de films en het voelt ook zo. Het gaat snel en je hoort de wind langs je oren suizen.

Spider-Man 
 Pixel Vault

Op punten waar er lage gebouwen zijn kun je een Web Dash uitvoeren waarmee je jezelf naar voren trekt. Deze Web Dash is ook erg handig tijdens achtervolgingen als je snel de hoek om wilt slingeren. Daarnaast gaat het allemaal ‘vanzelf’. Je hoeft als speler niet te richten waar je je web wilt vastzetten. Dit doet de game zelf met een soort smart-aim-systeem. Je ziet namelijk een kleine cirkel op het punt waar je je web schiet. Dit gebeurt ook tijdens gevechten.

Naast het webslingeren is ook de stad zelf een groot onderdeel van de game. Qua grootte kom je zeker niet te kort en alle belangrijke trekpleisters zijn natuurlijk aanwezig. Denk hierbij aan het Empire State Building of Grand Central Station. Een leuk gegeven is echter dat bijvoorbeeld de Avengers-toren te vinden is in New York. Op grondniveau is gelukkig ook genoeg te beleven. Of het nou de juichende mensen zijn als je vlak voor ze langs slingert, een man die je uitscheldt of een overval die op dat moment plaatsvindt. Er is genoeg te beleven in de stad.

Mijn spinnenzintuig tintelt

Na mijn ogen uitgekeken te hebben in de stad kom ik aan op de plaats van bestemming. Een groep ruignekken zit de boel te terroriseren dus daar moeten we even een stokje voor steken. Net als het slingeren gaat het vechten geheel in stijl van onze held: acrobatische kunsten en snelle reacties. Zo kun je bijvoorbeeld webkogels afschieten om iemand aan de muur vast te plakken, af te leiden of ter plekke vast te binden.  Als een vijand jou wilt aanvallen, gaat je Spider Sense af en kun je de aanval tijdig ontwijken. Sta je op dat moment bij een muur, dan kun je deze benutten. Zo kan Spider-Man zich afzetten tegen de muur om de vijand omver te slaan.

Marvel's Spider-Man

De omgevingen zijn ontzettend belangrijk bij het vechten. Je kunt vrijwel alles gebruiken om de groepen vijanden neer te meppen. Zie je een prullenbak, dan kun je je web gebruiken om deze als een sloopkogel rond je hoofd te zwaaien. Een putdeksel wordt dan weer een metalen frisbee en een horizontale balk is ideaal om een vijand aan op te hangen. Mocht je toch de nodige klappen krijgen, dan kun je met de zogeheten Focus je leven bijvullen of een speciale aanval uitvoeren. Je kunt Focus verzamelen door combo’s te maken.

Het vechten kan vergeleken worden met de Arkham-serie van Rocksteady. Je vliegt van de ene vijand naar de andere vijand en hebt nooit het gevoel dat je de situatie niet onder controle hebt. Het is dan ook een kwestie van snel reageren en je omgeving gebruiken om de vijanden snel en effectief af te straffen.

Kleren maken de Spider-Man

We werden in de trailers al lekker gemaakt met meerdere outfits voor Spider-Man. Zo begin je in de klassieke outfit maar de opties worden al snel aangevuld met allerlei andere outfits. In de versie die wij speelden konden we aan de slag met vier outfits. Het nieuwe ‘witte’ pak valt hier het meeste op. Dit pak is namelijk speciaal gemaakt voor de game. Hoe je het pak krijgt laten we nog even in het midden, maar het past precies in het Spidey-universum.

Elk pak heeft namelijk zijn eigen krachten. Denk hierbij aan sneller schieten of betere verdediging. Wat Insomniac Games ontzettend slim heeft gedaan, is het wisselen van deze outfits. Je zit namelijk niet vast aan een specifieke kracht. Wil je bijvoorbeeld die betere verdediging hebben, maar vind je het pak spuuglelijk, dan wissel je deze toch om met jouw favoriete pak? Je kunt je pak namelijk modificeren. Zo had ik al snel het klassieke pak voorzien van de kracht uit het witte pak.

Spider-Man 
 Pixel Vault

Naast de pakken die we zagen in onze speelsessie, kunnen we ook Punk Spider-Man verwachten, de Iron Suit Spider-Man uit Avengers: Infinity War en The Velocity Suit die speciaal voor de game gemaakt is. Als mijn berekeningen kloppen, kunnen we rond de dertig outfits verwachten met elk hun unieke krachten.

Sneller, sterker en slimmer

Ook al is Spidey al acht jaar bezig om New York veilig te houden, er vallen altijd nieuwe dingen te leren. Zo kun je vaardigheidspunten toekennen aan specifieke eigenschappen van onze held. Kies je bijvoorbeeld de Defender-lijn, dan krijg je betere aanvallen of slimmere manieren om jezelf te verdedigen. De Inventor-lijn focust zich weer op al je gadgets en de Webslinger-lijn focust zich vooral op alles wat met je webaanvallen te maken heeft. Dit zorgt ervoor dat je zelf in de hand hebt waar jij in wilt uitblinken.

De gadgets in de Inventor-lijn zijn zeker geen slechte toevoeging. Zo heb je bijvoorbeeld speciale webschieters die stroom door de draden schiet of juist geluidsgolven waardoor vijanden omver worden geblazen. Ook heb je een Spider-drone waarmee je vijanden onopgemerkt in een hinderlaag kunt lokken. Spider-Man leent zich natuurlijk ook voor sluipwerk. Zo zijn er verschillende levels waar je over het plafond kruipt en vijanden een voor een uitschakelt zonder de rest te alarmeren. Ook als Peter Parker krijg je deze levels voor je kiezen, maar dan moet je heel anders te werk gaan.

Spider-Man 
 Pixel Vault

Ik ben werkelijk omver geblazen door de vele content die de game te bieden heeft. Het is namelijk altijd spannend als er een Spider-Man-game wordt aangekondigd, maar Insomniac Games weet het perfect te plaatsen. Het ‘normale’ leven van Peter Parker, de snelle gameplay van Spider-Man, slingeren door een goed gevuld New York of het customizen van je pak, het voelt allemaal in balans en dat is fijn.

Zelfs de vele side-missies die de game te bieden heeft worden niet door je strot geduwd. Zo word ik heel subtiel geïntroduceerd aan de rugzakken-collectibles. Deze rugzakken heeft een jongere Peter Parker ooit in de stad achtergelaten. Verzamel je deze, dan krijg je tokens waarmee je je skills kunt verbeteren. Zelfs de vele willekeurige criminele activiteiten in de stad voelen subtiel. Wordt er een juwelier overvallen, dan is het aan jou of je gaat helpen of liever op de top van het Empire State Building blijft zitten. Ik ben van mening dat de ontwikkelaar goud in handen heeft en ik hoop dat de rest van de game net zo tof is als deze eerste paar uur.