Xbox Series X sneller dan supercomputer uit 2001

Preview
Kevin Rombouts op 4 maart 2020
Xbox Series X sneller dan supercomputer uit 2001

Tijd voor een nieuwe generatie

Na zeven jaar Xbox One is het tijd voor een nieuwe generatie consoles. Na veel speculaties en teasersn weten we ondertussen de naam van Microsoft’s nieuwe console: de Xbox Series X. Met nog een aantal maanden te gaan tot de lancering van de negende generatie consoles, zetten we eens op een rijtje wat we mogen verwachten van de nieuwe Series X.

De Xbox One heeft gedurende de jaren een redelijk verwarrende line-up gekregen qua versies. Het begon met de originele Xbox One, waarna de familie werd uitgebreid met de kleinere One S en later de krachtigere One X. De originele One is intussen met pensioen, maar in plaats daarvan kreeg de line-up er de One S All Digital voor terug. Een gewaagde stap zonder disc-drive, maar Microsoft lijkt deze stap niet door te zetten met de Series X.

Geen vervanging, maar uitbreiding

Zoals de naam al doet vermoeden, positioneert Microsoft de Xbox Series X niet als directe opvolger van de One S, maar van de krachtigere One X. Nu de One X al via verschillende wegen een 4K-resolutie op je beeldscherm weet te toveren, is dit het startpunt geworden van de nieuwe console. Zo moet de nieuwe console standaard 4K-beelden gaan projecteren met 60 frames per seconde, maar daarover later meer.

De positionering van de consoles is voor sommige ‘fans’ namelijk al reden tot paniek. In interviews geeft Microsoft’s Matt Booty aan dat de console in de eerste paar jaar geen first-party console-exclusieve titels zal hebben, waardoor gamers moord en brand schreeuwen over de line-up. Die paniek lijkt voor nu echter compleet onnodig, aangezien er tal van games worden geproduceerd met de nieuwe console in gedachten.

Microsoft kiest voor een benadering die ze vergelijken met de benadering bij pc-games: je ontwikkelt een game en maakt hem dan beschikbaar voor een reeks aan ondersteunde hardware. Dat betekent dus dat je op de Xbox Series X de beste ervaring krijgt, maar dat de game ook beschikbaar zal zijn op de Xbox One. Alleen dan net iets minder mooi.

Daarbij hoeven spelers zich geen zorgen te maken over voor welk platform ze de game kopen. Met ‘Smart Delivery’ kijkt Microsoft naar welke consoles je hebt en levert zo digitaal de optimale versie bij je aan. Dit betekent dat je slechts één keer Halo Infinite hoeft te kopen en dat de Xbox dan automatisch de optimale versie voor je downloadt, ongeacht of je dit op de pc, Xbox One of Xbox Series X doet. Ontwikkelaars en uitgevers moeten dit wel zelf goedkeuren, maar Microsoft doet de belofte dat alle first-party games hierover zullen beschikken.

[image_with_animation image_url=”27183″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of devices. […] if someone invests in Xbox between now and [Series X] that they feel that they made a good investment.”

– Matt Booty in MCV

De specificaties van de Xbox Series X

In nieuwe informatie heeft Microsoft bevestigd dat de Xbox Series X een speciaal gemaakte chip van AMD zal krijgen, gebaseerd op de recente Zen 2- en RDNA 2-architecturen van de chipfabrikant. Deze chip moet viermaal zoveel processorkracht krijgen als de Xbox One en 12 teraflops beschikbaar stellen voor ontwikkelaars om te benutten. Ter vergelijking: dit is tweemaal zo krachtig als de Xbox One X, achtmaal zo krachtig als de originele Xbox One en even krachtig als de IBM ASCII White supercomputer uit 2001.

Zoals eerder aangegeven, is een van de doelen van het design van Microsoft dat de Series X standaard kan draaien in 4K met 60 frames per seconde. Afhankelijk van de resolutie van de beelden zal de console echter ook in staat zijn om beelden 120 keer per seconde te verversen of een resolutie van 8K te halen. Niet dat mensen er al tv’s voor hebben; gezien de lage hoeveelheid 4K-televisies op het moment zal het nog wel een poos duren voordat we daadwerkelijk de implementatie van 8K-gameplay zullen zien.

Een term die je de afgelopen jaren waarschijnlijk voorbij hebt horen komen is ray-tracing: een technologie die gebruikt wordt om te berekenen hoe licht op objecten valt en dit realistisch weer te geven in computer-gegenereerde beelden. Hoewel de techniek binnen de pc-markt in opkomst is dankzij Nvidia’s RTX-kaarten, blijft het voor veel mensen nog buiten bereik. Integratie in de Xbox Series X (en waarschijnlijk de PlayStation 5) zal de techniek bij een groter publiek de woonkamer in brengen.

Zijn laadtijden verleden tijd?

Een groot struikelpunt in de huidige generatie consoles blijven de gevreesde laadtijden. Een gemiddeld laadscherm in Destiny 2 op een Xbox One met een harde schijf kan al snel in de minuten lopen. Om dit te tackelen, zal Microsoft de Series X standaard met een SSD leveren. Deze SSD’s kunnen niet alleen als virtueel werkgeheugen worden gebruikt door de console, maar ook laadtijden enorm verminderen.

Naast dat games sneller laden, zal de Xbox Series X ook meer games in de tijdelijke opslag houden. Waar je nu nog slechts een enkele game praktisch direct verder kunt spelen wanneer je de console uit zijn slaap haalt, voert Microsoft dit aantal bij de nieuwe generatie op. De fabrikant wil nog niet vermelden om hoeveel games het precies  gaat, maar noemt enkel de term ‘meerdere games’.

Wat voor opslagcapaciteit standaard wordt meegeleverd, is nog onduidelijk. Met de groei van opslagvereisten zou het ons niet verbazen als iedere console standaard een terabyte aan opslag krijgt, met de optie om te upgraden naar twee of misschien wel vier terabyte.

Wie liever gewoon een schijfje in zijn of haar console stopt, kan opgelucht ademhalen. Ondanks de Xbox One S All-Digital zonder disc-drive, levert Microsoft de Series X namelijk standaard met een blu-rayspeler. Daarmee blijft het mogelijk om niet alleen nieuwe games te spelen, maar ook games uit de drie vorige generaties. Iedere titel die nu beschikbaar is op de Xbox One zal daarmee ook direct speelbaar zijn op de Series X.

Accessoires voor nu en voor later

Afgelopen november kwam Microsoft met een nieuwe versie van de Xbox Elite Wireless Controller op de markt. Deze vernieuwde versie biedt tal van nieuwe functies, maar behoudt nog altijd het stevige prijskaartje van 180 euro. Mensen vroegen zich dan ook af waarom je nu die controller nog zou kopen, als de nieuwe console waarschijnlijk binnen een jaar te krijgen is.

De reden is redelijk simpel: omdat de controller ook op de nieuwe console zal werken. Zoals al doorschemerde in de quote van Matt Booty, wil Microsoft ervoor zorgen dat je investeringen van nu geen loze investeringen zijn. Daarom zullen praktisch alle Xbox One-accessoires ook gewoon met de nieuwe console werken. Controllers, headsets, toetsenborden en ga zo maar door. Eigenlijk alles behalve de Kinect, want niemand gelooft dat Microsoft die ooit nog zal ondersteunen.

Desondanks zal de Series X wel een eigen controller meegeleverd krijgen. Details zijn helaas nog schaars, want Microsoft heeft buiten de originele trailer nog geen informatie over de controller vrijgegeven. Wel weten we dat de controllers voor de console minder last moeten hebben van input lag, iets wat de fabrikant probeert op te lossen met Dynamic Latency Input. Via deze techniek synchroniseert de console de vertraging in de controller met wat er op het beeldscherm gebeurt, waardoor je niet meer het gevoel moet hebben dat je beeld trager reageert dan wat jij met je handen doet.

[image_with_animation image_url=”27193″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Het design van de Xbox Series X

Bij de aankondiging van de nieuwe console tijdens de Game Awards van afgelopen december, verraste Microsoft het publiek niet alleen met de naam. Ook het design van de Xbox Series X was voor menig kijker reden genoeg om de wenkbrauw op te tillen. Na het enorme formaat van de originele Xbox One heeft de gigant uit Redmond er nu voor gekozen om de console rechtop te zetten, in de vorm van een kleine, zwarte pilaar. De vergelijking met een compacte pc werd dan ook al snel gemaakt.

Aan de voorkant van de nieuwe console is nauwelijks iets te zien. In de linkerbovenhoek treffen we het bekende Xbox-icoontje aan, dat ook nu weer als aan-uitknop lijkt te dienen. Daaronder zien we de disc-drive en een knopje om de controllers te verbinden, maar dat was het wel. De zijkanten van de console lijken nu geen poorten te hebben en over de achterkant van de console weten we nog niet zo veel. Geruchten over de poort-selectie op de console lopen uiteen, maar verschillende lekken laten in ieder geval meerdere USB-poorten, een enkele HDMI-poort en een opvallende rechthoekige poort zien. Waar deze laatste voor dient, is momenteel nog niet bekend.

Aangezien de console zowel rechtop als plat neer kan worden gezet, is koeling een belangrijk onderdeel. Hiervoor vertrouwt Microsoft op een ventilator die boven in de console zit. Lucht zal waarschijnlijk via de onder- en achterkant worden aangezogen, waarna deze aan de bovenkant weer uit de console wordt geblazen. Deze ventilator zit verstopt onder een grill, die groen oplicht als de console aanstaat.

[image_with_animation image_url=”27184″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Prijs en releasedatum van de Xbox Series X

Momenteel houdt Microsoft de lippen nog stijf op elkaar wanneer het aankomt op de prijs van de Xbox Series X. We kunnen echter wel een inschatting maken als we kijken naar de lanceerprijs van de Xbox One. Deze lag bij de lancering op 499,- euro, waarbij de Kinect-camera zat inbegrepen. Toen Microsoft deze uit het standaardpakket haalde, zakte de prijs terug naar 399,- euro. Gezien de krachtigere hardware lijkt het ons echter waarschijnlijker dat de prijs in de buurt van de 499,- euro zal liggen, in plaats van de 399,- euro.

Ook qua releasedatum is er nog niets officieel bevestigd. Microsoft heeft aangegeven de console in de ‘holiday’-periode van 2020 te willen lanceren, dus tussen oktober en eind december. De Xbox One had zeven jaar geleden een releasedatum van 22 november 2013, dus het zou ons niet verbazen als de release van de console ook deze keer ergens halverwege november plaats zal vinden. Daarbij gaan we ervan uit dat we in Nederland en België deze keer niet acht maanden langer moeten wachten dan onze Engelstalige vrienden.

Deel dit artikel