Sword Art Online: Hollow Realization
Het is weer tijd om onze Deep Dive Virtual Reality Headsets af te stoffen en ons klaar te maken voor het volgende deel van de Sword Art Online-franchise. Sword Art Online: Hollow Realization is de volgende telg uit de franchise en is ontwikkeld door Aquaria, net zoals de eerste twee games van Sword Art Online.
Ainground
Ditmaal zijn Kirito en zijn vrienden uitgenodigd om mee te doen aan de bèta van Sword Art: Origin. Deze nieuwe server is gebaseerd op de originele Sword Art Online-server, maar dan wel zonder het principe dat als je dood gaat in-game, je dood gaat in het echte leven. De wereld heet dan nu ook Ainground in plaats van Aincrad zoals het in het origineel heet. De wereld is niet meer ingedeeld in floors maar in gebieden, al kun je elk gebied nog wel als floor zien, aangezien je aan het eind van een gebied net zoals in het origineel een eindbaas tegenkomt die je moet verslaan.
Personages aanmaken
Ook ditmaal heb je de mogelijkheid om je personage aan te passen zoals je dat zelf wilt. Uiteindelijk heeft dit geen impact op het verhaal, aangezien je personage nog steeds een placeholder is voor Kirito. Naast natuurlijk het uiterlijk van je personage heb je nog de mogelijkheid om je eerste wapen uit te kiezen waarmee je wilt beginnen. Waar je in het Sword Art Online: Lost Song nog magie had om te gebruiken, hebben ze bij Hollow Realization ervoor gekozen om weer terug te gaan naar de basis. Je hebt namelijk alleen maar melee wapens om uit te kiezen. De wapens waaruit je kan kiezen zijn als volgt: zwaard, rapier, scimitar, mace, katana, tweehandig zwaard of een speer. De wapens bepalen wat voor een vaardigheden je allemaal kunt gebruiken tijdens een gevecht.
Verhaal
Na het afronden van je personage word je in Town of Beginning gegooid waar je vervolgens aan het verhaal begint. Al snel kom je Premiere tegen, een rare NPC die eigenlijk niet in het spel thuishoort. Daarnaast is er nog wat anders vreemd aan de gang in de stad, er verdwijnen namelijk NPC’s. Het is jouw taak om uit te zoeken wat er precies aan de hand is in Ainground.
In totaal ben je wel ongeveer 30 tot 40 uur zoet met het verhaal, maar dat ligt een beetje aan je persoonlijke speelstijl. Als je daarnaast ook nog alle side quests en overige dingen wil afronden, ben je wel ruim het dubbele aantal uren aan de game kwijt.
Town of Beginning
Geen JRPG is compleet zonder een stad waar alle handelaren zich bevinden om je voor te bereiden voor je quests. Hier kun je belangrijke spullen kopen zoals nieuwe uitrusting en wapens. Eenmaal wat verder in de game heb je ook de mogelijkheid om je bestaande uitrusting en wapens te upgraden. Dit kan je doen bij verschillende blacksmiths in de stad. Hier moet je wel bij opletten dat elke blacksmith goed is in een bepaalde taak. Zo is de een goed in het upgraden van een wapen terwijl een andere beter is in het upgraden van uitrusting.
Onderlinge relaties
Je kunt meer dan 300 verschillende NPC’s in de stad tegenkomen om samen het gevecht mee aan te gaan. Deze NPC’s vechten echter niet zomaar met je mee. Om deze relatie tot stand te brengen, zal je eerst wat quests voor ze moeten uitvoeren waarna ze je vervolgens een in-game berichtje doen dat ze wel vrienden met je willen worden.
Echter is dit pas de onderste trede van de trap als het gaat om relaties. Door de relaties tot een hoger niveau te tillen krijg je de mogelijkheid om ze nieuwe wapens en uitrusting te geven. Hierdoor kunnen ze je dan effectiever tot hulp zijn tijdens een gevecht. Om de relaties op een hoog genoeg niveau te krijgen, zul je met ze moeten praten door middel van het Affection System. Dit systeem werkt door op de juiste momenten ja of nee te antwoorden op een vraag van de NPC. Het is meestal wel vrij duidelijk wat de NPC wil horen om het gewenste resultaat te halen.
Als je relatieniveau hoog genoeg is, kun je de NPC’s ook nog uitnodigen om mee te gaan naar je kamer. Hier kun je een Pillow Talk met ze houden, wat voor de niet belangrijke NPC’s niet veel extra’s toevoegt, maar wanneer je dit echter doet met de belangrijke personages van Sword Art Online: Hollow Realization krijg je unieke gesprekken die per NPC weer anders zijn.
Gevechten
Nadat je al het gebabbel over hoe alles precies werkt hebt aangehoord, is het tijd om het veld in te gaan en de eerste monsters een kopje kleiner te maken. Het is deze keer in tegenstelling tot de voorgaande delen mogelijk om een team van vier personen te vormen. Kirito of hoe je hem dan ook genoemd hebt, is het enige personage wat je rechtstreeks kan besturen. De rest van je teamgenoten doet in principe wat hij of zij zelf wil. Je hebt wel wat standaard opties om te vragen of er gehealed kan worden of om de vijand frontaal met zijn allen aan te vallen.
Door complimenten te geven aan je teamleden als ze bepaalde acties uitvoeren, zullen ze dit onthouden en de acties vaker uit zichzelf gaan doen. Ik had helaas wel vaak last van een koppige healer die net iets te graag ook de vijand in elkaar wilde slaan.
Als je op gelijke grond vecht, kun je de monsters wel lekker in elkaar slaan door samen met je teamgenoten combo’s te maken die extra veel schade aanrichten. Dit werkt allemaal wel goed, al heb ik wel iets te vaak last gehad van ongelijke grond in het level design waardoor ik de vijand niet goed kon raken. Dit was dan ook meestal de reden dat de helft van mijn teamgenoten ten onder ging.
Online
Nadat je de eindbaas van het eerste gebied hebt verslagen, krijg je ook de mogelijkheid om samen met andere spelers de wereld van Sword Art Online in te gaan. Dit liep echter niet zo voorspoedig als dat ik had gehoopt, het duurde aardig lang voordat je eenmaal in een groep zat en tijdens de gevechten deden zich ook nog een aantal rare dingen voor. Zo kwam het een keer voor dat een andere speler een vijand van tien meter afstand aan het aanvallen was. Hierdoor verlies je het tactische deel van de game die bij de wat lastigere eindbazen zeker wel van belang is. De beste ervaring die je uit Sword Art Online: Hollow Realization kunt halen, is toch wel als je offline aan het spelen bent.