Splatoon

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Splatoon

Wanneer je aan Nintendo denkt, denk je niet onmiddellijk aan shooters. Vooral de huidige generatie gamers wendt zich sneller tot een PlayStation of een Xbox om een digitaal slagveld te betreden en het ene na het andere magazijn kogels op een tegenstander te legen. En ja, ook hoog aangeschreven blockbuster shooters hebben van tijd tot tijd de weg naar Nintendo’s consoles gevonden, maar met een gematigd en wisselend succes. Hoe je het ook draait, wendt of keert, Nintendo blijft onlosmakelijk verbonden met games voor het hele gezin. Betekent dit dat Nintendo zich niet brandt aan het shootergenre? Kennelijk niet, want de Japanners gaan de gok wagen met hun eigen online teambased shooter genaamd Splatoon.

Het mag al wel meteen gezegd zijn dat Splatoon niet de doorsnee shooter zal worden. Splatoon laat namelijk zien dat ‘shooter’ een ruimer begrip is dan de meeste denken. De meest bekende definitie is die van een game omtrent een protagonist die zijn tegenstanders doodt, maar dat is dus niet de insteek van Nintendo’s Splatoon. Nee, Nintendo houdt het kindvriendelijk en laat ons schieten met verf…je leest het goed, verf (zag je wat ik deed met de titel?). De verf is overigens ook geen dodelijke loodverf of zo, nee…het is doodgewone, allesbedekkende verf die op alles afgevuurd dient te worden op de tegenstander zelf na.

WiiU_Splatoon_14_Duel_Crank01

En dat is dan ook het enige doel in Splatoon, verf op alles schieten wat je ziet. Je neemt een speelveld, twee teams van ieder maximaal vier spelers en liters verf. Elk team krijgt een eigen kleur verf en een bepaalde tijd op de klok mee. Binnen deze tijd is het de bedoeling om het merendeel van het speelveld in jouw kleur te verven. Vergeet de kwasten en rollers, de verf mag geschoten worden (anders zou het geen shooter zijn ofcourse). Klinkt eenvoudig, en in de basis is dat het ook, maar omdat het dus niet mogelijk is om een tegenstander permanent fysiek uit te schakelen, blijft het spannend tot het bittere einde, iedere druppel verf kan de doorslag geven.

Splatoon is een third-person shooter, wat betekent dat je dus jouw personage van achteren mag bewonderen. Nu zul je alleen teleurgesteld zijn als je als oude shooterfan een gespierde klerenkast met high-tech snufjes verwacht. In plaats daarvan speel je met een Inkling, een inktvis-achtig wezentje wat ook menselijke vormen aan kan nemen. In zijn of haar menselijke vorm kan men rondrennen en er lustig op los kliederen, terwijl men in inktvisvorm in de afgeschoten verf kan duiken om zo sneller door het level te zwemmen en de tegenstander ongezien kan benaderen, zolang het maar je eigen kleur verf is.

WiiU_Splatoon_32_UpDown02

Zoals het iedere online shooter betaamt, zal ook Splatoon meerdere speelmodi bevatten. De modus die naar alle waarschijnlijkheid de meeste spelers zal trekken, is 4-vs-4 Turf Wars, waarin al het bovengenoemde van toepassing is. Twee teams van vier spelers kliederen er tot het eind van de ronde op los om zo veel mogelijk gebied te bedekken in verf. Dit concept wordt verder doorgetrokken in de Ranked Battles, maar deze onderscheiden zich aan de hand van unieke regels en speelstijlen. Een andere modus is Splat Zones, waarin het niet de bedoeling is dat je de hele kaart volsmeert, maar juist een specifieke zone gekleurd moet houden. Het verdedigen van je zone is dan dus het belangrijkste doel. Ten slotte zijn er ook spelmodi voor de ‘lone wolfs’ onder de gamers. Zo kun je het solo opnemen tegen een heel leger van Inklings of je skills verbeteren in de één-tegen-één Battle Dojo.

Nu de hamvraag: hoe distribueer ik mijn verf dan wel precies? Nou…met vuurwapens, of verfwapens in dit geval, onderverdeeld in je hoofdwapen, sub-wapen en speciaal wapen. Ieder wapen heeft zijn plus en minpunten: De Splat Roller is bijvoorbeeld uitermate geschikt om grote stukken mee te verven en je tegenstander totaal te overrompelen terwijl de de Splattershot meer een goede allrounder is. Nu is je wapen niet het enige wat telt, ook je outfit bepaalt jouw speelstijl. Ook zul je verschillende kledingstukken kunnen kopen die de eigenschappen van je Inkling beïnvloeden. Plus, je ziet er misschien ook wat leuker uit, saillant detail misschien. Anywho…ik voel microtransacties aankomen…

Splatoon_05

Om deze preview lekker informatief te beëindigen, dient de grootste uitdaging in Splatoon nog vermeld te worden: communicatie. Hoe Nintendo dat wil gaan aanpakken, blijft een mysterie. Hoe dat zo? Nou…waar andere online shooters zich berusten op voicechat voor communicatie tussen teamgenoten heeft men bij Nintendo besloten om deze feature bewust uit de game te laten. Dit omdat men elkaar nogal eens verkeerd ‘afschildert’ (pun intended). Nintendo wil het gezellig houden en heeft geen zin in gescheld over het internet en het weghalen van een grote boosdoener leek dan ook de enige optie. Of grofgebekte moddergooiers massaal hun favoriete shooter laten vallen voor Splatoon op de Wii U, durf ik te betwisten, maar ik ben Nintendo niet. Hoe Nintendo het gemis van chat gaat compenseren, ach…we gaan het vanzelf allemaal zien. Nintendo’s Splatoon voor de Wii U zal op 29 mei verschijnen, voor de liefhebber zelfs in combinatie met een kekke Inkling amiibo.

UPDATE: Loop ik toch het hele artikel over verf te praten, terwijl het toch echt inkt is. Oh well…jullie begrijpen wat ik bedoel he. Toch?