Prey

archief
Jordy Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Prey

Op gamescom was Bethesda met twee grote games aanwezig, Dishonered 2 en Prey en vooral de laatste is een opvallende aangezien het niet echt een vervolg gaat worden op de vorige game. Het is volgens Arkane Studios een herinterpretatie van het origineel die ondertussen al elf jaar geleden is uitgekomen. In Keulen werd er een gameplay demo getoond van de game die ergens volgend jaar moet verschijnen. En om met de deur in huis te vallen; de eerste tekenen zijn erg hoopgevend.

In Prey ben je een astronaut genaamd Morgan Yu, een man die is gebruikt als experiment en daar vreemde krachten aan heeft overgehouden. Het ruimteschip waar Yu zich op bevindt is een kolos en zweeft in een baan om de maan. Het duurt niet lang voordat de hel losbarst en er een nog onbekend buitenaards ras dood en verderf zaait op het ruimtestation. Dan komen die superkrachten ineens heel goed van pas en ben je toch iets beter bewapend tegen het gespuis die de Talos-1 op stelten zet.

Prey Aliens

De aliens die je tegenkomt op Talos-1 zijn niet je doorsnee E.T of de wezens uit South Park, maar een soort van schaduwwezens die in verschillende soorten en maten te vinden zijn. Zo begint de demo meteen met een van mijn persoonlijke nachtmerries, want deze aliens heten Mimics. Deze wezens kunnen zich camoufleren door te veranderen in alledaagse voorwerpen en op het moment dat je dichtbij genoeg bent komen ze met een bloedgang op je af. Tijdens de demo leverde dat een aantal flinke scares op, waardoor je waarschijnlijk de rest van de game wel drie keer nadenkt voordat je langs een prullenbak loopt. Het enige waar de ontwikkelaars wel rekening mee moeten houden is dat dit grapje niet de hele tijd gebruikt wordt, want dan is het onverwachte aspect er ook snel af.

Doordat je een alienexperiment bent heb je de mazzel dat je verschillende skills kan leren van de buitenaardse wezens die je tegenkomt. In de demo werd de Mimic-skill ook door de protagonist gebruikt om vermomd als een koffiekopje door een smalle doorgang te rollen. Deze skill is ook erg handig om je vijanden te verrassen of om ongemerkt langs het buitenaards gespuis te rollen als een granaat of elk ander klein voorwerp die je kan vinden. Naast het vermommen van jezelf werd er ook een skill getoond waarmee je enorm grote voorwerpen kan verplaatsen. Handig om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen of om een enorm voorwerp richting je vijanden te smijten. Deze skills en de nieuwe Gloo Cannon zorgen ervoor dat je veel vrijheid hebt op Talos-1, waardoor Prey zich bijna in een open wereld lijkt te bevinden.

Prey 
 Pixel Vault

Grafisch en technisch gezien heeft Prey al een hoog niveau te pakken. De demo had totaal geen framedrops en storende dingen als texture popping waren beperkt tot het minimum. Nu is het niet helemaal duidelijk op welk platform de demo is opgenomen, maar mocht dit daadwerkelijk de consoleversie zijn van de game dan komt het op dit gebied helemaal goed. Saillant detail is dat Dishonered 2 vlak voor de demo van Prey werd getoond en deze alles behalve af lijkt. Het team achter Dishonered heeft echter nog maar tot november om dit op te poetsen terwijl de mensen achter de veel beter ogende space-shooter nog niet eens een specifieke releasedatum hebben.

Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het gebrek aan diversiteit in vijanden. De aliens zijn zoals eerder benoemd een soort schaduwmonsters en deze lijken, met uitzondering van de grote, ontzettend veel op elkaar. Allemaal hebben ze wel hun eigen skills, maar het oog wil ook wat en een leger aan alleen maar zwarte vage wezens oogt een beetje saai. Ondanks dit kleine smetje lijkt Prey een topper te worden voor volgend jaar als de demo van gamescom de standaard gaat worden. Een beklemmend en indrukwekkend ruimteschip, grafische pracht en een grote variatie in gameplay. Als Prey dan ook nog eens soepel speelt en Arkane Studios wat laatste schoonheidsfoutjes gladstrijkt dan kunnen we volgend jaar een geweldige ervaring verwachten.