Metal Gear Survive
Dat de nieuwste Metal Gear-game voor verschijning al omstreden is, is geen geheim. Het is de eerste Metal Gear zonder geestelijk vader Hideo Kojima aan het roer en bovendien spelen zombies in deze nieuwste game voor het eerst in de serie een grote rol. Alle controverse ten spijt gingen Jermaine en Tim langs bij Konami voor een uitgebreide speelsessie met Metal Gear Survive.
Voordat we daadwerkelijk aan de slag mogen met de coöperatieve multiplayer van Metal Gear Survive krijgen we eerste een presentatie met de nodige informatie over de singleplayer-modus van de game. Survive is een spin-off van Metal Gear Solid V en speelt zich af in een parallel universum. In de singleplayer draait alles om overleven, waarbij drie elementen van belang zijn: base building, crafting en het verzamelen van resources.
Huisje boompje beestje
Het eerste belangrijke element is het bouwen van een basis. Je basis is de plek waar je je karakter aanmaakt en het is je eerste verdedingslijn tegen de zombies die je vanaf alle kanten het leven zuur willen maken. Bovendien voorziet je basis je in je eerste levensbehoefte. Zo zul je er een watervoorziening aan moeten leggen en kun je uiteindelijk zelf vee houden om jezelf van voedsel te voorzien.
Het tweede belangrijke element is craften. Naast je primaire levensbehoeften is het van belang om wapens en valstrikken te craften om in leven te blijven. Dit doe je door resources te verzamelen, het derde belangrijke element. Door naar verschillende gebieden te reizen zul je betere resources vinden waarmee je weer betere wapens kunt vinden. Je zult hiervoor dan wel de veilige haven die je basis is moeten verlaten.
Daarnaast werd ons tijdens de presentatie duidelijk gemaakt dat de singleplayer en de multiplayer niet los staan van elkaar. Sterker nog, in de multiplayer ga je normaal gesproken altijd aan de slag met je singleplayer personage. Door multiplayermissies te spelen verdien je nieuwe resources waarmee je je basis in singleplayer weer kunt upgraden.
Blijf van mijn erf
Tijdens onze hands-on sessie mochten we alleen met de multiplayer aan de slag en zodoende konden we kiezen uit een aantal van tevoren samengestelde personages. De personages hebben verschillende wapens en skills die handig met elkaar te combineren zijn. Zo kon mijn personage verschillende soorten hekken opwerpen om de naderende zombies vervolgens met een speer door het hek heen neer te steken.
De coöperatieve multiplayer speel je met z’n vieren en draait om het verdedigen van je basis tegen hordes ondoden. Midden in je basis activeer je een apparaat en wanneer de zombies dit weten te vernietigen, heb je verloren. Het doel is dan ook om de meute hersenetende viezeriken uit je basis te houden. Deze bestaan uit de alledaagse simpele zombies, maar er zitten bijvoorbeeld ook gepantserde zombies tussen en gedrochten die exploderen als je ze neerschiet. Dit laatste kan funest zijn wanneer ze je basis al zijn binnengedrongen. Om een explosie binnen je basis te voorkomen, moet je de exploderende zombies van achter besluipen en hem met een welgemikte stealth kill terug naar het hiernamaals sturen.
Planning en coördinatie
Het is natuurlijk nog beter om ervoor te zorgen dat de zombies je basis überhaupt nooit binnenkomen. Tussen de verschillende golven zombies door krijg je de tijd om de belangrijkste invalsroutes te blokkeren door bijvoorbeeld prikkeldraad, dranghekken, mijnen en turrets te plaatsen. Hiervoor is enige planning en coördinatie vereist, anders sta je allemaal turrets aan dezelfde kant te plaatsen terwijl andere zijden onbeschermd blijven.
Bovendien zijn er tussen verschillende zombiegolven sidequests te doen, die het verdedigen van je basis een stuk makkelijker maken. Tijdens één van deze sidequests moest er geïnfiltreerd worden in een vijandelijke basis om een soort walker met een machinegeweer erop te stelen. Bij terugkomst bleek dit een uiterst effectief middel om de laatste en tevens moeilijkste golf zombies mee te bestrijden. Ook hier is coördinatie weer van cruciaal belang. Als iedereen als kip zonder kop op de walkers afrent, is er namelijk niemand meer beschikbaar om de verdediging van je basis verder bij te werken.
Waardige opvolger?
We hebben ons dus goed vermaakt met de multiplayer, maar over de singleplayer hebben we nog wel de nodige vragen. Is er bijvoorbeeld een doel in het spel naast enkel zo lang mogelijk overleven? Hoeveel variatie zit er in de vijanden en hoe lang blijft het leuk om tegen dezelfde soorten zombies te vechten? Kortom: als coöperatieve multiplayergame werkt Metal Gear Survive prima, maar of het als echte Metal Gear singleplayergame ook weet te overtuigen, is nog maar de vraag.
Metal Gear Survive verschijnt begin 2018 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.