Fear the Wolves

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Fear the Wolves

Fear the Wolves werd aan het begin van dit jaar voor het eerst aangekondigd middels een trailer. Toendertijd was battle royale (BR) al erg populair, maar inmiddels is de populariteit van het genre uitgegroeid tot een werkelijke storm. Nu Fear the Wolves officieel verkrijgbaar is in Steam als early access, is het de hoogste tijd om te kijken of de game zijn beloftes waar kan maken. En hoe deze zich verhoudt tot de zee aan BR-games die in het afgelopen half jaar zijn uitgekomen.

Fear the Wolves beloofde in zijn aankondigingstrailer een intense BR-ervaring te zijn, gesitueerd in Chernobyl. Omringd door verlaten dorpjes, duistere bossen, gemuteerde wolven en met gestroomlijnde en realistische combat en gunplay. Nu de game in early access te verkrijgen is op Steam, mochten wij eens proeven van de game in wording.

Stalinisme in oud Chernobyl

Fear the Wolves is in ontwikkeling bij Vostok Games, een relatief kleine studio uit Kiev met twee games op de naam, inclusief Fear the Wolves. De eerste game was Survarium, een free-to-play multiplayer shooter met een focus op realisme en tactische elementen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar een bepaalde stijl heeft en deze graag wilt laten zien in zijn games, namelijk een postapocalyptisch Chernobyl.

Fear the Wolves 
 Pixel Vault

Deze stijl komt duidelijk terug in het spelen van Fear the Wolves. De game speelt zich af in de afgelegen gebieden van Chernobyl, waar in 1986 de grootste kernramp in de menselijke geschiedenis plaatsvond. Net als in de realiteit is in de game alles verlaten. De gebouwen zijn vervallen, verlaten en gevuld met Stalinistische propaganda en hier en daar een vuurwapen. De natuur is ongerept en af en toe ziet een gemuteerde wolf jou aan voor zijn avondeten. Een gezellig thuiskomen dus…

Ongeïnspireerde mechanics

Hoewel de setting uniek is en behoorlijk atmosferisch werkt, is de gameplay ondertussen afgezaagd en ongeïnspireerd. Zoals gebruikelijk bij BR-games, hijs je jezelf met (nu nog) negentien andere spelers in een helikopter en word je gedropt in het afgesloten speelgebied. Vervolgens verzamel je wapens, bepantsering en andere hulpmiddelen. Terwijl je dit doet, hoop je niet afgeschoten te worden door een andere speler, opgegeten te worden door zo’n wolf of te bezwijken aan de straling, al is dat van die wolven wel uniek binnen de BR-games.

Na verloop van tijd wordt het speelgebied kleiner gemaakt door radiatiezones die in werking beginnen te treden en moet je overleven tot een tweede helikopter je komt ophalen. Wat je je vervolgens afvraagt is waarom twintig (maar uiteindelijk honderd) personen op de heenweg mee kunnen en op de terugweg maar één. Als je er toch even bij stilstaat, merk je ook dat je überhaupt niet weet wat je doel is. Nu is dit niet de eerste keer dat een BR een leeg omhulsel is van gameplay en geen diepere richting heeft, maar de setting is zo tof in Fear the Wolves, dat ze hier makkelijk iets omheen hadden kunnen verzinnen.

Fear the Wolves 
 Pixel Vault

Terwijl je je spullen bij elkaar verzamelt, kunnen verschillende wapens voorbij komen. Denk hierbij aan een Uzi, een Kris Vector, een LMG, een shotgun etc. De wapens zelf zien er goed uit, klinken goed als ze afgeschoten worden en het belangrijkste: ze schieten lekker. Wees wel zuinig met je kogels, want daarvan zijn er niet bijzonder veel. Gelukkig gaan spelers redelijk snel dood, dus je hebt in principe niet veel munitie nodig.

Fear the Frame rate

Zoals ik net al opmerkte, zien de wapens er goed uit. Dat geldt ook voor de rest van de game. Als je de settings op ultra hebt staan, met in het bijzonder de postprocessing, zijn er erg mooie effecten die de gamewereld mooi aankleden. Het enige nadeel is dat dit funest is voor je frame rate. Daarnaast viel me ook op dat de game in het algemeen nog slecht geoptimaliseerd is. Zelfs wanneer je de grafische opties op een laag pitje zet, haalt de game moeilijk een stabiele 55 fps. Kijk je door de kijker op je geweer, dan zakt dit al erg makkelijk af naar 30 fps of lager.

Die slechte optimalisatie zie je ook terug aan het begin van de potjes. Dan moeten bepaalde assets nog laden terwijl je in de helikopter zit, waardoor de game soms erg kan haperen of voor tien seconden kan stilhangen. Vervolgens word je weer gesynchroniseerd met de server en merk je dat de helikopter al ver voorbij je doelwit is gevlogen. Daarnaast valt het überhaupt erg op dat de game nog heel erg vroeg in ontwikkeling is. Regelmatig vind je namelijk nog een misplaatste texture. Zo is er midden in de map een soort pilaar van misplaatste objecten en texturen van stukken gras die als een wervelwind tot hoog in de lucht reikt.

Fear the Wolves 
 Pixel Vault

Uiteindelijk valt over de stabiliteit van de game nog weinig concreets te zeggen: early access is namelijk juist voor games die nog in ontwikkeling zijn. Dat gezegd hebbende heeft Fear the Wolves nog minstens een ontwikkelingsperiode van twee jaar nodig voordat het kan concurreren met de games van nu, terwijl de markt voor BR nu al oververzadigd is. De echte vraag is dan ook of het battle royale genre nog wel relevant is, wanneer deze game uit zijn ontwikkeling komt…