Fable Fortune
Met de populariteit van kaartgames als Hearthstone en Gwent was het voor ontwikkelaars Flaming Fowl Studios en Mediatonic duidelijk: er moet ook zo’n game komen in het Fable-universum. Ze zijn daarom driftig aan de slag gegaan met het creëren van een hele berg kaarten en een game om deze te ondersteunen. De early access voor de game, Fable Fortune, is vandaag van start gegaan, maar is de game vernieuwend genoeg of kun je beter Hearthstone blijven spelen?
Deze game is gespeeld tijdens de early access. De uiteindelijke game zal nog veel veranderingen zien.
Wanneer je Fable Fortune opstart, kom je meteen in een overzichtelijk menu. Dit menu geeft je de opties om een spel te starten, card packs te kopen, deze te openen en je eigen deck te bouwen. Niet heel innovatief, maar meer heb je als speler eigenlijk ook niet nodig. Als nieuwe speler begin je met een aantal standaard kaarten en is het uiteindelijk de bedoeling dat je door het kopen van packs, met in-game munten of keiharde euro’s, een deck samenstelt waarmee je jouw tegenstander de baas kan zijn.
Classes en gold
Fable Fortune geeft de speler de mogelijkheid om een deck te bouwen rond zes leiders. Iedere leider heeft zijn eigen hero power, zoals we dat gewend zijn uit Hearthstone. Je kunt kiezen uit de Necromancer, Prophet, Shapeshifter, Merchant, Knight en Alchemist. De hero powers die deze karakters bezitten, passen bij de rol die ze hebben; zo beschikt de Prophet over de gave iemand op het speelveld te healen voor twee HP en kan de Knight zijn hero power gebruiken om een 1/1 monster op te roepen. Alle hero powers kosten 2 gold.
Gold is het betaalmiddel waarmee je je kaarten kunt spelen, vergelijkbaar met mana in Hearthstone. Dit gold kun je inzetten om een kaart te spelen, je hero power te gebruiken of een van je kaarten Guard te geven. Guard is vergelijkbaar met Taunt in Hearthstone. Dit kan dus op iedere kaart toegepast worden, maar dat kost je wel 1 gold. Een leuke mechanic, aangezien je nooit weet wanneer je door een muur van minions heen moet van je tegenstander.
Moraliteit: goed of slecht?
Een ander interessante mechanic is moraliteit. Aan het begin van iedere game kun je kiezen uit drie quests: het oproepen van monsters met meer aanvals- dan verdedigingspunten, het gebruiken van drie spells die meer dan 1 gold kosten en het uitgeven van 18 gold. Wanneer je een van deze quests voltooid hebt, krijg je een kleine bonus, maar krijg je ook de mogelijkheid om te kiezen tussen een goedaardige of kwaadaardige afloop van de quests. Dit gaat natuurlijk direct terug naar de Fable-games, waarin je diezelfde keuzes kon maken. De keuze voor goed of slecht beïnvloedt bepaalde kaarten in je deck, die daardoor wel of juist geen bonus krijgen.
Jammer genoeg wordt dit veel te weinig gebruikt. Als je als beginner start, zal de keuze niets uitmaken, aangezien je geen enkele kaart hebt die hier op inspeelt. De keuze voor goed of slecht wordt dan ook meer een keuze voor het leukere uiterlijk van je leider, want dat verandert ook bij deze keuze. Een leuke touch, maar de gameplay verandert er niet door. Na het voltooien van je eerste quest krijg je nog een quest (in totaal uiteindelijk drie), waarna je kunt switchen tussen goed of slecht. Het is dus duidelijk dat Fable Fortune hier in de toekomst haar kracht uit moet halen.
De realisatie
Dat zeg ik niet voor niks. Het eerste dat er namelijk door mijn hoofd ging toen ik het spel tien minuten gespeeld had, was: “Dit is gewoon Hearthstone in een Fable-jasje”. Na toch doorgespeeld te hebben, werd het erg duidelijk dat Fable Fortune goed in elkaar zit, maar heel veel overeenkomsten heeft met de game van Blizzard. Mana is nu gold, de ability Rush is letterlijk Charge en ga zo maar door. Zelfs de hero powers zijn vaak hetzelfde, zoals de eerdergenoemde Prophet en Knight. Fable Fortune zal het echt moeten gaan hebben van het moraliteitssysteem en de classes die wel vernieuwend zijn, zoals de Necromancer die een 1/1 monster oproept met Rush die aan het einde van de beurt verdwijnt of de Alchemist die een random potion maakt.
Gelukkig hebben Flaming Fowl Studios en Mediatonic al aangekondigd dat er zaken toegevoegd gaan worden aan de game: een tutorial, friend invites, dagelijkse quests, achievements, twee nieuwe leiders, meer dan honderd nieuwe kaarten, singleplayer PvE en ga zo maar door. Hopelijk luisteren de ontwikkelaars goed naar de gamers die vandaag met de game aan de slag kunnen, dan kan Fable Fortune veel meer worden dan een Hearthstone-kloon.