CCP trekt de stekker uit EVE: Valkyrie

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
CCP trekt de stekker uit EVE: Valkyrie

EVE is bekend om zijn reusachtige ruimtesimulator, vol met steile leercurves en interpersoonlijk drama. Hoewel de meeste aspecten van het EVE-universum erg rustig verlopen, was er de afgelopen maanden ook een spin-off waar het wat ruiger aan toe ging. We hebben het natuurlijk over EVE: Valkyrie, waarin gamers het tegen elkaar opnemen in ruimte-dog-fights met bloedstollende actie. Gisteren werd echter bekendgemaakt dat de studio die verantwoordelijk is voor deze game stopt.

In een interview met Iceland Monitor vertelt CEO van het Finse ontwikkelaarsbedrijf CPP, Hilmar Veigar Pétursson, waarom deze studio ontmanteld is. Het besluit om de studio stop te zetten zorgt ervoor dat ruim honderd werknemers nu zonder werk komen te zitten. Maar volgens Pétursson was dit nodig, omdat de game niet meer te redden was.

De game was een pure mutliplayer, pvp-ervaring, waarin spelers tegen elkaar vechten in ruimteschepen in een gevechtsarena. Hier moesten de spelers verschillende doelen behalen, zoals het uitschakelen of verdedigen van een constructie, het stelen van de fictieve vlag of andere spelers uit de ruimte schieten. Dit spel kon gespeeld worden via VR, maar ook zonder VR. In eerste instantie was de game geen daverend succes en daarom besloot het team in september de game totaal om te gooien.

Na deze update zou alles soepeler moeten verlopen, maar door een technische fout kwam het voor dat VR spelers gemengd werden met niet VR spelers. Volgens Pétursson zou het proces om dit te rectificeren zoveel geld kosten, dat dit meer problemen zou veroorzaken dan oplossen. Om deze reden is de ontwikkeling van de game en de studio dus ontmanteld. Pétursson vermeldt nog wel expliciet dat CCP VR-games nog niet opgeven heeft en dat verdere ontwikkeling met deze technologie op een later tijdstip wordt voortgezet.