Deus Ex: Mankind Divided
Nog een kleine twee maanden en dan mogen we na vijf jaar wachten weer aan de slag met superagent Adam Jensen. Opnieuw staat de wereld op scherp, maar dit keer door terroristen die een flinke mechanische upgrade hebben gehad. Hoe je ze precies gaat aanpakken blijft echter aan jou. Tijd om vooruit te blikken op Deus Ex: Mankind Divided.
Het is ruim twee jaar geleden dat de wereld op hol sloeg. Wereldwijd werden mensen met mechanische verbeteringen aan hun lichaam, de welbekende augmentations, beetje bij beetje gek. Honderden, zo niet duizenden mensen kwamen om en jij, als beveiliger en superagent Adam Jensen, stond in het middelpunt van alles. Het Aug Incident, zoals het tegenwoordig te boek staat, heeft echter diepe wonden achtergelaten bij de mensheid. Er is wantrouwen richting iedereen met de mechanische upgrades en een heuse ‘mechanische apartheid’ drijft een kloof tussen mensen.
Ondertussen ben je als Adam Jensen niet meer actief als beveiliger bij Sarif Industries. Die positie was onhoudbaar geworden na het incident. Je hebt echter niet stilgezeten en werkt nu samen met Interpol om een terroristische groepering op te rollen. Wat Interpol niet weet is dat je diepere motieven hebt, om er nu eens achter te komen wie er uiteindelijk achter het Aug Incident zat.
In de basis lijkt er weinig veranderd te zijn aan de gameplay van Mankind Divided ten opzichte van Deus Ex: Human Revolution. Net als in die game ga je, vaak alleen, een gebied binnen met één of meerdere doelstellingen voor ogen. Hoe je dit aanpakt is aan jou: kies je ervoor om vol geweld een gebouw binnen te stormen met alle mogelijke gevolgen van dien, of kies je voor een stille, langzame aanpak. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen: veel geweld zorgt ervoor dat de vijand niet alsnog terug kan komen om je te grazen te nemen. Maar dit kan ook andere terroristen waarschuwen en een gijzelingssituatie volledig uit de hand laten lopen.
Gelukkig hoeft Adam niet alleen maar op pure vuurkracht te rekenen om het werk te doen. Net als veel anderen die centraal stonden in het Aug Incident heeft Jensen namelijk de beschikking over verschillende augmentations die het leven, of in ieder geval het werk, een stukje makkelijker maken, zoals Smart Vision, waarmee hij vriend, vijand en vallen door muren kan zien, om nog maar te zwijgen over de twee zwaarden die hij als semi-Wolverine uit zijn armen laat schieten. Allemaal instrumenten om schadevrij door het slagveld heen te komen.
Zoals je al merkt zijn dit veel dingen die ook kenmerkend waren voor Human Revolution. Het lijkt er dan ook op dat Eidos Montreal er niet voor kiest om het wiel opnieuw uit te vinden, maar in plaats daarvan de ruwe randjes van de voorganger weg te werken. Zo zal de game dit keer wel volledig zijn uit te spelen zonder mensen te moeten vermoorden, of zelfs gezien te worden door de vijand, iets wat in het vorige deel nogal lastig ging, aangezien eindbazen wel omgelegd moesten worden.
Het lijkt dan ook dat de Breach-modus de grootste vernieuwing zal zijn in Deus Ex: Mankind Divided, een nieuwe toevoeging waarin je als digitale avatar de netwerken van grote bedrijven moet infiltreren, dit alles om weggemoffelde geheimen en doofpot affaires aan het licht te brengen. Dit is niet zonder obstakels, aangezien de verschillende netwerken tal van beveiligingsprotocollen bevatten. Het meest opvallende aan deze modus is toch wel de unieke grafische stijl. In plaats van de wereld zoals wij deze kennen is alles vormgegeven in dezelfde geometrische vormen die we ook kennen van de promotiematerialen van de serie.
Aan de beelden die we van de game hebben gezien alleen is het nog lastig vast te stellen hoeveel Deus Ex: Mankind Divided zal verschillen van zijn voorganger. Het is dan ook vooral afwachten totdat we met de game aan de slag kunnen, waarschijnlijk tijdens gamescom halverwege augustus. De game zal zelf niet veel later in de winkels liggen: 23 augustus, precies vijf jaar nadat het origineel in de Verenigde Staten verscheen. De game zal dan in de winkels liggen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.