Crawl – Kruip samen met je vrienden door donkere kerkers

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Crawl – Kruip samen met je vrienden door donkere kerkers

Kruip je graag samen met je vrienden door kerkers om uiteindelijk door een portaal te reizen en voodoo-magiërs te verslaan? Vond jij het ook zo heerlijk om steeds je medespeler in Portal 2 tegen te werken? Dan is Crawl de game voor jou. Mits je vrienden hebt om mee samen te spelen, natuurlijk.

In deze duistere brawler roguelike kun je dus samen met maximaal drie vrienden een randomly generated dungeon verkennen. Er zit echter een twist in het verhaal: je vrienden zijn jouw vijanden en proberen je constant te vermoorden. De eerste die level tien haalt, door het portaal reist en de voodoo-magiër verslaat, wint. Er komt echter meer bij kijken dan dit. Ik ben samen met mijn collega Rohald en gastspeler Lieve door de kerkers van Crawl gekropen om dit allemaal uit te puzzelen.

Een en al chaos

Crawl is makkelijk in een woord samen te vatten: chaos. Maar één van de spelers bestuurt de mens, terwijl de anderen de geesten van gestorvenen beheersen. De enige manier waarop deze geesten de mens kunnen vermoorden, is door zich te manifesteren in de echte wereld. Dit kan alleen gedaan worden via magische pentagrammen die op de grond getekend zijn, waardoor de spoken de gedaantes van verschillende monsters aannemen of de controle nemen over verschillende voorwerpen.

Crawl 
 Pixel Vault

Dit betekent dus dat, vooral als mens, de bloedspetters, vuurballen, stoelen en andere onheilige objecten je letterlijk om de oren vliegen. Er is geen strategisch denken in dit spel, je moet gaan en slaan en hopen op het beste. Wanneer je een geest bent, is het echter niet veel beter. Al snel verlies je jezelf uit het oog, misschien omdat je per ongeluk in die krat bent gaan zitten, of omdat je ergens tegen de rand van het scherm gedrukt zit.

Daarnaast bestaat de soundtrack uit opzwepende 8-bit muziek. Deze geeft zowel de snelheid van de gameplay weer als de enge tinten van de game zelf. Hoewel het roze logo er bijna vrolijk uitziet, kreeg ik regelmatig de cliché rillingen bij sommige stukken van de achtergrondmuziek, een herinnering aan het feit dat ik in een kerker zit met spoken en monsters.

Wrath en XP: balans in het levelsysteem

In alle chaos lijkt het misschien alsof de game oneerlijk verdeeld is voor spelers. Wat is er met de personen die niet zo goed zijn in Crawl, of in gamen in het algemeen? Blijven zij de hele tijd geesten en krijgen ze nooit de kans om als mens de vieze kerkerlucht door hun haren te voelen blazen?

Crawl 
 Pixel Vault

Maak je maar geen zorgen, want Crawl heeft hier de perfecte oplossing voor gevonden. Zowel geesten als mens hebben hun eigen levelsystemen, waardoor alles gebalanceerd blijft. Geesten gaan een level omhoog wanneer de mens dat doet, maar waar de mens betere stats krijgt, krijgen de geesten ‘wrath’.

Wrath zijn punten die aan het einde van afzonderlijke levels gespendeerd kunnen worden om de verschillende monsters waarin geesten zich kunnen manifesteren sterker te maken. Dus hoe langer je als geest speelt, hoe sterker jouw monsters worden en hoe groter de kans dat je de mens verslaat.

Om het niet helemaal oneerlijk voor de mens te maken, kan deze tijdens het spelen goud verzamelen. Goud kan uitgegeven worden bij de smid. Daar kun je betere wapens kopen, maar ook artefacten die je bonussen geven zoals het sneller lopen wanneer je bloedt, of potions.

Crawl 
 Pixel Vault

Hierdoor is de game goed gebalanceerd. Bij onze playthrough was Lieve uiteindelijk de winnaar geworden, terwijl zij van ons drie de minst ervaren gamer is. Als we samen Mass Effect 3 online spelen, is zij blij wanneer ze niet als laatste eindigt (hint: ik eindig altijd als eerste). We waren daarom ook verbaasd toen zij als eerste de eindbaas versloeg. Daarbij moet wel worden gezegd dat we ook niet ons best deden om haar dit moeilijk te maken.

Gebrek aan uitdaging en vriendelijkheid

Hoewel Crawl dus wel goed gebalanceerd is, mist het alsnog enige uitdaging. Het verzamelen van goud gaat snel en de voorwerpen die je kunt kopen zijn redelijk goedkoop. Hierdoor heb je al snel de uitrusting waar je de rest van de game gebruik van maakt. De winkels bevatten misschien wel interessante wapens en artefacten, maar dit zijn er uiteindelijk niet heel veel.

Aan de andere kant is het ook zo dat alle spelers elke keer opnieuw naar de smid gaan. Ze gaan dan alle voorwerpen af op zoek naar iets nieuws, vergelijken het, kopen het wel of juist niet. Wanneer meerdere spelers snel achter elkaar aan hun mensheid komen, zit je soms vele minuten te kijken naar hoe anderen winkelen. Hierdoor voelt het soms alsof je de man bent in het cliché van een koppel dat samen aan het shoppen is.

Crawl 
 Pixel Vault

Wat daarnaast ook opvalt, is het feit dat de enige mogelijke interactie tussen de geesten en mens vijandelijk is. Op zich niet onlogisch gezien de formule van Crawl. Dit zette ons wel aan om creatief na te denken over onze strategie. Om de eindbaas makkelijker te maken voor Lieve, besloten Rohald en ik bijvoorbeeld de aparte ledematen van het grote standbeeld in beslag te nemen zodat deze niet vanzelf bewogen.

Toch mis ik eigenlijk ook een officiële optie tot samenwerking. Wat is er mis met een modus die doet denken aan Portal 2, waarin spelers samen moeten puzzelen om door de levels heen te komen?

Eenzaam zonder vrienden nabij

Als grootste zwaktepunt voeg ik echter mijn stem toe aan de velen die hier op verschillende fora al over geklaagd hebben. Dit is namelijk het feit dat de game alleen lokale co-op bevat. Dit betekent dat je geforceerd bent om je vrienden in huis te halen. Op zich niet slecht, omdat dit werkelijk een groot effect had op de sfeer en de pret die we beleefden tijdens het spelen.

Crawl 
 Pixel Vault

Het is echter zo dat, zonder vrienden, de game nogal saai kan worden. Er is geen gegil van je vrienden, geen teamconcentratie, geen snacks (zulke avonden vragen nu eenmaal om snacks). Crawl bestaat dan uit jijzelf en de stille bots, die uiteindelijk hun werk goed doen, maar het is niet hetzelfde.

Daarom zou de mogelijkheid om de game ook online te spelen, of dat nu met vreemden is of met vrienden, Crawl tot een meesterwerk verheffen. Dat is de game dan ook werkelijk waard.