Vampyr
Je bent in Londen, in het jaar 1918. De stad is volledig in de greep van de Spaanse griep. Als dokter voel je de verplichting om mensen te helpen en te zoeken naar een medicijn tegen de griep. Als vampier voel je echter de sterke drang om ongezien het bloed van zoveel mogelijk onschuldige burgers te drinken. Welke stem is sterker?
Vampyr is de nieuwste game van Dontnod, de studio die bekend werd met Life is Strange. In Vampyr kruip je in de huid van Jonathan Reid, een dokter die in de Eerste Wereldoorlog aan het front heeft gediend. Op zijn terugtocht naar Londen is hij echter onder mysterieuze omstandigheden in een vampier veranderd. Zodoende wordt hij constant verscheurd tussen de hippocratische eed die hij heeft gezworen en zijn lust voor bloed. Als speler krijg je daarmee een keuze: doe je je best om de inwoners van Londen te beschermen, of doe je je zonder blikken of blozen tegoed aan iedereen die op je pad komt?
Victoriaans Londen
Zoals eerder vermeld speelt Vampyr zich af in Londen aan het begin van de twintigste eeuw. De stad is een open wereld en uit gameplaybeelden blijkt dat je de nodige vrijheid hebt in hoe je er doorheen wenst te bewegen. Als Reid heb je bovendien de bovennatuurlijke gaven die dit extra makkelijk maken. Moet je aan de overkant van de rivier zijn, maar is de brug ingestort? Geen probleem, Reid heeft de mogelijkheid om te teleporteren. Moet je iemand achtervolgen? Dan kun je gebruik maken van Reid’s bovennatuurlijke zintuigen om zijn sporen te volgen.
Het navigeren door de stad wordt bemoeilijkt door de vele verschillende groepen die de stad bevolken. Zo zijn er de Skal, een lagere vorm van vampiers die zich voornamelijk ophouden in de riolen en al hun menselijkheid verloren zijn. Daarnaast zijn er aristocratische vampiers in de vorm van de Ekon, de krachtige Vulkod-vampiers en de Blade-achtige Nemrod-vampiers die op hun eigen soortgenoten jagen. Tot slot zijn er dan nog de onschuldige inwoners van Londen en de geheimzinnige vampierjagers genaamd The Guard of Priwen.
Vriendelijke dokter of bloeddorstige vampier
Al deze verschillende groepen bestaan ook nog eens uit complexe individuen. Het is aan jou als speler om te bepalen hoe jouw Jonathan Reid omgaat met deze personages. Dit geldt niet alleen voor personages die met het verhaal te maken hebben: alle inwoners van Londen hebben een naam en een eigen verhaal.
Tijdens je tochten door de straten van Londen moet je steeds opnieuw een inschatting maken over de motieven van de verschillende personages. Hiervoor kan je de vampierzintuigen van Reid inzetten. Zo kan hij lichaamswarmte opmerken, die bijvoorbeeld aangeeft of een personage gestrest is. Dit kan dan weer duiden op het feit dat hij of zij iets te verbergen heeft.
Op die manier kun je de verhalen en de motieven van de Londenaren achterhalen. Als alle informatie eenmaal boven tafel ligt, is het aan de speler om te besluiten hoe hij hiermee omgaat. Zo kun je mensen met een duister geheim proberen te helpen of juist niet.
Bovennatuurlijke krachten
Bij het maken van deze keuzes moeten spelers rekening houden met het feit dat al hun acties een effect hebben op de spelwereld. De vier districten van Londen hebben namelijk allemaal een eigen gezondheidskwaliteit. Dat wil zeggen dat op het moment dat er veel burgers in een bepaald district sterven, de gezondheidskwaliteit daar omlaag gaat, met toenemende chaos als gevolg.
Volgens Dontnod is het in Vampyr mogelijk om radicale keuzes te maken, waarna je de game toch nog uit kunt spelen. Zo kun je als Reid in absolute bloeddorst heel Londen uitmoorden. Dit zorgt voor chaos in de vier districten, maar het is desalniettemin mogelijk om de game op die manier uit te spelen. Ook is het mogelijk om de game uit te spelen zonder geweld te gebruiken. Ook deze optie is niet makkelijk, omdat Reid op deze manier zijn vampiervaardigheden niet kan upgraden.
Knokken als een Vampyr
De mogelijkheid om de game als pacifist door te spelen is natuurlijk heel tof, maar ook de combat ziet er erg interessant uit. Reid heeft de mogelijkheid om zijn vijanden met zowel ranged als meleewapens aan te vallen. Daarnaast heeft hij ook in combat vampiervaardigheden tot zijn beschikking, waarmee hij bijvoorbeeld van een afstand bloed kan drinken of zijn vijanden op pieken kan spiezen.
Het interessante is dat jouw keuzes in de game de moeilijkheid van de combat beïnvloeden. Door het bloed van heel veel onschuldige burgers te drinken, worden je vampiervaardigheden steeds sterker. Dat zorgt enerzijds voor makkelijkere combat, maar anderzijds voor meer chaos in de districten. Je moet dus steeds afwegingen maken over wiens bloed je drinkt, wanneer en waarom.
Vampyr belooft een interessante game te worden. De grote keuzevrijheid die je als speler krijgt en de manier waarop je keuzes de spelwereld en daarmee ook de gameplay beïnvloeden, zien er veelbelovend uit. Het is nog even afwachten of Dontnod deze beloftes ook echt waar kan maken in de game. Vampyr verschijnt in het voorjaar van 2018 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.