Session
Voor veel skaters draait het allemaal om één ding: jezelf steeds verder pushen om die ene line of clip perfect op beeld te krijgen. De realiteit gaat niet over rozen en het is tijd dat we dit fatsoenlijk terug zien in video games. Session gaat hiervoor zorgen.
Aan het begin van het jaar 2000 waren skateboard games razend populair. Tony Hawk’s franchise was in volle glorie en later kwam ook Skate de om hoek kijken. Sindsdien zijn er maar bar weinig skateboard games uitgekomen. Daarnaast zijn skateboard games over het algemeen tamelijk arcady en stappen ze duidelijk af van realisme. Session moet dit weer helemaal omdraaien. Met een focus op realisme en creatieve vrijheid moet Crea-ture Studios het skateboarden weer terug op de gaming map zetten.
Geboren uit passie en goede ideeën
Crea-ture Studios is een kleine indie studio uit het verre Canada. Dat indie ontwikkelaars klein kunnen zijn, is wel duidelijk uit het feit dat de gehele studio bemand is door twee leden. De twee vrienden delen een passie voor skateboarding, waarvan één van hun kennis had van programmeren en modelleren. De andere had voornamelijk inzicht over hoe skateboarding nu eigenlijk werkt en hoe de indrukwekkende tricks tot stand komen.
Samen hadden ze de visie om een nieuwe skateboarding game te maken die af stapte van het arcady gebeuren en gamers de realiteit van skateboarding te laten ondervinden. Een kickflip gebeurt namelijk niet vanzelf, daar gaan training, oefenen en veel blauwe plekken aan vooraf. Hoewel dit laatste moeilijk te simuleren is terwijl je op de bank zit, heeft het duo een systeem bedacht waardoor het leerproces natuurlijk en realistisch aanvoelt.
Oefening maakt kunst
Session wordt namelijk gespeeld via een controller. In tegenstelling tot de meeste games, stuur je niet met de thumbsticks, maar met de triggers. De linker trigger maakt dat je naar links afbuigt en de rechter zorgt voor een rechtse afbuiging. De thumbsticks zijn namelijk bedoeld voor het positioneren van je voeten.
Mocht je ooit hebben geprobeerd om te skateboarden, dan was je vast niet ontgaan dat de positie van beide voeten erg belangrijk is. Dit gaat dubbel op wanneer je een kickflip of een 360 flip wilt doen. Tijdens het spelen moet je dus beide thumbsticks op de juiste manier bewegen om de juiste actie plaats te laten vinden.
Daarnaast is het de bedoeling dat de snelheid van je duimbeweging invloed heeft op hoe snel je board roteert. Al heeft de alfa-versie hier nog geen goed werkend model voor in petto. Het is de bedoeling dat je in de toekomst de meest technische en innovatieve tricks kunt uitvoeren, terwijl die misschien nog helemaal niet geprogrammeerd zijn.
Waarom skateboarden
Voor zover we weten heeft Session niet echt een verhaal of een algemeen doel. Crea-ture Studios wilt dit zo houden, ook weer om realisme te behouden. Wanneer je op straat aan het skateboarden bent, is er namelijk niemand die je punten geeft voor de dingen die je doet. Er is geen groter doel voor het skateboarden dan het skateboarden zelf.
Wat je wel ziet is dat veel skateboarders voor langere tijd aan een video werken en deze dan delen op Instagram of YouTube, om zo aan de community te laten zien wat hun beste werk is. Crea-ture Studios roept ook op aan de gamers om dit vooral te doen. Train hard en probeer het beste uit jezelf te krijgen. Film dit vervolgens en deel je kunsten met de rest van de wereld.
Session is dus duidelijk een game die met beide benen stevig op de grond staat. Crea-ture Studios doet ook zijn uiterste best om de wereld geen illusies te geven over wat skateboarding is. Het is geen arcady-achtig gebeuren, met over de top grinds door glazen platen heen, waar je miljoenen punten verzamelt om zo de beste ter wereld te worden. Het is een moeizaam proces, waar alles je opperste concentratie en talloze pogingen vereist.
Uiteindelijk is Session het product van een erg kleine indie studio. We hebben net als Microsoft het uiterste vertrouwen in Crea-ture Studios dat wanneer de game uitkomt, het een nieuwe standaard zet voor realistische skateboard games. Al is nog maar de vraag wanneer de game uitkomt.