Mass Effect Legendary Edition
Jeugdsentiment of echte kwaliteit?
In het verre verleden van 2007, toen een veel jongere Freek aan het genieten was van zijn studentenleven, kwam Bioware met Mass Effect 1. Vele uren heeft deze jonge Freek daar aan versleten, die hij misschien beter aan zijn studie kon besteden. Maar nu 14 jaar later, mag de huidige Freek opnieuw het Mass Effect universum in duiken. Was de game inderdaad zo goed als ik me al die jaren geleden had ingenomen?
In het jaar 2010 kwam Mass Effect 2 uit. Ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat Mass Effect 2 nog steeds een van de beste games is die ik ooit heb mogen spelen. Zoals wel vaker bleef het niet bij twee delen en werd twee jaar later de trilogie afgesloten door Mass Effect 3. Ook deze game was geweldig te noemen, ondanks het wat controversiële einde. De meeste mensen vonden het heel erg jammer dat alle gemaakte keuzes niet echt invloed hadden op welk einde je kreeg. Ondanks dat had ik veel plezier beleefd met deel twee. Totdat de dag kwam dat het noodlot toeslag. Mijn Xbox 360 stierf en ik heb daarna nooit meer met Commander Shepard kunnen spelen. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen met The Legendary Edition.
Wat maakt het nu Legendary?
De Legendary Edition is meer dan alleen een remaster van de originele Mass Effect 1, 2 en 3. Buiten de volledige drie games krijg je ook gelijk toegang tot vrijwel alle DLC die voor de games zijn uitgebracht. Er ontbreekt er helaas wel één; Pinnacle Station. Dit was de tweede DLC voor Mass Effect 1 ontwikkeld door Demiurge Studios, en niet Bioware zelf. Doordat de broncode corrupt was kon deze helaas niet worden toegevoegd aan de Legendary Edition.Ik ga het eerlijk ook niet missen. Het verhaal achter Pinnacle Station was dat er een virtueel gevechtstraining programma draaide waar je aan mee mocht doen en je zeldzame wapens kreeg als je alle uitdagingen wist te verslaan. Niet echt heel spannend in een game waar verhaal en personages centraal staan. Het was alleen maar gevecht na gevecht na gevecht.
Ook Mass Effect 3 heeft iets moeten inleveren, namelijk zijn multiplayer. Voor sommigen is dit een groot verlies. Voor anderen die Mass Effect als een singleplayer-ervaring zagen, zal dit geen grote straf zijn. De multiplayer had in de originele trilogie invloed op de status van de Melkweg in de singleplayer. Elk gewonnen gevecht in de multiplayer gaf je extra assets die jou klaar maakte voor het eindgevecht in de singleplayer. Dit heeft Bioware gladgestreken. Een leuk idee maar ik heb er zelf bar weinig aandacht en tijd in gestopt tijdens het origineel, maar dat komt vooral omdat ik niet zo goed ben tegen echte mensen.
Voor de multiplayer-fans is er helaas geen goed nieuws. Of toch wel? Want nog geen week geleden, heeft een ontwikkelaar van Mass Effect aangegeven dat de multiplayer wellicht alsnog terug gaat komen!
“Ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat Mass Effect 2 nog steeds een van de beste games is die ik ooit heb mogen spelen.“
Welkom op Eden Prime
Wanneer je Mass Effect voor het eerst opstart word je begroet met de keuze om je eigen Commander Shepard te maken. Je kiest je achtergrond, je class en je geslacht. Ik ben, net als al die jaren geleden, voor een vrouwelijke Shepard gegaan. Puur en alleen voor de geweldige stem van Jennifer Hale.
Na een korte introductie sta je op het deck van je schip, de SSV Normandy. Je leert over je eerste missie, het ophalen van een opgegraven beacon. Deze beacon zou van de Protheans zijn, een lang verloren ras wiens oude technologie de ruimtevaart mogelijk heeft gemaakt. Deze beacon kan dus niet alleen waardevol zijn voor de mensheid maar voor de hele Melkweg. Mede daarom gaat er nog iemand met je mee. Een Turian genaamd Nihlus.
Nihlus is een Spectre, een elite agent die alleen maar verantwoording af hoeft te leggen aan de hoogste raad van de Melkweg, The Council. Hij is hier om te zorgen dat de missie succesvol is en om te kijken of jij mogelijk geschikt bent om als allereerste mens de rank van Spectre te krijgen. Eenmaal geland op Eden Prime, de plek waar de Beacon was gevonden, blijkt dat er meer mensen achter deze beacon aan zitten. Wat doen de A.I. gestuurde Geth hier en van wie is dat reusachtige schip wat in de lucht hangt?
Hier begint jouw verhaal als Commander Shepard. Waarbij jouw keuzes en antwoorden de aankomende drie games zullen kleuren. Je ontmoet nieuwe mensen zoals de geweldige Garrus Vakarian, de hyperactieve Mordin Solus, de intelligente Tali’Zorah nar Rayya en nog veel meer. Je zal al vrij snel in het verhaal voor de keuze komen te staan waarbij twee man in gevaar zijn en je maar tijd hebt om er één te redden. Wie er dood gaat en wie blijft leven, is jouw keuze. Die keuze zul je met je mee moeten nemen. Als je begint met deel twee krijg je de optie om jouw save game te importeren en zo alle keuzes mee te nemen. Hierdoor is de hele trilogie voor jou uniek. Het personage dat je liet sterven in het begin, zal voor jou nooit meer terugkomen.
Een paar nieuw schroefjes en boutjes
De tijd heeft niet stilgestaan tussen 2007 en nu en de game-industrie ook niet. Wij zijn wat meer gaan verwachten van onze games en gelukkig heeft de Legendary Edition daar rekening mee gehouden. Als we kijken naar de gameplay is het vooral Mass Effect 1 waar de grootste slagen zijn gemaakt. De manier hoe je geweren reageren is een stuk soepeler geworden. Hierdoor speelt de game een stuk fijner.. Niet alleen met wapens is er vooruitgang, ook zijn sommige locaties groter gemaakt zodat het allemaal wat minder krap aanvoelt. Iets waar ik als Sniper gebruiker wel blij mee ben.
Wel zijn sommige kleine irritaties van het eerste deel ook hier weer terug te vinden. De Zombie-achtige Husks hebben soms moeite met het juiste pad naar mij te vinden, waardoor ze in rondjes blijven rennen. Ook heeft het eerste deel nog wel eens moeite met het registreren wanneer en waar ik in cover wil. Als je net verkeerd staat kom je in een soort loop tussen wel of geen cover. Een kleine stap naar links of rechts lost dit meestal gelijk op, maar het haalt je wel uit de ervaring.
Als laatste blijf ik me ergeren aan de voertuigstukken in de M35 Mako. Hoewel de besturing al een stuk beter aanvoelt dan vroeger, blijft het soms toch wat minder voelen als een zware tank op een buitenaards landschap en meer als een winkelwagentje van de Albert Heijn op glad ijs. Deze kleine dingen mogen de pret zeker niet drukken
Bij Mass Effect 2 en 3 lijkt er op het eerste gezicht weinig te zijn veranderd achter de schermen. Er was één echt grote verandering die mij op viel. Tijdens een cutscene waar het achterwerk van Miranda prominent in beeld kwam bij het origineel, is de cameraman dit keer toch net even ergens anders gaan staan. Waardoor het gesprek tussen haar en Commander Shepard toch iets serieuzer over kwam. Het feit dat mij dit überhaupt opviel zegt misschien meer over de Freek van toen dan wat anders.
Een nieuwe laag verf
Gameplay is niet de enige plaats waar er aanpassingen zijn gedaan. Uiteraard zijn de HD en 4K textures terug te vinden. Verder lijken er veel kleine details te zijn toegevoegd in de buitengebieden. Meer bosjes, planten en andere objecten die het allemaal net wat voller en levendiger laten lijken. Samen met het verbeterde licht- en schaduwsysteem brengt dit de buitengebieden naar een veel hoger niveau dan dat het in het origineel was.
Ook heeft de Citadel blijkbaar nieuwe liften weten te installeren in de tussentijd, want deze gaan aanzienlijk sneller. Waar deze lange liftritten in het verleden natuurlijk het laden van het volgende gebied probeerde te verbergen, waren ze daar niet altijd even goed in. Gelukkig hadden je teamgenoten nog wel geweldige gesprekken tijdens deze lange ritjes en brachten deze niet alleen een stukje sfeer met zich mee, maar ook een blik op hun gedachte. Goed om te weten is dat deze intact zijn gebleven, maar wel met de optie om ze over te slaan als het laden eenmaal klaar is.
De interface heeft ook een kleine facelift gekregen, vooral in het eerste deel was het niet echt gebruikersvriendelijk opgezet, met het scrollen door lange lijsten voor je bij de upgrade kwam die je moest hebben. Dit is allemaal iets compacter en overzichtelijker neergezet, met betere filters en met meer informatie direct zichtbaar op het scherm. Wel had ik het fijn gevonden als er een knop was die direct de map opende, in plaats van dat je eerst nog even het hoofdmenu in moet.
Meer dan jeugdsentiment
Hoewel het eerste deel nog steeds het zwakste deel van de trilogie is, heeft Bioware er een hele hoop aan gedaan om te zorgen dat dit verschil veel kleiner is geworden. Mass Effect 1 is verheven naar een vermakelijke ervaring met hier en daar wat schoonheidsfoutjes. De echte reden waarom je Mass Effect Legendary Edition moet kopen is helemaal hetzelfde gebleven. Het verhaal, de personages en de ervaringen. Die waren toen al geweldig en zijn nu nog steeds geweldig. Ja, het einde is wat minder. Ja, ik kan de woorden “Probe Launched” in mijn nachtmerries nog horen en ja er zitten soms wat bijzonder kleine bugs in het spel, maar dat maakt allemaal niet uit. Het is de rit waard. Mijn Commander Shepard is een legende, en ik mag nu deze legende weer met haar beleven.