Assassin’s Creed Odyssey
Na jarenlang gelijksoortige Assassin’s Creed-games voorgeschoteld te hebben gekregen werd het publiek deze een beetje moe. Daarom nam Ubisoft een jaartje pauze en produceerde Origins. De verfrissende nieuwe start was precies wat de reeks nodig had en de game sloeg een geheel nieuwe weg in. Twaalf maanden later komt Assassin’s Creed Odyssey uit, waardoor het lijkt alsof de ontwikkelaar zijn oude gewoontes weer oppakt.
Hoewel het twaalf maanden na Origins uitkomt heeft Ubisoft veel langer aan de game gewerkt. De ontwikkeling van Odyssey werd namelijk door de afdeling in Quebec gestart vlak nadat Assassin’s Creed Syndicate uitkwam. De overeenkomsten met Syndicate zijn aanwezig, zoals twee hoofdpersonages en de vele wapens. Toch heeft de franchise de volledige overstap naar RPG weten te maken.
Dit is Sparta!
De makers van Odyssey hebben nauw contact gehad met de afdeling in Montreal, die op dat moment met Origins bezig was. Dat ze veel contact hebben gehad, werd al gauw duidelijk toen de eerste beelden getoond werden op de E3. Zo zijn de elementen die hoofdrolspeler Bayek meenam verder uitgewerkt en zien we uitgebreidere steden dan in Egypte het geval was.
Qua locatie en periode is de tijd van de Oude Grieken een uitstekende keuze, want deze is nog niet eerder uitgebreid verkend. Het eerste dat opvalt is de permanente keuze tussen het mannelijk hoofdpersonage genaamd Alexios en het vrouwelijke hoofdpersonage Kassandra. Waar we het in Origins moesten doen met Bayek en af en toe een level met zijn vrouw Aya, kunnen we nu de volledige game spelen als het karakter naar keuze. Iets dat we in Syndicate maar al te goed konden waarderen.
Het karakter van Alexios lijkt de charme van de inmiddels legendarische Ezio Auditore en Edward Kenway te hebben overgenomen. De humor en scherpe reacties zijn een vlaag van herkenning. Wat ook opvalt is dat de traditionele outfit met kap is vervangen door een uitgebreide collectie van pantsers, helmen en wapens uit de Griekse tijd. Het aanpassen van het karakter is dus veel meer aanwezig dan in Origins en ook het puntensysteem voor vaardigheden lijkt nu op dat van een echte RPG. Zo zijn er verschillende specialisaties die goed uitgewerkt kunnen worden, bijvoorbeeld een echte Spartaanse trap zoals we die ook in de film 300 zagen.
Knokken met z’n allen
Hoewel in Origins het begin van de Assassijnen werd opgezet, speelt Odyssey zich vierhonderd jaar eerder af. Hierdoor zullen we dus niks van de bonje tussen de Tempeliers en de Assassijnen meekrijgen. Dit houdt echter niet in dat het allemaal koek en ei is. Ook in dit deel zullen twee totaal verschillende idealen met elkaar botsen, waardoor de kern van de Assassin’s Creed-serie zeker behouden blijft en net zoals we gewend zijn wordt er ook in het heden weer een verhaal verteld.
Als Alexios of Kassandra ben je een Spartaan(se) die om de een of andere reden uit de familie geschopt wordt en jaren later terugkeert als huurling. Als deze huurling kun je gaan en staan waar je wilt. De beelden van het Oude Griekenland beloven ons weer prachtige steden en natuurgebieden om te verkennen. Op de achtergrond zullen natuurlijk politieke machtsspelletjes gespeeld worden en de Peloponnesische Oorlog (Athene tegen Sparta) komt ook nog even voorbij.
Genoeg te kiezen
De dialogen in Odyssey hebben ook een opknapbeurt gekregen. Zo kunnen we steeds zelf bepalen welke reactie we geven. Elke dialoogoptie heeft natuurlijk zijn eigen gevolgen. Wat we stiekem al hebben ontdekt is dat de speler kan kiezen tussen vechten voor Athene of vechten voor Sparta. De vele keuzemogelijkheden vullen je personage aan, waardoor je er bijvoorbeeld voor kunt kiezen om een sarcastische klootzak te maken of een held met een hart van goud.
Mijn favoriete element uit Black Flag keert ook weer terug. In de game zit namelijk exploratie op zee. Zo kunnen we naar eilanden varen om daar schatten te zoeken of kunnen we het gevecht aangaan met andere zeevaarders. Het buskruit en de bommen hoeven we in ieder geval niet te verwachten, maar de pijlenregens uit Origins zien we wel terug in Odyssey.
Het risico dat Origins een jaar geleden nam lijkt zich mooi voort te zetten in Odyssey, hoewel de game wel aanvoelt als een directe sequel of een erg uitgebreide dlc. Dit komt vooral door de setting, aangezien we ook al Griekse steden zagen in Origins. Toch zorgen de nieuwe elementen als dialoogkeuzes en een uitgebreide skilltree voor een verfrissende wind door de franchise. Hopelijk vervalt Ubisoft niet in zijn oude patroon en worden de vervolg-games niet meer van hetzelfde. Of het de verwachtingen waar gaat maken, kunnen we over een paar maanden zeggen.
Assassin’s Creed Odyssey komt op 5 oktober uit op de PlayStation 4, Xbox One en PC.