Pokémon Sword en Shield: The Isle of Armor DLC

Stan van der Burg op 5 juli 2020

Meer Pokémon! Maar vooral Diglett...

The Pokémon Company, Nintendo en Game Freak doen al jarenlang hetzelfde met de Pokémon-games: er worden twee versies van een game uitgebracht, met net andere Pokémon, en een tijdje later wordt er een derde ‘completere’ versie uitgebracht van diezelfde generatie. Deze keer dachten de drie daar toch anders over. Het uitbreiden van de originele game hoeft niet als nieuwe game met een net andere naam, dat kan tegenwoordig als DLC! Zo ontstond het idee van de Pokémon Sword en Shield Expansion Pass, waarvan het eerste deel, The Isle of Armor, nu beschikbaar is.

Eerder besprak ik wat we konden verwachten van de The Isle of Armor DLC. Deze keuze van Nintendo is zeker de juiste geweest: gamers hoeven niet een nieuwe versie van de game voor de volle prijs te kopen, maar kunnen hun game digitaal uitbreiden. Bij zo’n uitbreiding horen natuurlijk ‘nieuwe’ oude Pokémon, nieuwe functies en een nieuwe verhaal. Maar zijn die toevoegingen de moeite waard?

[image_with_animation image_url=”30381″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Welkom op het eiland!

Het eerste wat opvalt wanneer je met de trein aankomt op The Isle of Armor is meteen een van de sterkste punten van de DLC: het hele eiland is een Wild Area. De open wereld geeft je meteen de mogelijkheid om te gaan en te staan waar je zelf wilt. Je kunt hier vechten tegen talloze terugkerende Pokémon, vechten in Max Raid Battles in tientallen Pokémon Dens en er zijn een hele hoop items te ontdekken.

De grote diversiteit in gebieden werkt goed samen met alle verschillende, terugkerende Pokémon en het geeft je het gevoel dat je echt weg bent van het vaste land uit de originele game. Zo loop je het ene moment door een bos gevuld met Tangela en het andere moment word je op zee achternagezeten door razendsnelle Sharpedo. Het eiland is echter niet heel groot; deze is vergelijkbaar met de grootte van de originele Wild Area, maar door de opzet voelt het eiland ruimer aan.

[image_with_animation image_url=”29237″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Kubfu, Urshifu… en dan?

Jammer genoeg wordt er niet optimaal gebruikgemaakt van het eiland. Het verhaal is namelijk vrij lineair: je ontmoet een trainer bij het station, je volgt die trainer naar de dojo, je doet wat standaard quests en uiteindelijk versla je een van de twee Towers. Deze laatste Towers zijn belangrijk voor je Kubfu (die je tijdens dit verhaal krijgt), deze bepalen namelijk de evolutie van Kubfu. Versla je de Tower of Water, dan evolueert Kubfu in Urshifu met het type Fighting/Water en de Water-type aanval Surging Strikes. Versla je de Tower of Darkness, dan evolueert Kubfu in een Urshifu met het type Fighting/Darkness en de Dark-type aanval Wicked Blow.

Na het uitspelen van het verhaal, zou je verwachten dat er nog genoeg te doen is. Naast het vangen van alle Pokémon en het voltooien van de Isle of Amor Pokédex zijn er nog een aantal opties. Zo zijn er verspreid over het hele eiland 151 Alolan Diglett te vinden. Per mijlpaal krijg je een beloning voor het vinden van de Diglett. Het geeft de completionists onder ons iets te doen, maar het is niet heel spannend en kost vooral veel tijd. Daarnaast heeft de ontwikkelaar ook nog een beetje gedacht aan de meer serieuze Pokémon trainers. Zo is het mogelijk om de Effort Values van je Pokémon te resetten, kun je door middel van het vinden van Apricorns specifieke Pokéballs maken en kun je in de dojo met Max Soup Pokémon die dat eerder niet konden laten Gigantamaxen tijden Max Raid Battles en sommige gevechten.

Maar daar houdt het jammer genoeg op. Na het ongeveer vijf uur durende verhaal is er eigenlijk niet heel veel spannends meer te beleven op het eiland. Het verhaal is heel lineair, waardoor je echt zelf het eiland moet gaan verkennen als je alles wilt zien. Daarnaast zijn alle wilde Pokémon level 60 en de Pokémon van trainers zijn niet veel hoger, dus als je het spel uitgespeeld hebt, kun je je met gemak door het verhaal heen vechten.