Dit zou de ultieme racegame zijn volgens Twan
Project Forza Sport?
Racegames komen in veel soorten en maten. Elke racegame heeft wel iets unieks te bieden, maar geen enkele is perfect. Daarom ben ik eens gaan kijken naar de games op de markt om daarmee een unieke mix te maken voor de – in mijn ogen – perfecte racegame.
De perfecte racegame bestaat dus niet. Dat komt doordat ontwikkelaars zich vaak moeten focussen op een bepaald aspect waardoor iets anders weer wat minder goed uit de verf komt. Zo zal een ontwikkelaar die focust op de meest realistische weergave van het circuit zich minder kunnen focussen op het aantal auto’s. Ook worden licenties niet aan alle ontwikkelaars toegekend. Codemasters is bijvoorbeeld op dit moment de enige ontwikkelaar die de huidige Formule 1-wagens mag gebruiken. Voor mijn racegame laat ik bovenstaande voor wat het is en probeer ik een ultieme game te maken.
Het wagenpark van Forza Motorsport 7
Wat het aantal auto’s betreft kun je haast niet om Forza Motorsport 7 heen. De game bevat – inclusief DLC – 829 wagens. Daar zitten wel enkele dubbele en futuristische conceptwagens in. Wie deze weghaalt houdt maar liefst 740 unieke wagens over. Een van mijn persoonlijke favorieten daarbij is de Ford GT 2005-editie. Toegegeven, dit wagenpark bevat niet de huidige Formule 1-wagens, de raceklasse die ik het meest volg. Wel beschikt de game over de legendarische Ferrari 641, de McLaren MP4/4 en de Lotus 77. Dat laat mijn Formule 1-hart dan toch sneller kloppen.
De circuits en weersomstandigheden van Project CARS 2
Naast een indrukwekkend wagenpark heb je natuurlijk ook gave banen nodig om op te rijden. Gelukkig is daar dan Project CARS 2. De game biedt zestig verschillende circuits aan met in totaal 140 verschillende lay-outs. Voordat je die allemaal volledig onder de knie hebt, ben je uren en uren verder. Voor mij persoonlijk springt Project CARS 2 er vooral uit omdat het veel circuits van het Verenigd Koninkrijk bevat, toch wel de bakermat van de autosport. Zo kun je heerlijk scheuren over Donnington, Caldwell en Brands Hatch.
Daarnaast zit de klassieke 6,8 kilometer lange Hockenheimring erin. Dit circuit speelde ik in Formula 1 1998 helemaal plat op mijn PlayStation 1 en heeft mijn liefde voor autosport aangewakkerd. Alleen daarom al valt de keuze op dit aanbod in circuits.
Waar Project CARS 2 verder toonaangevend in is, zijn de weersomstandigheden. Deze zijn volledig naar eigen keuze aan te passen. Zo kun je meerdere soorten weer per race selecteren en daarbij ook direct de intensiteit van het weer bepalen. Het is mogelijk om met een licht buitje te rijden, maar ook midden in een onweersbui.
Persoonlijk vind ik het nog het leukst om het weer te laten circuleren van stralende zon naar storm en weer terug naar een zonnige dag. Vooral een opdrogende baan is een uitdaging in deze game. Doordat de circuits zo natuurgetrouw zijn gemaakt, blijft water in geultjes staan en loopt op circuits met een helling het water in riviertjes naar beneden. Deze omstandigheden maken dat jij als coureur extra op moet letten.
De wegligging van Gran Turismo Sport
Racegames vallen of staan vaak bij de wegligging van de wagens. Deze is voor gamers het best af te meten aan de besturing. Wat dat betreft blinkt Gran Turismo Sport op alle vlakken uit. Met een stuurtje voel je in de game exact wat je op de weg ook zou voelen. De force feedback voelt natuurgetrouw en hierdoor kun je makkelijker anticiperen op overstuur, onderstuur en andere ongemakken in de auto.
Voor gamers met een controller is Gran Turismo Sport al helemaal om de vingers bij af te likken. Ik ken werkelijk geen andere racegame die zich zo vloeiend met een controller laat besturen als GT Sport. Dit komt doordat de game je stuuruitslag natuurgetrouwer bekijkt dan in andere racegames. In veel racegames kun je direct van links naar rechts sturen zonder dat je echt het gevoel hebt dat de banden ook nog naar rechts moeten draaien. Hierdoor worden je stuurbewegingen heel onrustig. Dat resulteert vaak weer in knullige inhaalacties of een grotere kans op slippen. GT Sport gaat veel vloeiender om met de stuurbeweging waardoor je altijd volledig in controle blijft.
De hulpmiddelen van Project CARS 3
Slightly Mad Studios doet goede zaken en staat met twee games in dit lijstje. Dat komt in dit geval vooral door de manier waarop Project CARS 3 je de ideale lijn toont. De game toont je niet langer een lijn op de weg, maar laat door middel van icoontjes op de weg zien waar je moet remmen en waar de apex van een bocht ligt. De apex is het punt in de bocht waar de ideale racelijn het dichts bij de kerbstones komt (de vaak rood-witte broodjes in een bocht). Hierdoor leer je een circuit een stuk sneller omdat je niet continu op de lijn let, maar meer aan het kijken bent naar waar het icoontje zich precies bevindt op het circuit.
Wat betreft de andere assists had ik hier elke game wel kunnen kiezen. Vrijwel alle autosportgames hebben tegenwoordig wel goede assists met betrekking tot traction control, ABS en stuur- en remhulp. De manier waarop Project CARS 3 je aanmoedigt om een circuit op een andere manier te leren, zorgt er dus voor dat deze er verder bovenuit steekt dan de rest.
De aanpassingsmogelijkheden van NASCAR Heat 4
Soms wil je in een racegame vooral spelen met de mogelijkheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je startpositie, races waarbij de banden sneller slijten, de benzine sneller opraakt of je tegenstanders agressiever zijn (of juist niet natuurlijk). NASCAR Heat 4 is een mooi voorbeeld van een game die dit tot in de puntjes beheerst. De game geeft je eindeloze mogelijkheden om te spelen. Met dit soort mogelijkheden kun je bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans toch zelf naspelen als je maar zes uur de tijd hebt, maar wel net zo vaak de pitstraat in wilt als in het echt.
De AI van F1 2020
Een belangrijk onderdeel van racegames is de AI van je tegenstander. Een racegame kan nog zoveel boeiende content hebben, als de AI het laat afweten dan ben je al snel klaar. Je wilt geen racegame hebben waarbij de AI bijvoorbeeld van links naar rechts over de baan slingert zodat je er niet voorbij komt. Of een AI die het rempunt continu verkeerd inschat en je telkens opportunistisch probeert in te halen, waardoor je vaak crasht. Ook irritant zijn games waarbij de AI foutloos rondrijdt.
Gelukkig heeft F1 2020 van al het bovenstaande geen last. Waar de game enkele jaren geleden nog last had van wisselvallige AI, lijken deze vandaag de dag opgelost te zijn. Je tegenstanders verdedigen hard, maar altijd met genoeg respect voor jou als coureur. Ook is de AI zelf niet foutloos. Zet een coureur lang genoeg onder druk en de kans bestaat dat deze te laat remt voor een bocht of te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen van een bocht. Dit geeft jou weer genoeg mogelijkheden om een inhaalactie te plaatsen.
De licenties van… de licentiegames
Hoe leuk en goed racen tegen de AI ook is, het is altijd net even wat leuker als je Lewis Hamilton, Sébastien Buemi, Jimmie Johnson of Rinus van Kalmthout in kan halen. Helaas zijn er slechts enkele games die over volledige coureurslicenties beschikken, maar in mijn ideale wereld zitten ze er gewoon allemaal in. Als het even kan ook nog met hun eigen specialisatie. Dan wordt het al helemaal een groot experimenteerfeest door te kijken hoe NASCAR-coureurs het er vanaf brengen in een Indycar of LMP1-wagen.
Met al deze ingrediënten krijg je in mijn ogen de ideale racegame. Ben je het ermee eens of ben ik iets compleet vergeten, klets ik uit mijn nek of kan het nog beter? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]