Eerste indrukken van Total War: Warhammer 2
In mei 2016 deed Creative Assembly iets geks. De geliefde Total War-franchise die normaal focuste op het historisch correct voeren van theatrale oorlogen ging aan de haal met fantasy. Met een licentie van Games Workshop op zak werd het mogelijk om de fantasiewereld van Warhammer onveilig te maken en te veroveren. Anderhalf jaar later probeert de studio dit succes te evenaren en te trotseren met Total War: Warhammer 2, maar is dit gelukt?
Op 28 september komt Total War: Warhammer 2 uit en ik mocht enkele dagen eerder een reviewexemplaar ontvangen om de game te testen. Liefhebbers van Total War-games begrijpen het wel wanneer ik opper dat dit natuurlijk veel te kort is om iets zinnigs te zeggen over de game. Hoewel de review dus nog tientallen uren ver weg is, heb ik toch al wat tijd in de game kunnen steken. Met deze ervaring geef ik nu dus een eerste indruk van de game.
De Oeh’s
Hoewel ik tot mijn grote spijt niet volledig thuis ben in de wereld en lore van Warhammer, heb ik hier en daar toch wel wat meegepakt. Zo ben ik me bewust van de verschillende rassen en culturen, maar weet ik ook dat magie een grote plaats heeft in de wereld. Wie echter totaal nieuw is in het Warhammer-universum heeft niks te vrezen. Aan het begin van elke campagne krijg je namelijk een video te zien waarmee je een indruk krijgt van jouw gekozen ras en diens cultuur.
Zo leer je al snel dat de High Elves zichzelf zien als bewakers van de goede orde en beschermers van de Vortex. Dit is een reusachtige, magische tornado die een deel van de wereld beschermt tegen de duistere krachten van de Daemons. Deze magische bescherming wordt echter verzwakt door het nauw langsvliegen van een komeet, die op zijn beurt de atmosfeer en de magische velden verstoort. Deze instabiliteit zorgt voor nerveuze machthebbers en dus voor conflicten in Total War.
De bescherming tegen de duisternis is echter niet een prestatie van alleen de elven. Zonder de hulp van de Lizardmen millennia geleden was het immers nooit gelukt. Deze tweebenige reuzenhagedissen zijn een oerras en hebben veel affiniteit met magie en mystiek. Ze zijn dan ook gebaat bij het verwerpen van de duisternis.
Er zijn echter twee speelbare rassen die hier lak aan hebben en juist meer chaos en verderf willen zaaien in de wereld: de Dark Elves en Skaven. De Dark Elves zijn oude afstammelingen van de High Elves, maar dan moordlustiger. Skaven zijn grote zwermen reuzenratten die alles verzwelgen dat ze tegenkomen. Hoe deze laatste twee rassen precies in het verhaal passen, is voor mij nog niet duidelijk. Dit wordt mij ongetwijfeld wel duidelijk als ik meer uren in de game heb gestopt.
De Ah’s
Het eerste dat opvalt tijdens het spelen, is de sfeer in de game en hoe deze eruitziet. De wereld van Warhammer is in volle glorie episch. De landen van de High Elves zijn bezaaid met enorme kastelen, burchten en torens. De jungles van de Lizardmen zijn kleurrijk en indrukwekkend met Inca-achtige tempels en gebouwen. De diversiteit biedt een continu vernieuwende blik en houdt urenlange gamesessies vers.
Dit speelgemak wordt versterkt door de UI. Waar je in vorige Total War-games menu’s in menu’s moest openen om de gewenste informatie te vinden, is dit in deze game versoepeld door roll-over schermen en andere vernuften. Hierdoor is het makkelijker om te achterhalen waarom de inwoners van je stad pissig zijn, wat wel zo handig is wanneer je de wereld wilt veroveren.
Ontwerpkeuzes die we in vorige Total War-games zagen, komen ook nu terug. De bouwopties van de steden staan allemaal op één overzichtelijk scherm, waarbij er duidelijk is weergegeven wat de verschillende voor- en nadelen zijn voor deze opties. Verder is het te allen tijde duidelijk welke units je kunt laten bouwen, hoeveel dit er zijn en wat hun persoonlijke eigenschappen zijn.
Natuurlijk zijn er ook de generaals die erg belangrijk zijn. Net als in het origineel is jouw generaal erg sterk, heeft beschikking over magische aanvallen en is hij cruciaal voor de overwinning. Mocht je generaal tijdig komen te overlijden tijdens een gevecht, dan is de kans erg klein dat je deze nog kunt winnen.
Het is daarom noodzaak dat je je generaal goed beschermt, hem de juiste skills geeft en hem de juiste items geeft waardoor hij weerbarstiger is. De eigenschappen van je generaal kun je aanpassen door hem magische items te geven die je her en der kunt vinden door de wereld. Bovendien levelen de generaals geregeld, waarna je een skillpunt kunt investeren in een gewenste skill.
Dit alles komt samen tijdens de tactische momenten van de game. De AI is er zo op ingespeeld dat je geregeld alle truken uit de kast moet halen om toch de overhand te verkrijgen. In één van mijn speelsessies kreeg ik het even Spaans benauwd toen ik opeens in de val was gelokt door twee Skaven-legers. In een gevecht van bijna dertig minuten moest ik verschillende tactieken gebruiken om deze lastige strijd toch te winnen, zoals het herhaaldelijk in de rug van de tegenstander rammen met een kudde stegosaurussen.
De Eh’s
Vooralsnog ben ik erg positief over de game, maar ik besef me dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Dat gezegd hebbende zijn er wel enkele kleine dingen die ik wel zag in andere Total War-games, maar niet hier tegenkwam.
Een voorbeeld hiervan is de afwezigheid van de Spear-wall formation, waarmee je met je speer-units een defensieve muur kunt maken van speren en schilden. Het zou kunnen zijn dat de unit skills zoals de speermuur niet in deze game zitten en dat zou dan weer jammer zijn. Het zou ook kunnen zijn dat ik simpelweg nog niet op dit punt in de game ben geraakt, maar dit merk ik vanzelf.
Een tweede punt is de performance van de game. Technisch en grafisch zit de game goed in elkaar. Het is mooi en de game loopt soepel bij een stabiele framerate, op één punt na: de laadtijden. Deze zijn namelijk ontzettend lang. Dit komt ongetwijfeld doordat ik niet beschik over een SSD, maar nog nooit heb ik consistente laadtijden van meer dan vier minuten meegemaakt.
Misschien is er de mogelijkheid dat dit (gedeeltelijk) verholpen wordt via een day 1 patch, maar dit is niet bekend. Of dit nog aan de orde is na de volledige release kun je uiteindelijk lezen in de volledige review. Tot die tijd ga ik nog heel wat uren steken in Total War: Warhammer 2. Ik heb er zin in!