EA Play 2017

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
EA Play 2017

De countdown begint. Dit jaar begint de E3 officieus met een pre-E3 persconferentie van Electronic Arts, die zoals gewoonlijk vertegenwoordigd wordt door CEO Andrew Wilson. Natuurlijk gebeurt dit niet voordat een groep mannen in Madden NFL 18 een drumline spelen en meteen weten we waar we het komende uur naar gaan kijken.

Voor de tweede keer maakt EA gebruik van EA Play, waarmee de uitgever de manier waarop spelers kennismaken met games voordat ze verkrijgbaar zijn, wil veranderen. Met honderden consoles wil EA dat mensen de games spelen en hun ervaringen met het internet delen om feedback te creëren. Zo hoopt EA in te kunnen schatten wat spelers wel en niet in hun games willen hebben. Hierbij ligt de nadruk natuurlijk op Star Wars Battlefront dat in de afgelopen paar jaar veel commentaar heeft gekregen, zowel positief als negatief.

Madden NFL 18

Na de drumline krijgen we echter eerst een trailer te zien van de verhaallijn uit de volgende Madden NFL 18 genaamd Long Shot. Hierin kunnen we onder andere acteur Mahershala Ali herkennen. Wanneer Wilson het podium opstapt, maakt hij de belofte dat dit de meest innovatieve Madden-game van de laatste tien jaar wordt. Veel meer heeft hij nog niet om mede te delen.

Battlefield

Daarna geeft Wilson de spotlight door aan Andrew Gulotta, de producent van Battlefield, waarna we al snel een video voorgeschoteld krijgen gevuld met epische momenten. Spelers leggen uit wat zij zo aantrekkelijk aan de game vinden: de gemeenschap, het teamwork en de mogelijkheden die de game biedt.

Om ervoor te zorgen dat deze gemeenschap verder kan, komen er deze zomer voor het eerst maps die ’s nachts gespeeld worden. Met Nivelle Nights in juni en Prise de Tahure in juli moeten spelers zich door het donker een weg door de loopgraven banen.

Daarnaast komt er ook de DLC In the Name of the Tsar, wat spelers naar de oorlog in Rusland brengt. Met zes nieuwe maps, nieuwe wapens, nieuwe voertuigen, toegang tot het Russische leger en de vrouwelijke troepen van Rusland kunnen spelers de Eerste Wereldoorlog vanuit een andere blik meemaken. Met behulp van onder andere specialisaties creëert de DLC in de Operations-modus een ander model om persoonlijke vooruitgang te boeken in de game.

Vicepresident Patrick Söderlund sluit Battlefield af door te beloven dat er deze zomer een nieuwe competitieve ervaring aankomt. Spelers hadden aangegeven een kleinschaligere modus te willen waarbij de nadruk op teamwork en competitie ligt die toegankelijker is voor zowel kijkers als spelers.

FIFA 18

Söderlund geeft daarna aan dat EA zich meer wil gaan richten op competitie. Het belangrijkste is dat er meer competities komen. Dat wil EA onder andere doen met de grootste FIFA-wedstrijd ooit die gepland staat om aankomende herfst plaats te vinden. Ook competities op het gebied van Madden worden kort genoemd, maar daar wordt pas in de zomer dieper op ingegaan.

Op het gebied van FIFA 18 zelf worden ook een paar onthullingen gedaan. Met een korte trailer wordt Cristiano Ronaldo geïntroduceerd. Het duo van Men in Blazers, bestaande uit Roger Davis en Michael Bennett, betreedt daarna het podium. Daar geven ze een presentatie met typisch Britse humor en vertellen ze al grappend bijvoorbeeld dat de ontwikkelaars van FIFA 18 het briljante idee hadden om Cristiano Ronaldo in een spandex-pak te stoppen voor de motion capturing voor de game.

Met moppen over melkflessen als benen en Ronaldo’s haar wordt het duidelijk dat FIFA 18 gedetailleerder moet worden dan zijn voorgangers. EA werkt er naar eigen zeggen hard aan om ervoor te zorgen dat de unieke speel- en loopstijlen van de voetballers zichtbaar zijn voor spelers. Dit waarschijnlijk om voor een natuurlijkere ervaring te zorgen.

Tegenwoordig kan FIFA niet meer zonder Alex Hunter genoemd worden. Met name zijn terugkeer is hier het middelpunt; de verhaallijn in FIFA 18 heet niet voor niets Hunter Returns. In een video waarin mensen praten alsof Hunter echt bestaat, teast EA alvast een beetje wat we kunnen verwachten in het volgende seizoen.

Need for Speed Payback

YouTuber Jesse Wellens en uitvoerend producent Marcus Nilsson introduceren de nieuwste Need for Speed-game waarin je het opneemt tegen House, een kartel dat casino’s, criminelen en politieagenten onder de duim heeft. Met achtervolgingen, autogevechten en actiescènes bevat Need for Speed Payback meer van wat men gewend is van Need for Speed-games.

De focus ligt hier echter niet meer alleen op het racen, maar krijgt de game de verpakking van een heus verhaal. Met drie hoofdpersonen, elk met hun eigen persoonlijkheid en rijstijl, kunnen spelers de meest diverse open world in een Need for Speed-game ontdekken. Deze game biedt met steden, bergen, canyons en woestijnen voor iedereen iets.

Natuurlijk keren er wat fundamentele elementen van de reeks terug. Zo blijft het aanpassen van wagens, zowel op het gebied van prestatie als uiterlijk, een deel van de game. Een extraatje hier bovenop zijn de antieke wagens die spelers kunnen vinden en repareren.

In een video krijgen we een stuk gameplay te zien van een heist op de snelweg. Twee van de hoofdpersonen gaan achter een auto aan die in een vrachtwagen vervoerd wordt. Zoals gewoonlijk gaat het niet zoals gepland en vinden er regelmatig explosies en botsingen plaats. Auto’s worden op hoge snelheden uitgeschakeld en bochten worden in slow motion genomen. In andere woorden, een Need for Speed-game zoals we die gewend zijn.

A Way Out

Om te laten zien dat EA niet alleen denkt aan grote reeksen waar (bijna) jaarlijks een nieuwe game van uitkomt, vertelt Söderlund meer over EA Originals dat EA vorig jaar voor het eerst onthulde. Met EA Originals wil EA kleine ontwikkelaars ondersteunen bij het creëren van nieuwe en unieke games. Dit initiatief blijkt een succes te zijn, want volgens Söderlund heeft de uitgever sindsdien veel ideeën voor games voorgeschoteld gekregen en er hiervan zelfs een paar uitgekozen.

Een voorbeeld hiervan is A Way Out, gemaakt door Hazelight, een studio die bestaat uit de ontwikkelaars van Brothers: A Tale of Two Sons. In een trailer krijgen we een idee van de premisse van de game: een co-op avontuur waarin twee spelers in split screen twee personages met uiteenlopende persoonlijkheden besturen en zo een weg uit de gevangenis moeten vinden. De vertelstijl en gameplay doen op het eerste gezicht denken aan The Last of Us, al is het nog vroeg om er een oordeel over te kunnen vellen.

De schrijver en directeur van de game, Josef Fares, vertelt met enthousiasme zijn verhaal aan het publiek. Hij geeft aan dat het zijn doel was om een nieuwe vorm te vinden om een verhaal te vertellen, zonder dat gameplay hieronder moet lijden, wat een groot probleem is voor veel ontwikkelaars. Hierbij legt Fares de nadruk op het feit dat zijn bedrijfje veel creatieve vrijheid van EA heeft gekregen om dit na te streven.

Om de co-op ervaring naar voren te schuiven, kan A Way Home alleen in split screen gespeeld worden, of dit nu met iemand online is of met een vriend op de bank. Fares belooft ook dat er op het gebied van gameplay veel vrijheid komt. Exploratie, rijden en actie zijn een paar van de dingen die hij hierbij opnoemt. In een gameplay trailer wordt dit allemaal nog een keer benadrukt. Hier zien we ook de vrijheid die spelers krijgen als het gaat om hoe ze in bepaalde situaties handelen, mede mogelijk gemaakt door de mogelijkheid om te kiezen welk personage wat doet. Aan het begin van 2018 mogen we zelf uitvinden of Hazelight zich aan deze beloftes houdt.

SEED

Söderlund verandert het onderwerp eventjes van games naar technologie met SEED: Search for Extraordinary Experiences Division. Hier worden uitvindingen gemaakt die de industrie progressie laten maken. Van zaken als deep learning naar neural networks, SEED onderzoekt blijkbaar van alles en nog wat op het gebied van technologie.

Om dit al aan een game te koppelen, benoemt Söderlund de Project Scorpio developer kits die EA van Microsoft heeft gekregen. Hoge kwaliteitsbeelden van Madden laten zien wat EA kan doen als de uitgever zes teraflops en 4K-resolutie combineert met de Frostbite engine. Dit is echter nog maar het begin meent Söderlund, want naast grafische kwaliteit zou dit ook de gameplay zelf moeten verbeteren.

Anthem

Het voorbeeld dat Söderlund hiervan geeft, is de nieuwe IP waar BioWare ons al een poosje mee plaagt. Met deze korte trailer geeft EA ons een voorproefje van wat we morgen tijdens de Xbox briefing kunnen verwachten. Hiervoor moeten we dus helaas nog even op wachten.

NBA Live 18

Sean O’Brien introduceert de volgende NBA Live-game met een video die de vele aanpassingen die zijn gemaakt toont. Stephen Gibbons en Connor Dougan, respectievelijk community manager en gameplay-directeur, laten een stuk gameplay zien waarin de verschillende bewegingen die spelers kunnen maken, getoond worden. In augustus kunnen spelers de game zelf ook testen met een gratis demo, waarvan alle prestaties overgedragen worden naar de game zelf wanneer spelers deze kopen.

De verhaallijn van NBA Live 18 heet The One, waarin je kunt kiezen tussen Street en League, die beide een andere manier van spelen vragen. Je kunt je eigen speelstijl ontwikkelen terwijl je tegen bekende basketballers op grote speelvelden kunt strijden. De keuzes die je maakt, hebben volgens EA een effect op het verloop van je verhaal.

Play to Give-campagne

Om weer te geven dat EA ook aan goede doelen doet, laat Wilson drie verschillende organisaties zien waarmee de uitgever in samenwerking is gegaan: HeForShe, de National Bullying Prevention Center en Ditch the Label. EA heeft een miljoen dollar gedoneerd, wat mogelijk gemaakt werd door miljoenen spelers die meededen.

Als dank hiervoor krijgen spelers gedurende de komende week gratis toegang tot EA Access en gratis proefperiodes voor verschillende games op de PlayStation 4. Hierbij gaat het onder andere om FIFA, Madden en Star Wars Battlefront.

Star Wars Battlefront II

EA sluit af met de grootste titel op de planning, namelijk Star Wars Battlefront II. Stormtroopers komen het podium opgelopen met in de achtergrond de Imperial March. Daarna volgt Janina Gavankar, die in Battlefront II Commander Iden Versio speelt, de leider van de Inferno Squad.

Met Battlefront II vervult EA de grootste wens van fans: de vraag naar een verhaal. Dit doet EA met een verhaal dat het gat tussen Return of the Jedi en The Force Awakens vult. Daarnaast moet deze game drie keer zoveel inhoud bevatten als de eerste game. Ook keert couch co-op terug met de Skirmish-modus. Wapens, helden, voertuigen, planeten, gevechten in de ruimte, customisation en content van alle Star Wars-tijdperken. Battlefront II heeft het allemaal volgens Janina.

Een belangrijk punt dat Janina maakt, is het feit dat inhoud niet alles is, de game moet ook goed spelen. Speciaal hiervoor heeft EA de hulp van Battlefront-spelers ingeroepen om ervoor te zorgen dat de nieuwe game zo goed mogelijk is op het gebied van gameplay. In een video zien we hoe dit proces precies te werk gaat.

In de gameplay trailer die we daarna te zien krijgen, zien we karakters als Yoda, Darth Maul, Kylo Ren en Rey. John Boyega geeft commentaar op de video en geeft aan dat Finn en Captain Phasma deel van de gratis DLC van het eerste seizoen zijn. Janina voegt hieraan toe dat er na de release van Battlefront II meer extra content komt, allemaal gratis voor mensen met de game. Ook pre-orderen wordt beloond met early access voor de multiplayer bèta en de Mastery Star Card voor Yoda’s lightsaber.

Uiteindelijk toont EA een video waarin 39 spelers de 20v20 Assault on Theed in multiplayer spelen, waaruit blijkt dat spelers ook als droids kunnen spelen, al lijkt het publiek hier zelf niet al te enthousiast over te zijn. We zullen met de bèta zien of EA gamers over weet te halen met Battlefront II.