Zes nieuwe dingen in Civilization VI – Goed voorbereid de wereld veroveren

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Zes nieuwe dingen in Civilization VI – Goed voorbereid de wereld veroveren

Het zesde deel in Sid Meier’s Civilization is in aantocht en zit vol met nieuwe spannende dingen. Wij hebben de zes belangrijkste nieuwe elementen in Civilization VI op een rij gezet, zodat je 21 oktober klaar bent om de wereld te veroveren, cultiveren of ruimtevaart mogelijk te maken.

Keybinds

Een kleine wijziging, maar wel een hele handige: je kunt nu standaard in de opties van Civilization VI de keybinds van het spel aanpassen naar je eigen voorkeur. Je kunt Civilization ook prima spelen met enkel een muis maar voor de langere sessies of de fanatieke spelers is het handig dat deze mogelijkheid nu in ieder geval standaard aangeboden wordt.

Districten

Niet alleen in Mafia III spelen districten een hoofdrol, ook in de nieuwe Civilization game is dit een belangrijk nieuw element. In het vorige deel konden steden al een specialisatie aannemen, maar deze specialisatie wordt in deel zes duidelijk zichtbaar op de kaart. Alle verbeteringen die je in een stad aanbrengt worden namelijk niet op een hoopje op één tegel gepropt, maar worden geplaatst in districten om de stad heen. Een campus voor de wetenschap of heilige gronden voor het ontwikkelen van religie zijn duidelijk in het landschap zichtbaar en krijgen ook voordelen van bijvoorbeeld een hoge berg in de buurt. De specialisatie van je stad is dus ook meteen zichtbaar in het landschap en dat maakt de districten meteen één van het meest in het oog springende veranderingen.

Civilization VI 
 Pixel Vault

Grafische Stijl

De grafische stijl van Civilization VI lijkt te breken met de traditie van zijn voorgangers. Waar de vorige 5 delen elke keer een balans zochten tussen cartooneske grote eenheden en realistische ogende kaarten vol detail, lijkt Civ VI vol overtuiging voor een wat meer getekende stijl te gaan. De switch en stijl doet een beetje denken aan de nieuwe grafische stijl van De Sims 4 ten opzichte van deel 3.

Waar op de meeste fronten de grafische stijl nog steeds wel heel herkenbaar is voor de Civilization serie is er één element wat wel duidelijk afwijkt van de rest: the fog of war. Nog niet ontdekte plekken en gebieden waar je geen eenheid of stad hebt zijn in mist gehuld en deze worden niet meer aangegeven door laaghangende wolken of schemering. De hele kaart van Civilization is nu een soort schatkaart, waarop kleine tekeningen te zien zijn wanneer een gebied nog onontdekt is. Wanneer je de gebieden wel hebt ontdekt maar even geen zicht erop hebt dan wordt het een ruwe kaart waar slechts de landschapsdetails op te zien zijn. De nieuwe visuele stijl geeft veel sfeer aan de kaart.

Civilization VI 
 Pixel Vault

Lenzen

Een kleine aanpassing aan de interface, maar wel een zeer handige feature. Wanneer je een lens activeert kijk je met een andere bril naar de kaart en kun je specifieke aspecten op de kaart uitlichten. Met de verschillende datalagen kun je bijvoorbeeld kijken waar welke religies dominant zijn of waar settlers het beste kunnen neerstrijken. Zoals gezegd een kleine feature, maar een waarmee je het spel snel veel beter kunt begrijpen en nieuwe inzichten over globale verhoudingen kunt krijgen.

Grote Leiders

Het zijn grote leiders die rijken doen rijzen en uiteen doen vallen en in Civilization VI maakt een heel nieuw cohort aan historische figuren zijn opwachting om over de wereld te heersen. In deel zes zijn een groot deel van de civilizations waar je mee kunt spelen hetzelfde, maar de meeste hebben nieuwe leiders gekregen.

Rome wordt bijvoorbeeld niet meer geleid door de almachtige Caesar, maar door Trajanus. Amerika wordt in dit deel aangevoerd door Theodore Roosevelt en Rusland gaat onder leiding van niemand minder dan Peter de Grote. Allen interessante figuren en elk met een eigen agenda.

Een persoonlijk favoriet is de nieuwe beschaving Sumer, die wordt aangevoerd door Gilgamesj. Een legendarisch figuur uit het Oude Mesopotamië en hoofdpersoon (en misschien zelfs schrijver) van het oudste epos dat overgeleverd is.

Dubbele agenda

Niet alleen de leiders zijn nieuw, ze hebben ook allemaal een eigen agenda gekregen. Dit is de open-agenda, waardoor je van elke wereldleider van te voren kunt weten hoe hij of zij gaat reageren. Cleopatra houdt bijvoorbeeld van sterke legers, beschavingen zonder sterk leger kunnen dus een bezoekje van de koningin van de Nijl verwachten.

Naast de open agenda wordt er elk spel ook een tweede agenda aan de AI toegekend, deze kun je alleen ontdekken door je rivalen goed te observeren. Onder de onzichtbare agenda’s zit onder andere een milieubewuste AI, deze wil allemaal bossen planten en natuurparken in leven houden. De verkenner wil ten alle tijden het meeste ontdekt hebben en de geldgraaier euh… ja wil zo veel mogelijk geld.

Uiteraard zit er nog veel meer nieuws in Civilization VI en gaat de game ons weer uren bezighouden vanaf 21 oktober. Hou Pixel Vault in de gaten voor de review na release.