YouTubers omgekocht door Machinima
De website Machinima heeft ten tijde van de launch van de Xbox One meerdere YouTubers tienduizenden dollars betaald om de Xbox One in een positief licht te zetten. Die mochten uiteraard niet vertellen dat ze omgekocht waren. Dit blijkt uit rapporten van de US Federal Trade Commission.
Marketing kan een smerig spelletje zijn en geld haalt het slechtste in mensen naar boven. Dat is wederom bewezen nu aan het licht is gekomen dat een aantal YouTubers steekpenningen hebben gekregen van letterlijk tienduizenden dollars. Dat geld kregen ze in ruil voor positieve feedback over de Xbox One toen die op het punt stond uit te komen. Het US Federal Trade Commission is hier achter gekomen. Zij hebben deze promoties veroordeeld als onjuist en misleidend.
“In veel instanties heeft Machinima niet aangegeven dat de individuen die de recensies hebben geplaatst, werden betaald voor hun adviezen. Voor sommige consumenten waren de adviezen van deze personen de sleutel voor hun aankoop van de Xbox One en de launchgames. Het niet vermelden van dit feit was, en is, een misleidende actie.”
YouTuber Syndicate kreeg $30.000 en SkyVsGaming kreeg $15.000 in de deal. Nog eens $25.000 werd verspreid over andere, kleinere YouTubers die allen video’s moesten maken die “de Xbox One, de launchgames van de Xbox One en Machinima niet op een negatieve wijze mochten behandelen”. Over deze deal mocht natuurlijk geen woord gerept worden.