Yakuza Kiwami
Als ze in het verre oosten ergens goed in zijn, is het iets groter en iets meer over de top maken. Dat is ze in ieder geval gelukt met deze remake van het originele Yakuza-verhaal uit 2005. Een ding is duidelijk, na het spelen van Yakuza Kiwami kun je niet meer om de serie heen.
Yakuza dateert alweer uit 2005 waar het destijds alleen voor de PlayStation 2 ontwikkeld werd. Yakuza Kiwami doet dit verhaal nog eens dunnetjes over, maar dan in een geheel nieuw jasje met verfrissende, nieuwe elementen. Het is dan ook niet voor niks dat deze remake Yakuza Kiwami heet, want dit betekent in het japans Yakuza extreem.
Van voren af aan beginnen
Laten we meteen met de deur in huis vallen. Als je Yakuza 0 uit 2015 niet hebt gespeeld, dan ga je enorm veel referenties missen in Yakuza. Kiwami gaat namelijk verder waar Yakuza 0 ophield. Yakuza 0 is namelijk de prequel en hoewel deze na de originele Yakuza is uitgebracht, verduidelijkt het aardig wat zaken die zich in Yakuza voordoen.
De serie staat namelijk bekend om de goede verhalen en alles draait om de onderliggende relaties tussen de vele families. Even kort door de bocht, in Kiwami neem je de rol aan van Kazuma Kiryu. Kiryu, die overal bekend staat als de Draak van Dojima, is een gevreesde tegenstander onder de andere maffiafamilies. Nadat hij onterecht wordt beschuldigd van moord, wordt hij in de bak gegooid.
Na tien jaren komt hij eindelijk vrij en gaat hij op zoek naar tien miljard Yen. Uiteraard is hij niet de enige, want allerlei families zijn ook op zoek naar de koffer met geld, wat resulteert in flink wat concurrentie.
Extreem, Extremer, Extreemst
Als je Yakuza 0 hebt gespeeld, herken je gelijk het stijltje van Kiwami. Ook als je het origineel uit 2005 hebt gespeeld, ga je het een en ander herkennen maar dan veel mooier en net even iets beter. Zo zijn er flink wat zaken toegevoegd of aangepast. Alle dialogen zijn bijvoorbeeld door de originele stemacteurs ingesproken. Ikzelf heb de game met de Japanse dub en Engelse ondertiteling gespeeld, wat net even dat extra sausje over de game giet.
Naast de dialogen is het verhaal met dertig minuten uitgebreid. Dit is terug te zien in de extra zijmissies en minigames. Ook speelt het bekende karakter Majima een grotere rol in Kiwami. Majima was voor het eerst speelbaar in Yakuza 0 en speelt nu slechts een bijrol. Met Majima Everywhere duikt hij regelmatig op willekeurige plekken op waardoor je met hem moet knokken. De knettergekke Majima is een erg vermakelijk karakter, maar zijn verschijningen in Yakuza Kiwami lijken vaker uit het niets te komen dan dat hij wat toevoegt aan het verhaal.
Everybody was kung-fu fighting
Gelukkig heb je de vrijheid om vrij rond te lopen in de stad om hoofdmissies of zijmissies uit te voeren. Bij elke missie kom je wel iemand tegen die je een lesje wil leren of die je moet laten zien dat jij de baas bent. Dat je veel moet knokken in Kiwami wordt al snel duidelijk, want bij iedere hoek staat er wel iemand klaar om je tanden uit je mond te rossen. Deze missies komen erg goed van pas, omdat je hiermee punten kunt verzamelen om je vechtkunsten uit te breiden.
Net zoals in Yakuza 0 kun je weer verschillende vechtstijlen kiezen die je wilt gebruiken bij het voltooien van je missies. Zo heb je de snelle Rush-stijl, de krachtige Beast-stijl, de uitgebalanceerde Brawler-stijl en de legendarische Dragon-stijl waarmee Kiryu verschillende vechtstijlen weet te combineren.
Het is dan ook een aanrader om zo snel mogelijk je vechtstijlen uit te breiden, want het maken van combo’s is erg vermakelijk in Kiwami. Zo werd ik meerdere keren belaagd door groepen van 10 vijanden, maar wist ik deze op de meest brute manieren af te maken. Een erg vermakelijke manier is het in elkaar schoppen van een vijand, deze daarna met een stoel tegen zijn hoofd te slaan waardoor hij op de grond terecht komt en tot slot je voet met volle snelheid in zijn gezicht te plant.
Het is ook niet voor niks dat Yakuza 18+ is, want er worden heel wat botten gebroken.
Zo staat het geschreven
Dat de game inmiddels twaalf jaar bestaat zie je terug in het verhaal. Als je deze vergelijkt met Yakuza 0, dan komt Kiwami niet zo sterk over als zijn prequel. Helemaal eerlijk is dit natuurlijk niet, want Yakuza 0 is pas twee jaar oud. Het betekent niet dat je als nieuwkomer niet van Kiwami kunt genieten.
Het enige nadeel is dat je veel relaties niet gaat snappen of sommige karakters je niet veel doen. Vooral de relatie tussen Kiryu, Majima en Nishiki komen veel sterker binnen als je ook Yakuza 0 hebt gespeeld. Meer flashbacks naar bijvoorbeeld de prequel had al veel gescheeld.
Smetjes op je judopak
Hoewel de game grafisch enorm vooruit is gegaan en het inhoudelijk prima in elkaar zit, zijn er toch wat kleine minpunten. Zo is de map relatief klein als je kijkt naar RPG’s van nu en heb je niet de mogelijkheid om fast travel te gebruiken, wanneer je dat maar wilt. Je moet eerst een taxi zoeken en deze brengt je naar enkele plekken op de kaart.
De kaart zelf ziet er erg simplistisch uit en niet alles wordt duidelijk aangegeven op de kaart, waardoor je vaak veel aan het zoeken bent naar de juiste plek. Een tip is om de stad in je geheugen te printen, om het jezelf wat makkelijker te maken. Gelukkig kun je deze keer wel opslaan wanneer je dat maar wil. Dat was in het voorgaande deel nog een dingetje waardoor je vaak hele stukken opnieuw moest spelen.
Kiwami komt hier echter mee weg want de game zit gewoon nog steeds goed in elkaar. De actie is lekker grof, het verhaal erg diepgaand en de karakters hebben allemaal hun eigen stijltje. Heb je Yakuza 0 op het oog, dan zou ik aanraden dit eerst te spelen om extra te genieten van Kiwami.