XCom 2: War of the Chosen leent van Shadow of Mordor

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
XCom 2: War of the Chosen leent van Shadow of Mordor

XCom 2: War of the Chosen belooft veel nieuwe elementen naar de tafel te brengen. Veel van deze elementen zijn geïnspireerd door het nemesissysteem van Shadow of Mordor. In een interview met Kotaku vertelt Jake Solomon wat we kunnen verwachten.

Tijdens de E3 werden we verrast door het bericht over de grote update voor XCom 2. War of the chosen brengt hele nieuwe spelelementen naar de tafel. In een interview met Kotaku vertelt Jake Solomon dat het team inspiratie heeft opgedaan uit het nemesissysteem van Shadow of Mordor.

De vijandige alien super elite, bekend als the Chosen, zullen een hardnekkige kracht zijn die je als speler meerdere malen tegen zal komen. Deze Chosen hebben eigen persoonlijkheden en zullen leren van gemaakte fouten en overwinningen. Heb je ze eenmaal op een bepaalde manier verslagen, dan moet je de volgende keer een andere tactiek uit te mouw schudden.

Behalve dat de aliens meer karakter hebben gekregen, krijgen de menselijke beschermers ook een persoonlijkheidsupgrade. Wanneer twee soldaten vaak samen op missies zijn gegaan, kunnen zij een band vormen. Dit kan zorgen voor een positief effect wanneer ze dicht bij elkaar zijn. Maar als een soldaat zijn vriend ziet neergaan heeft dit natuurlijk negatieve effecten, met langdurige psychische aandoeningen als potentieel gevolg.

Over langdurige effecten gesproken. Wanneer een soldaat geveld wordt door bijvoorbeeld een sectoid, is er een kans dat deze soldaat de blijvend getraumatiseerd is. Hij kan dan een paniekaanval kan krijgen bij het zien van een sectoid.