WRC 5 – Rally-racen voor gevorderden
Je hebt in de wereld van de race-games verschillende categorieën waar je game in kan vallen. Je hebt de party-games zoals een Mario Kart, de arcade-games zoals een Burnout, de semi-realistische zoals Forza Motorsport, de realistische zoals Project Cars en dan zijn er nog de ‘zo moeilijk dat je bijna moet huilen’, zoals WRC 5. Laat het nou net zo zijn dat die laatste eerder deze week bij mij op de deurmat viel. Tijd dus om de tissues te pakken en met de game aan de slag te gaan!
Zoals de naam van de game al doet vermoeden, is WRC 5 een game waarin het World Rally Championship centraal staat. Dat betekent dan ook dat de game, ontwikkeld door het relatief onbekende Kylotonn, beschikt over de officiële licentie van het WRC. Mocht je dus helemaal into de rallysport zijn, dan zal je alle bekende gezichten, wagens en locaties voorbij zien komen. Zodra je in de game duikt, lijkt Kylotonn echter niet alleen naar de officiële rijders te hebben gekeken, maar ook naar de bijpassende moeilijkheidsgraad.
WRC 5 is namelijk absoluut geen game voor de beginnende racer. Ben je zelf niet zo van de racegames, of speel je af en toe een keer Need for Speed omdat de regels daar niet zo nauw gelden, bereid je dan maar voor. Vanaf het moment dat je de trainingsmodus in duikt, is de game onvergeeflijk. In een serie van 29 lessen verspreid over verschillende klassen leer je met een WRC-auto overweg te gaan. Denk hierbij aan oefeningen als het starten en stoppen van een wagen, het driften in krappe bochten en het maken van een handrembocht. Dingen die je uiteindelijk ook allemaal nodig zal hebben. Maar tijdens deze trainingen moet je jezelf ook aan de ideale route houden. Doe je dit niet, dan verschijnt er een kruisje en kan je net zo goed overnieuw beginnen.
Het jammere aan deze modus is dat je continu in dezelfde omgeving zit, met dezelfde oefening, alleen in een andere wagen. Hierdoor wordt dit eerste uur al snel saai en zou ik er niet van opkijken als mensen maar direct een race in duiken, terwijl deze training juist zo nuttig is. Had Kylotonn ervoor gekozen om trainingen op verschillende locaties, in verschillende weersomstandigheden te geven, dan was dit waarschijnlijk een stuk aangenamer geweest.
Wanneer je toch het geduld en de skills hebt weten op te brengen om de training te voltooien, ben je er echter pas echt klaar voor om te beginnen met racen. De game houdt je niet tegen om eerder te beginnen met racen, maar zoals aangegeven is de training wel een heel handige methode om ervaring op te doen. Zodra je namelijk de carrière modus induikt, gaan de trainingwieltjes af en gaat het echte werk beginnen. Zoals iedere startende racer dat voor jou deed, begin ook jij onder aan de ladder, in de WRC-J klassen. Inderdaad: de junioren, met de wat langzamere wagens en dus ook langere races.
Hierbij kies je uit een van de drie verschillende teams die je een aanbieding doen, waarbij ieder team andere wensen heeft. Zo zijn er teams die liever zien dat je wat langzamer bent, maar je auto heel over de streep brengt, maar ook teams waar alleen de eerste plaats telt. Het is dan ook goed om eerst even na te denken waarvoor je kiest, omdat het resultaat in je eerste seizoen effect heeft op de hogere klassen. Kies je bijvoorbeeld voor een team dat een complete wagen voorop stelt, en je maakt er elke race een zooitje van, dan zullen andere teams liever voor een andere coureur kiezen die zich wel aan zijn afspraken houdt.
Wanneer je een tijdje bezig bent in de carriére modus, begint er echter het een en ander op te vallen. Het voornaamste daarvan is het gebrek aan afwisseling. Ik heb het dan niet over de verschillende locaties, want je gaat van de smalle weggetjes in Monte Carlo naar de moordende hitte in Spanje en de besneeuwde wegen van Zweden. Het is vooral een gebrek aan afwisseling in verschillende modi: doordat het team zich zo ontzettend strak heeft gehouden aan de licentie is er nauwelijks iets anders te doen dan op Special Stages te racen en de snelste tijd neer te zetten.
Daarbij komt kijken dat niet alleen de carrière modus afwisseling mist. Door de licentie beschikt de game alleen over de meest recente modellen van wagens die momenteel actief zijn in de kampioenschappen. Op zich geeft dat een leuk gevarieerd aanbod van Volkswagens, Fords, Mini’s en ga zo maar door. Maar soms heb je ook weleens zin om met een andere wagen aan de slag te gaan uit de geschiedenis van het WRC. Een oude Lancia of klassieke Mini zou dan ook zeker niet misstaan in de game.
Doordat er maar zo weinig rally-games op de markt zijn, is het heel moeilijk om niet de vergelijking te maken met die andere rally-game die momenteel hoge ogen gooit: Dirt Rally. De game, momenteel nog in Early Access, biedt wel die afwisseling waar ik het eerder over had. Naast verschillende races op bekende locaties (overigens momenteel wel stukken minder dan in WRC 5) biedt de game nu ook modi als Rally Cross en Hillclimb, wat de game meer variatie biedt. Hetzelfde geldt voor het aanbod: wagens van de jaren 70 tot aan nu, maar dan dun verspreid over de verschillende groepen, in plaats van een brede selectie moderne wagens. Het is dus maar net waar je voor wilt kiezen: variatie of de gelicenseerde wagens en locaties.
Waar ik WRC 5 dan weer wel pluspunten voor geef ,is de multiplayer die ze hebben ingebouwd in de game. Het is geen grote, spectaculaire multiplayer met verschillende kampioenschappen of dynamische matchmaking, maar het doet de kleine details goed die het een stuk aangenamer maakt dan andere games. Belangrijkste voorbeeld hiervan is dat wanneer je een race doet in de multiplayer, iedereen gelijktijdig begint. Maar in plaats van dat er acht dwazen als flipperballen over de baan stuiteren, rij je tegen ‘ghosts’ van andere spelers die tegelijk bezig zijn. Zo kan je dus precies zien wat de tegenstander doet, maar moet je jezelf alleen zorgen maken over je eigen rijlijn.