Worlds Adrift

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
Worlds Adrift

Veel gamers houden van een goede hoeveelheid piraterij. Daarbij gaat het niet om het illegaal downloaden van games, maar om het daadwerkelijk op een schip stappen en op zoek gaan naar schatten. Sinds Sid Meier’s Pirates zijn piratengames populair en daar hebben games als Assassin’s Creed Black Flag en het recente Sea of Thieves handig gebruik van gemaakt. Nu gooit Bossa Studios het over eenzelfde boeg met hun game Worlds Adrift.

Bossa Studios, bekend van onder andere Surgeon Simulator en I am Bread, wil met Worlds Adrift ook een game in dat schatzoek-genre uitbrengen, maar dan anders. We gaan in de game niet de zee op, maar varen door de lucht. Worlds Adrift is namelijk een survival, sandbox MMORPG, waarbij in de hele wereld PvP mogelijk is en waarbij de al dan niet verstopte schatten voor het oprapen liggen.

Vliegend schatzoeken

Je start op een random eiland in de lucht en het is aan jou de taak om met de kleine hoeveelheid grondstoffen die je daar kunt vinden, een luchtschip te bouwen. Deze grondstoffen kun je vinden op het eiland en om op moeilijk te bereiken plaatsen te komen, beschik je over een grappling hook. Wanneer je uiteindelijk je schip in elkaar hebt gezet, is het tijd om de wereld in te trekken om vervolgens op zoek te gaan naar kostbare materialen, nieuwe tech en oude artefacten.

Worlds Adrift

Hier komt dan ook meteen het MMO-aspect aan bod: je kunt namelijk alleen of met een crew op zoek gaan naar die artefacten en materialen. Samen kun je een schip bouwen dat bestand is tegen storm en natuurlijk de andere spelers. Het opblazen van het luchtschip van een andere speler levert namelijk materialen op die je kunnen helpen tegen sterkere vijanden.

Waarom zoek je eigenlijk?

Maar wat is dan het doel van de game? Het korte antwoord is dat er eigenlijk geen echt doel is. De game bevat zelfs geen gedetailleerd verhaal of iets om je richting te geven. Dit is echter een bewuste keuze van de ontwikkelaar. De game is namelijk een grote sandbox, waarbij alles dat je in de game ziet, gemaakt of bedacht is door andere spelers. Met een gratis tool kun je bijvoorbeeld zelf een zwevend eiland creëren voor andere spelers om te ontdekken.

Worlds Adrift

Door de toevoeging van het PvP-aspect lijkt de game echter een interessante laag te krijgen. De game is totaal persistent, wat inhoudt dat alles wat er gebeurt, invloed zal blijven hebben op de game. Wordt jouw luchtschip boven een vliegend eiland neergeschoten en stort je daar neer? Dan blijft dat luchtschip daar liggen als niemand hem opruimt. Daarnaast is het spel dus voor de volle honderd procent gedreven door de community en wat de gamers in de game willen doen.

Gameplay vs. game to play

Een van de grote pluspunten aan de game is het gebruik van physics. Je zult in het begin dan ook even moeten oefenen om je grappling hook goed onder controle te krijgen. Daarnaast zijn ook de luchtschepen zelf onderhevig aan physics. Wordt een deel van je schip opgeblazen door de kanonnen van andere spelers? Dan wordt het lastig om de juiste koers te houden. Verlies je je kompas? Succes gewenst om een storm door te komen zonder dat je ook maar enig idee hebt waar je naartoe gaat. Het zijn slimme keuzes die grote gevechten zelfs voor nieuwe spelers interessant kunnen maken. Raak je net het goede punt in de constructie van een vijandig schip? Dan kun je zomaar een flinke buit binnenhalen.

Worlds Adrift

Hiermee is het natuurlijk wel de vraag of de game blijft aanspreken. Het probleem met sandboxgames is dat veel spelers niet het idee hebben dat er veel te doen is. Je zult alleen of met een groep vrienden doelen moeten stellen die je iets te doen geven in de game. Daardoor kan Worlds Adrift misschien snel leeg gaan aanvoelen zonder enige richting en dat stoot gamers af. Het is dus vooral belangrijk dat er een grote community is die de game speelt en blijft spelen. Een game die gemaakt wordt door de community, moet natuurlijk wel een community hebben. Worlds Adrift toont heel veel potentie, het gereedschap is er, maar de vraag is of dat genoeg is.