World of Darkness ten onder door mismanagement

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
World of Darkness ten onder door mismanagement

Twee maanden geleden werd World of Darkness na negen jaar ontwikkeling gecanceld. Nu blijkt dat de game ten onder is gegaan aan jarenlange mismanagement en het continue schrappen en herschrijven van de core-gameplay.

Ten tijde van de aankondiging kon CCP Games geen geldige reden geven voor het annuleren van hun vampier-MMO World of Darkness. De nieuwswebsite The Guardian heeft er momenteel duidelijkheid over weten te scheppen. De ontwikkeling van negen jaar was dankzij slechte beslissingen van bovenaf, gemixt met de steeds groeiende populariteit van EVE Online.

Het rapport schetst een pijnlijk beeld hoe het er de afgelopen jaren aan toe gegaan moet zijn in Reykjavik. Men begon met de game ontwikkelen terwijl er geen basis was voor de game zelf: gameplay was een nagedachte en men concentreerde zich op het uiterlijk van de game. Ook ondervond het project meerdere momenten dat het werk soms een half jaar stil kwam te liggen omdat leads die werkte aan World of Darkness plotseling nodig waren voor EVE Online.

Dat een project vertraging oploopt is jammer, maar wat World of Darkness uiteindelijk de nek omdraaide was het feit dat managers zich constant bemoeide met het werk van de ontwikkelaar. Wanneer het team na een paar jaar eindelijk een alpha-versie wist te creëren, moesten er veranderingen plaatsvinden waardoor het team vrijwel overnieuw moest beginnen. Dit is tot drie keer toe gebeurd. Wrijving ontstond tussen de leden van het team en het steeds groter wordende budget zorgde ervoor dat het project werd geschrapt.