Witcher 3 graphics downgrade was noodzaak

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Witcher 3 graphics downgrade was noodzaak

The Witcher 3: Wild Hunt heeft een grafische downgrade gehad, omdat de game anders niet goed speelbaar zou zijn geweest. Dat bevestigde Adam Badowski van ontwikkelaar CD Projekt Red in een interview met Eurogamer. Twee jaar geleden werden gameplaybeelden getoond waarin de graphics beter waren dan die in de uiteindelijke versie.

Er is discussie ontstaan onder gamers over de beelden van The Witcher 3 die werden getoond op de gameshow VGX in 2013. Het waren echte gameplaybeelden, bevestigde Badowski, maar er is sindsdien veel aan de game veranderd. ‘Als mensen verschillen zien, dan kan ik daar niet omheen. Maar er zijn complexe technische redenen voor’, zei Badowski. Zo is de ontwikkelaar overgestapt op een nieuw ‘rendering system’ dat beter werkte met de dag-/nachtcyclus van de game. Als er verder werd gewerkt met het eerste systeem zou er veel meer dynamic lighting aan te pas komen ‘en dat werkt niet in zo’n enorme wereld’.

Marcin Iwinski, een van de oprichters van CD Projekt Red, zegt dat de game in 2013 verre van af was. ‘Als je kijkt naar de voortgang in ontwikkeling dan zie je dat we iets maken voor een beurs. Dat pakken we in, het werkt en het ziet er geweldig uit’, zei Iwinski. ‘Als je het daarna in een open-world doet, ongeacht het platform, dan denk je: oh shit, het werkt niet echt. We hebben het al getoond en we moeten ervoor zorgen dat het werkt. Daarna zorgen we ervoor dat het op grote schaal werkt. Dat is de aard van het gamesontwikkeling.’ Zo verkoos de ontwikkelaar voor een goedwerkende titel met minder detail boven veel details en een lagere framerate.

Volgens Iwinski zijn er zelfs dingen in de trailer te zien die niet goed werken zonder DirectX12, dat nog op de markt moet komen. Dat wil niet zeggen dat de game er slechter op is geworden. De ontwikkelaars hebben de aandacht gericht op andere zaken, zegt Michal Platkow-Gilewski van het team. ‘Mensen zeggen dat het in 2013 beter was, maar er zijn veel dingen verbeterd sinds 2013. De grootte van de wereld en de framerate bijvoorbeeld.’ ‘Misschien hadden we de trailer niet moeten laten zien’, vult Iwinski aan. ‘Ik weet het niet, maar wij wisten niet dat het niet zou werken. Het was geen leugen of slechte intentie, daarom hebben er ook geen commentaar op gegeven. Het is voor ons geen downgrade, maar gamers denken daar misschien anders over. Als zij op basis van het materiaal uit 2013 de game hebben gekocht, dan spijt het me zeer. We kijken naar hoe we het goed kunnen maken, want het is niet eerlijk.’

De ontwikkelaars zeggen er nu pas openlijk uit voor te zijn gekomen, omdat ze hadden verwacht dat de discussie zou verdwijnen. De downgrade-discussie leeft echter nog op fora en social media, waardoor ze zich gedwongen voelden erover te spreken. Het team belooft beterschap met patches, updates en meer content.