WildStar – Chaos of verademing?

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
WildStar – Chaos of verademing?

WildStar, de nieuwe MMO van Carbine, is de MMO die een verschil moet maken tussen alle World of Warcraftklonen. Het meest opvallende is dan ook dat het team voor een groot deel bestaat uit Blizzardwerknemers. De grote vraag is dan ook: is WildStar de moeite waard in het overvolle MMO-genre en weet het echt iets nieuws neer te zetten?

Voor veel World of Warcraftspelers zal WildStar dan ook vaag bekend aanvoelen. Dit wil echter niet zeggen dat dit een kloon is van het originele recept. WildStar weet heel goed een eigen identiteit neer te zetten. Door middel van een cartoonachtige uitstraling met prachtige graphics, merk je dat deze game niks meer met het ‘oude’ World of Warcraft te maken wil hebben.

Wildstar_06

 

WildStar brengt ook een eigen kijk op het class-systeem met zich mee. In de gebruikelijk MMO krijg je twee belangrijke keuzes wanneer je begint: je Race en je Class. WildStar voegt hier een derde aan toe: een Path. Je krijgt de keuze uit de volgende Paths: Soldier, Explorer, Scientist en Settler. Iedere Path is vrij te kiezen voor je karakter, ongeacht je Race of Class. Het grote verschil tussen deze Paths is te vinden in de Path-specifieke quests die je krijgt. Soldiers kunnen assassination-missies verwachten, terwijl de Scientist gebruikmaakt van zijn Scanbot om de omgeving te scannen en data te verzamelen. De Explorer kan nieuwe locaties ontdekken en de Settler kan gevraagd worden ziekenhuizen te bouwen.

Deze quests geven ook speciale gear die je dus alleen met een bepaalde Path kunt halen. Tijdens de bèta was het jammer genoeg een beetje onduidelijk wanneer je nu zo’n quest kan doen. Je krijgt de quest namelijk wanneer je in het juiste gebied bent voor die quest. Dit wordt niet echt duidelijk aangegeven tijdens de gameplay. Je krijgt een korte notificatie, maar als je die niet ziet omdat je wat vijanden van je af moet slaan, is dat natuurlijk niet echt handig. Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de uiteindelijke release zijn verbeterd. Het grote pluspunt aan dit systeem is de diepgang die het creëert in de verschillende keuzes die je kunt maken. Wanneer je een andere Path hebt gekozen heb je net even wat andere belangrijke dingen te doen, vergeleken met iemand met exact dezelfde Race en Class als jijzelf. Ieder gebied voelt per Path net even anders aan.

Wildstar_03

Wat WildStar ook goed doet, is je door de verschillende gebieden in de game helpen. De trend in MMO’s is vaak dat je één grote stad hebt waar je heel veel quests krijgt, deze moet uitvoeren en weer terug naar diezelfde grote stad moet. In WildStar is dit anders, je krijgt een paar quests op een bepaalde plaats, deze voltooi je en je kunt door naar het volgende gebied. Eigenlijk ben je constant aan het reizen in de game, je gaat van gebied naar gebied, waarbij je onderweg je quests voltooit.

Dit klinkt natuurlijk fantastisch, niet vastzitten in één bepaald gebied voor de komende tien levels. Toch moet Carbine oppassen dat dit niet te overdreven wordt. Nu kom je namelijk in een gebied aan, voltooi je de quests en vertrek je er. Je komt eigenlijk niet meer terug in eerder bezochte gebieden. Natuurlijk kun je daar wel gewoon naartoe lopen als je zou willen, maar er zullen maar amper quests te vinden zijn die de tijd en moeite waard zijn voor de hoeveelheid XP die ze je geven.

Wildstar_04

Als laatste natuurlijk het meest belangrijke, het grote selling point van WildStar: de Telegraphs. Wanneer je vecht met vijanden zullen ze, wanneer ze een van hun sterkere aanvallen gaan gebruiken, een Telegraph laten zien in het gebied waar de aanval zal landen. Dit geeft je de tijd om te anticiperen en aan de kant te springen. Dit is een geweldig systeem in een MMO. In andere MMO’s is het vaak een gok waar een aanval precies gaat landen, maar bij WildStar is het heel duidelijk. In eerdere levels wordt je geleerd met deze Telegraphs om te gaan; ze zullen langzaam zodat je snapt wat er gaat gebeuren. Later zullen deze Telegraphs van meerdere vijanden tegelijk komen, sneller zijn en een hoop inzicht vragen van de speler, maar dit is natuurlijk wat we verwachten van een uitdagende MMO.

WildStar is een prachtige game, de gameplay is soepel en overzichtelijk. Het grote selling point van WildStar, de Telegraphs, werken briljant; ze zijn duidelijk, goed te volgen en passen uitstekend in de sneller gameplay die WildStar neer weet te zetten. Alle classes lijken op dit moment vrij aardig uitgebalanceerd, maar dat kan in de loop der tijd altijd nog verbeterd worden. De game is op dit moment jammer genoeg niet helemaal open world, door de manier waarop het quest-systeem in elkaar zit, maar dit kan heel goed of heel slecht uitpakken. Daarnaast ben ik heel erg benieuwd naar de gameplay op hogere levels. De bèta bestond alleen tot en met level 15, terwijl de level cap rond de 50 komt te liggen. Worden de Telegraphs een complete chaos of een verademing in het prachtige geweld dat WildStar weet te brengen? Laten we hopen dat Carbine de stem van de gamers hoort en de game nog beter maakt dan hij al is.

Wildstar_05