We maakten kennis met de bijzondere wereld van Crowfall

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
We maakten kennis met de bijzondere wereld van Crowfall

Een MMO met dynamische werelden, restart mechanic, Throne Wars en declarations of war: wanneer je bij ArtCraft binnenkomt, krijg je een waterval aan termen over je heen. Woorden lijken dan ook te kort te schieten om Crowfall te beschrijven, maar we hebben een half uur met Gordon Walton en J. Todd Coleman gesproken en gaan toch een poging doen.

In 2015 bereikte Crowfall haar eerste mijlpaal, toen backers via Kickstarter 1,7 miljoen dollar richting ArtCraft stuurden. Inmiddels is dat bedrag opgelopen naar meer dan 12 miljoen dollar, via extra donaties en backers via de website. Met dit bedrag proberen ze bij ArtCraft een nieuw soort MMO te maken, waarin de spelers zelf het spelverloop bepalen. Hoe dat precies in elkaar zit, is vrij ingewikkeld. Daarom vroegen we op gamescom aan Coleman en Walton het nader toe te lichten.

Throne War Simulator

Wanneer Coleman Crowfall beschrijft, valt al snel de serie Game of Thrones. De complexe, kenmerkende, politieke schermutselingen van G.R.R Martin willen ze naar de MMO-wereld brengen en dat is vanzelfsprekend geen gemakkelijke opgave. Het CV van beide heren boezemt wel enig vertrouwen in het voltooien want het ambitieuze project. Zo werkte Coleman aan andere MMO’s als Wizard 101 en Shadowbane. Walton was onder andere betrokken bij The Sims, Ultima Online en Star Wars Galaxies.

We maakten kennis met de bijzondere wereld van Crowfall

 

Het zijn ook deze games die een inspiratie vormen voor Crowfall. Coleman en Walton willen de spelers in staat stellen hun eigen verhaal te creeën, zoals dat bijvoorbeeld ook in EVE Online kan. Dat niet alleen, het is de bedoeling dat de spelers elkaars spelervaring beïnvloeden. Alles wat jij bouwt, kunnen anderen afbreken. Van bruggen en dorpen, tot complete kastelen.

Your game experience depends on other players – J Todd Coleman

 

Campaigns

Klinkt natuurlijk mooi, maar de ervaring leert dat dit ook grote nadelen heeft. In EVE Online bepalen spelers voor een groot deel ook de spelregels. Het spel wordt soms jaren lang geregeerd door een grote factie en is daarnaast ontoegankelijk voor veel nieuw spelers. Dat willen ze bij ArtCraft voorkomen met campaigns. Dit zijn grote, open werelden, waar spelers bezit van kunnen nemen en tegen elkaar kunnen strijden. Dit kan natuurlijk in de klassieke pvp vorm waarbij je de vijand simpelweg doodt, maar ook in complete oorlogen waarbij kastelen bestormd worden.

Op dit moment draait er op de early access-servers één campaign, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat je tussen circa een dozijn campaigns kunt kiezen. Je gaat je dan met je guild, vrienden, of als individu mengen in deze campaigns. Zo’n campaign begint dan in een nieuwe gegenereerde wereld met een fog of war. Iedereen begint dus met evenveel kennis van het landschap. Deze campaigns duren uiteindelijk rond de drie maanden, maar wanneer de strijdende partijen goed gebalanceerd zijn, kan dit ook zeker langer duren. Het is de bedoeling dat er tweeduizend spelers tegelijk aan een campaign deelnemen.

Crowfall 
 Pixel Vault

Uiteindelijk kan er maar één iemand winnen, door aan een van de overwinningsvoorwaarden te voldoen. Dit kan door de andere strijdende facties volledig uit te schakelen, maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kun je ook victory points generen met kastelen en door een groot surplus aan deze punten winnen. Het is de bedoeling dat er meer verschillende campaigns komen op den duur, vertelt Coleman. Dan kunnen spelers zelf kiezen wat het beste bij hun speelstijl past, daarnaast houdt het de game fris.

PvP vs PvE

Hoe je een campaign uiteindelijk wint, kan variëren, maar het gaat voornamelijk om PvP in deze strijd. Spelers moeten zich met elkaar meten als ze de eerste resources willen veroveren om hun kastelen op te richten, vervolgens moeten ze de karavanen escorteren om de goederen veilig bij hun kasteel te laten aankomen en vervolgens moeten de kastelen zelf verdedigd worden. Wat voor de een een escort- of verdedigingsmissie is, is voor de andere partij een raidmissie.

Je kunt dus met een klein clubje al veel schade aanrichten door de vijandelijke karavanen aan te vallen. Uiteindelijk moeten de kastelen worden neergehaald en daar hebben Walton en Coleman een speciaal spelmechaniek voor bedacht. Het is namelijk makkelijk om een kasteel aan te vallen als de spelers van wie het is, net in bed liggen. Daarom wordt elk kasteel beschermd door een tree of life, dat een ondoordringbaar schild over het kasteel heen vormt. Alleen met een declaration of war kan dit schild worden neergehaald, voor de periode van een uur. Op het moment dat de oorlogsverklaring bij de kasteelheren binnenkomt, hebben ze 24 uur om de verdediging voor te bereiden. Slaan ze de aanval af, dan wordt het schild weer actief.

Crowfall 
 Pixel Vault

Vrijwel alle elementen waarbij gevochten moet worden, hebben iets te maken met het vechten tegen andere spelers. PvE is dan ook een summier onderdeel van de game en daarin hoeven we geen grote raidbosses zoals in World of Warcraft te verwachten. Al zitten er wel npc-vijanden in Crowfall.

There are monsters, but they are like the walking dead: they are there, but it is not about them. – Coleman

 

Kingdoms

Het feit dat de campaigns altijd ten einde komen en die werelden vernietigd worden, zorgt ervoor dat je als speler uiteindelijk niets opbouwt in deze werelden. Daarvoor heeft ArtCraft de kingdoms, waar elke speler beschikking over krijgt. Hierin kun je ook vrij bouwen, maar zijn je creaties definitief. Jij bepaalt zelf hoe je eigen koninkrijk eruit ziet en wie er mag binnenkomen. Zo kun je het gebruiken om de grootste kastelen te bouwen voor de show, of een kleine stad creëren waar andere spelers kunnen uitrusten en handelen na een vermoeiende campaign.

Dit is ook de plek waar spelers die het niet zo op vechten hebben hun ei kwijt kunnen in Crowfall. Wil je bijvoorbeeld liever de beste wapensmid worden, dan kan dat. Je specialiseert je dan in het maken van de beste zwaarden via de zeer uitgebreide talentree en zorgt dat iedereen in Crowfall weet dat ze in jouw kingdom moeten zijn. Je bent dan wel afhankelijk van de PvP’ers, want de beste grondstoffen zijn in de campaign werelden te vinden. Walton en Coleman willen hiermee een handelscirkel creëren, waardoor er een economie ontstaat.

We maakten kennis met de bijzondere wereld van Crowfall

Early Access

We hadden de twee ontwikkelaars nog wel een uur over Crowfall kunnen ondervragen, want hun plannen voor de campaigns en kingdoms zijn zeer ambitieus. Daarnaast hebben we het ook maar heel weinig over de honderden verschillende class- en racecombinaties kunnen hebben. Helaas was onze tijd op. Het is wel duidelijk geworden dat Crowfall een immens project is en haar best doet om weer wat originaliteit naar het MMO-genre te brengen.

Binnenkort gaan we zelf aan de slag met de game, dus houd de site in de gaten. Mocht je niet op een hands-on kunnen wachten, dan kun je ook zelf aan de slag met de game als je een van de backerspakketten aanschaft.