“We dachten dat The Last of Us ging floppen”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
“We dachten dat The Last of Us ging floppen”

Vrijwel iedereen met een PlayStation 3 en/of 4 heeft er wel eens van gehoord of heeft de game zelfs gespeeld: Naughty Dog’s ‘The Last of Us’. De game wist wereldwijd behoorlijke scores bij de pers te halen en viel bij de gamers ook in goede aarde. Nu blijkt dat juist de ontwikkelaar zelf niet al te zeker was van het succes van de survival-game.

Sterker nog, Naughty Dog dacht zelf dat de game een flinke flop zou worden en dat de kans er in zat dat het imago van de studio behoorlijke schade zou kunnen oplopen door de game. Pas tegen de tijd dat de game af was begon men iets meer vertrouwen te krijgen in de ontvangst, zo blijkt uit een recentelijk vrijgegeven interview. Op de vraag of men het enorme succes had verwacht antwoordde co-director Bruce Straley:

“In tegendeel, we dachten dat het ging floppen”

“We dachten dat we de naam en het imago van Naughty Dog, waar we jarenlang met hart en ziel aan hebben gewerkt en ons bloed, zweet en tranen heeft gekost, gingen ruïneren.”

Neil Druckman voegde daar aan toe dat men regelmatig gedurende productie grapte dat de game ‘de val van Naughty Dog zou worden’. Lead designer Anthony Newman liet daarbij weten dat de game alsnog een goed product werd omdat men erg geluk en meevallers heeft gehad.

“Een groot gedeelte ervan was de mechanische kant. Ik dacht: ‘We mogen al blij zijn met een 85 op Metacritic. Gewoon omdat het niet liep. Het kwam gewoon niet samen. Dus het was eigenlijk een hoop meevallers in de keuzes qua gameplay die er voor zorgde dat alles op z’n plek viel en dat het toch nog een leuke game werd.”