Watch Dogs – Nu de hype echt waarmaken
Mijn PlayStation 4 staat nu al bijna anderhalf jaar te stralen in mijn huiskamer en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. De reden waarom ik de PlayStation 4 kocht was de release van Watch_Dogs en op diezelfde dag kwam de postbode langs met het pakketje gameliefde. Watch_Dogs was toen de grote game van het jaar en de hype eromheen was gigantisch. Uitgever Ubisoft beloofde een episch avontuur dat op de next-gen de lat hoog zou leggen. Dit was niet echt het geval, want het was niet het fenomenale product wat Ubisoft beloofde. Ondanks toch redelijk goede recensies was de community nogal ontevreden, omdat ze ook net als ik veel meer verwachtten. Veelal terechte kritieken, wat me een goede motivatie lijkt voor Ubisoft om snel een tweede deel uit te brengen dat wel de hype kan waarmaken, want deze franchise heeft nog steeds veel potentie.
Het eerste wat ik zou veranderen bij een vervolg is het hoofdpersonage. Aiden Pearce vond ik persoonlijk een nobody die weinig overtuigend overkwam. Verschillende bijrollen, zoals Clara, T-Bone en de werkelijk briljante Jordi Chin, komen veel beter uit de verf waardoor het nog duidelijker is dat Pearce beter een kantoorbaantje had kunnen hebben. Ook zou een vervolg wat meer afwisseling mogen bieden, want vooral de sidequests waren erg repetitief. Je hoefde ze allemaal niet te doen, maar als je net als ik zo graag die platinum trophy wil scoren, merk je al gauw dat de game enorm in herhaling valt. Overigens is het me wel gelukt die befaamde trophy te bemachtigen, ondanks de herhaling in de game.
Wat misschien nog wel de belangrijkste keuze zou worden voor Watch_Dogs 2 is de omgeving waar het zich gaat afspelen. Zelf zou ik graag – naast een ander personage – ook een nieuwe stad willen zien die nog grootser is dan het redelijk eentonige en grijze Chicago. Een grote en bruisende metropool als New York, Parijs of Londen zie ik wel zitten. Met een setting in de nabije toekomst met veel technologie, zodat je als hacker je lol niet op kan. Als de besturing van het autorijden en het verhaal ook nog worden getweakt, zal het genieten zijn in zo’n grote stad.
Met de bovenstaande aanpassingen zou Ubisoft al een heel eind komen, maar er moeten ook nieuwe en spectaculaire elementen worden toegevoegd om een game te ontwikkelen die de hype van Watch_Dogs wel hadden kunnen waarmaken. Iets waar ik altijd in heb geloofd zijn de functies van de DualShock 4-controller die nog steeds te weinig wordt gebruikt. De motion sensor en het touchpad zouden het hacken veel interactiever kunnen maken dan alleen maar rammen op de X-knop. Af en toe een minigame of quicktime-event om dingen te hacken waar je veel voordeel aan hebt in een gevecht, zouden het interessanter maken en het hacken zelf geeft iets meer voldoening.
Ubisoft heeft na de release van Watch_Dogs al meer dan eens aangegeven door te willen gaan met de franchise, mits een ontwikkelaar innovatief en origineel te werk gaat. Als ik denk aan innovatie dan denk ik al snel aan VR compatibility. De VR-brillen zullen volgend jaar al te koop zijn en als dat een succes blijkt kan Ubisoft niet achterblijven. Stel je voor dat je met de PlayStation VR of Oculus echt een hacker bent in een prachtige, grote stad waarin je kan autorijden, vechten en rondsluipen. Na mijn virtual reality-ervaring op de Gamescom weet ik dat het echt overweldigend goed werkt en het zou een goede feature kunnen zijn in Watch_Dogs 2.
Het is uiteindelijk aan Ubisoft om te beslissen of deze franchise een vervolg gaat krijgen en hoe ze deze gaan invullen. Zelf kijk ik reikhalzend uit naar een eerste trailer of bevestiging van een tweede deel en van mij mogen ze de game dan hypen tot ze een ons wegen. Maar als Ubisoft echt kan brengen wat het in aanloop naar Watch_Dogs allemaal beloofde, dan kan het een heel mooi product worden. Het is afwachten of dat gaat gebeuren en tot die tijd zelf maar handig worden met computers.