Wat moet Destiny 2 anders doen? – De fans van het eerste uur in gesprek
Regelmatig komen er onderwerpen voorbij waarbij de redactie vrij vlot in discussie schiet. Aankondigingen, onthullingen en schandalen worden uitvoerig besproken, waarbij we sommige discussies te mooi vinden om niet te delen. Ook met de aankondiging van Destiny 2 is het niet anders. Dus gooiden we de vraag op wat de verwachtingen zijn van de sequel op Bungie’s ruimteshooter uit 2014.
Vorige week verscheen eindelijk de eerste trailer online. Of tenminste: er verscheen eerst een uitgebreide teaser waarin Nathan Fillion in de rol van Cayde-6 in een soort futuristische Deadpool zijn verhaal uit de doeken deed. De trailer die daarop volgde, liet nog meer zien van Cayde-6 en het feit dat er dit keer ook echt humor in de game lijkt te zitten. Daar bleef het echter wel bij; buiten wat achtergrondinformatie over de game kregen we niet zo veel. Dit was het gesprek wat volgde op de redactie…
Kevin Rombouts: Nou, het hoge woord is er officieel uit. Na maanden van om de details heen te draaien, hebben Activision en Bungie eindelijk Destiny 2 uit de doeken gedaan. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik ook na het zien van de eerste trailer werkelijk geen ene f*ck wijzer ben geworden. Buiten het feit dan dat Destiny 2 misschien toch iets meer humor gaat hebben dan het origineel…
Jordy Nieuwenhuis: Heel slim van Bungie om in te zetten op misschien wel het beste personage uit deel 1, namelijk Cayde-6, ingesproken door Nathan Fillion. Het is ook eerder een teaser dan een trailer, maar dat neemt niet weg dat ik ondertussen al op de hypetrain ben gesprongen. Bungie heeft in ieder geval leuk opgepakt om te verklaren waarom je jouw gear kwijt bent.
Amador Prado: Nu de rest van het verhaal nog, want ondanks de honderden uren die ik in deel 1 heb zitten, was het verhaal echt niet boeiend. Moet wel toegeven dat ondanks het feit ik blij ben dat Bungie wat meer humor en persoonlijkheid in Destiny wil stoppen, ze nu een beetje lijken te overdrijven met Cayde-6 door hem een soort Deadpool 2.0 te maken. Maar dit zijn details. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de nieuwe vijand en of Bungie de game lang in leven kan houden met constante updates om de episch lange grind te voorkomen. Maar zoals jullie al zeiden: de trailer geeft maar weinig info.
Jermaine van Haarlem: Ik sluit me volledig aan bij wat jullie zeggen. Een beter verhaal zou ik ook graag terug willen zien in deel 2. Waar ik zelf enorm veel behoefte aan had tijdens het spelen van deel 1, waren facties en meer tactische gameplay. Meerdere keren is het gewoon knallen met je team en als de één doodgaat, revive je hem. Ik vond de maps trouwens best compact en in sommige gevallen zelfs irritant. Natuurlijk zijn gevechten binnenin ruimteschepen vet, maar grotere werelden zorgen ook voor een andere strategie.
Kevin: Op zich heb ik weinig problemen met compacte ruimtes en close-quarters combat. Lekkere chaos en flink knallen zijn nooit verkeerd natuurlijk, mits je een shotgun in je handen hebt. Waar het voor mij op den duur heel erg stuk liep, was de repetitie. Telkens dezelfde levels, dezelfde routes met net iets andere vijanden. Het kwam me op een gegeven moment de oren uit, waardoor ik zelfs niet meer ben begonnen aan de laatste uitbreiding. Was me de tijd en moeite allemaal niet waard.
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben: wat moet er volgens jullie echt veranderen? Op zich had ik zelf niet heel veel te klagen over het origineel, buiten het feit dat er heel snel een enorm verschil ontstond tussen spelers. Als je een week niet had gespeeld na de uitbreiding, was iedereen al compleet uitgespect, terwijl ik nog een beetje liep rond te dwalen. Maakt de groepservaring niet heel veel beter natuurlijk…
Jermaine: Daar maak je inderdaad een heel goed punt. Ik heb laatst Destiny weer eens opgestart en ondanks dat ik alle uitbreidingen heb en flink wat uren erin heb zitten, voelde ik mij enorm underpowered. Nu moet ik wel zeggen dat dit zelfs bij de gemiddelde RPG voorkomt… Daarom ben ik echt voorstander van een soort klassesysteem waar elke speler iets kan toevoegen. Dan kun je als het ware je optrekken aan je teamgenoten zonder dat zij iemand moeten meezeulen.
Amador: Oh daar heb ik dan totaal geen trek in, dan speel ik wel Overwatch. En ik vind ook dat de drie classes met de verschillende subclasses al voor genoeg variatie zorgen. Bij mij moet Destiny 2 echt om content draaien. Ten eerste veel strikes, want dat is echt mijn cup of tea en ook een veel langere campaign. De endgame was al veel te snel bereikt en dat bleek vooral een en al grinden te zijn. Oh ja, en updates, updates en nog meer updates. De lange stiltes tussen nieuwe (en relevante) content zijn gewoon te veel geweest en heeft mij uiteindelijk van Destiny weggejaagd.
Jordy: Ik ben het met Amador eens dat de drie classes met hun subclasses voor genoeg variatie zorgen. Bungie moet inderdaad wel zorgen dat er in deel 2 een goed verhaal zit, dat ook niet te kort duurt. Toch zorgen ze er elke keer weer voor dat ik met plezier er zeker een goed aantal uurtjes in stop. Dit kan zijn door tweaks aan bestaande strikes of goede evenementen zoals de Dawning. Ook het recordboek wat ze hebben geïntroduceerd, vind ik een goede toevoeging en houdt je toch wel weer even bezig. Met de Age of Triumph die ze pasgeleden als update hebben gedaan met alle nieuwe content voor bestaande raids, heb ik het spel weer opgestart. Wat ze echter in Destiny 2 wel moeten doen, is zorgen voor een degelijke matchmaking voor raids en andere endgame content.
Jermaine: Ik ben zelf echt een liefhebber van een goed verhaal. Hersenloos knallen wordt bij mij snel enorm saai. Daarom haakte ik ook af door al dat grinden… Kan aan mij liggen, maar ik heb daar op een gegeven moment echt geen geduld meer voor. Daarnaast mogen van mij flink wat nieuwe locaties worden toegevoegd in plaats van dezelfde planeten maar net een iets andere route. Wat vinden jullie dan van de ‘eindbazen’ in de eerste Destiny? Moeten die zo blijven?
Jordy: Toen Destiny net uitkwam, waren de meeste bazen gewoon bullet sponges. Maar naarmate ze extra content toevoegden, zag je dat er steeds vaker een bepaalde tactiek achter eindbazen verscholen ging. Dit kan ik alleen maar toejuichen, dus laten we hopen dat ze het met Destiny 2 meteen goed doen.
Kevin: Hoewel de eindbazen in Destiny zeker tof waren qua design en formaat, waren ze niet zo heel spannend. Dat kwam vooral door het feit dat er maar één tactiek was om een eindbaas aan te pakken. Je moest het op deze methode doen, anders werd je sowieso gewiped. Vooral in de verschillende raids was het heel erg volgens het boekje en dat maakte het vooral frustrerend voor iemand die zich niet helemaal vooraf inleest in iedere raid. Laat het in plaats daarvan gewoon spannend zijn, zoals het bij een eindbaas hoort te zijn. Maar goed, de vraag of dat ook echt zo zal zijn, is maar afwachten…
Destiny 2 moet op 8 september in de winkels liggen, zowel voor PlayStation 4 als Xbox One en dit keer ook de pc. Waarschijnlijk zullen we tijdens de E3 echte informatie krijgen over de game.