Wargroove
Wargroove had een kind kunnen zijn van Fire Emblem en Advance Wars, ware het niet dat de laatstgenoemde franchise redelijk dood is. Gelukkig heeft Chucklefish het op zich genomen de erfenis van Advance Wars te adopteren en daar een eigen draai aan te geven.
Je herkent meteen waar Wargroove vandaan komt als je de gameplay ziet van deze turn-based strategiegame, vormgegeven in pixel art. De game heeft echter een hele andere setting dan Advance Wars en leent meer elementen uit de Middeleeuwen, in plaats van moderne oorlogvoering. Voeg daar nog een multiplayer aan toe en je hebt een aardig beeld van wat je kunt verwachten.
Hou me vast
Wargroove treedt in de voetsporen van strategie op de handhelds, waarin over het algemeen de kaart, eenheden en graphics behoorlijk versimpeld moeten worden. Op een handheld kun je immers minder qua grafische- en rekenkracht, waardoor games het op dat soort apparaten het vooral van sterke gameplay en een unieke stijl moeten hebben. Hierdoor heeft Wargroove een cartoonesk uiterlijk, maar volgens ontwikkelaar Chucklefish is de game zeker niet makkelijk.
De visuals zorgen er wel voor dat ik de game voornamelijk op mijn handheld consoles wil spelen, omdat dat de nostalgie van turn-based strategie on-the-go terugbrengt. De game zal dan ook te spelen zijn op de Switch, net als op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Overigens heeft Chucklefish met Stardew Valley en Starbound allang bewezen dat pixel-art games ook erg goed werken op pc en dat simpelere graphics zeker niet enkel voor de handhelds weggelegd zijn.
Een snufje fantasy
In Wargroove kun je op release spelen met vier verschillende factions en meer dan twaalf commanders. Deze speel je vrij in de campagne-modus van de game. Elke commandant heeft bovendien een eigen verhaallijn, wat doet vermoeden dat je Sun Tzu meerdere keren kunt uitlezen in de tijd waarin je de singleplayer van Wargroove uitspeelt.
Tijdens de missies bestuur je tientallen eenheden, die je aan het begin van de missies krijgt of in het verloop van de strijd koopt. Je kunt namelijk bepaalde punten overnemen, waardoor je meer resources en verschillende eenheden krijgt. Wanneer je dit strategisch aanpakt, krijg je vanzelfsprekend de overhand op je tegenstander.
De eenheden variëren van gewone middeleeuwse ridders en ander voetvolk, tot echte fantasy-eenheden. Denk aan een paladin, een golem of een alchemist om je leger mee te versterken. De punten die je moet veroveren zijn stevige kastelen, waar je het beste wat trebuchets voor kunt meenemen. Behalve als je zelf het kasteel verdedigt: dan zorg je natuurlijk dat je een serie boogschutters achter de kantelen hebt staan. Hierdoor voelt de game haast aan als een deel uit de Fire Emblem-serie.
Battle op de bank
In Wargroove ligt het accent niet alleen op de singeplayeravonturen, maar ook op de multiplayer. Deze komt in meerdere varianten, waaronder co-op, local co-op en pvp. Dit betekent dat je dus samen missies kunt doen, waarbij je een AI-vijand moet verslaan. Je hebt bovendien de optie om dit op één console met twee controllers te doen, met een vriend naast je op de bank.
Dat niet alleen, in één van de streams van de makers spelen zij tegen elkaar in local co-op. Nadeel is dat je dan wel elkaars resources kan zien en een verrassingsaanval lastig wordt, maar dat neemt niet weg dat het een hele toffe multiplayer-ervaring is om met een vriend of vriendin thuis op de bank te spelen. Mocht je liever je vijanden op afstand vermorzelen, dan zit er dus ook een online multiplayer in de game.
Tot slot is er nog de mogelijkheid om je eigen maps en missies te creëren, waarbij je het landschap, de strategische punten en de eenheden naar eigen inzicht kunt plaatsen en vormgeven. Wil je missies waarin jij met je leger een super sterke ridder moet verslaan? Dat kan. Of misschien ben jij straks wel degene die de meest populaire online-map creëert! Chucklefish wil hiermee duidelijk de spelers betrekken in hoe de game eruit komt te zien.
Voor op de Switch is dit een perfecte game en ik kan niet wachten tot ik Wargroove op vakantie of bij vrienden thuis kan spelen. Door de multiplayermogelijkheden en het maken van je eigen levels, zie ik Wargroove echter ook op de pc en consoles wel een succes worden. Het is nog even wachten op Wargroove, de game staat gepland voor begin 2018 en komt uit op Switch, Xbox One, PlayStation 4 en pc.