Waar is splitscreen gebleven? – En komt het ooit nog terug?

archief
Twan Alofs op 20 januari 2020
Waar is splitscreen gebleven? – En komt het ooit nog terug?

Dat ik een racefanaat ben, zal ondertussen duidelijk zijn. Tot nu toe is elke recensie van mijn hand van een racegame geweest. Afgelopen week kwam daar weer een game bij: WRC 6. Ondanks dat ik de game geen topscore heb gegeven, heb ik toch heel erg veel plezier gehad met de game. Er waren zelfs momenten dat ik de game beter vond dan andere racers die ik in de afgelopen jaren heb gespeeld. Hoe dat komt? Splitscreen multiplayer!

Laat ik even voorop stellen dat ik het hier wel over de wat serieuzere racegames heb. Uiteraard vermaak ik me prima met de splitscreen in Trackmania: Turbo, Blur en Split/Second. Toch wil ik mijn vrienden ook eens face-to-face verslaan op Imola, de Nürburgring of op Spa Francorchamps. Helaas heb ik de laatste jaren geen games gezien waarin dit mogelijk was. Toegegeven, Forza 6 kent een splitscreen-functie, maar om eerlijk te zijn is dat er niet een waarvan ik vrolijk word. Er zitten namelijk nogal wat beperkingen aan verbonden. Zo is het niet mogelijk om de cockpit view te gebruiken, zijn nachtraces niet mogelijk en kan je niet in slechte weersomstandigheden rijden.

DTM 3 
 Pixel Vault

Hoe komt het toch dat ontwikkelaars geen splitscreen meer toevoegen? Hier kan ik enkel naar gissen. Mijn eerste gedachte was meteen een hele negatieve. Kan het zo zijn dat ontwikkelaars meer geld willen verdienen? Nu in veel landen de internetverbinding stabiel genoeg is, kun je natuurlijk online tegen elkaar racen. Om dit te doen betekent het wel dat zowel jij als je vrienden de game allemaal moeten kopen. Aan de andere kant, als jij met je vrienden echt wilt heersen in een racegame, koop je hem toch allemaal wel. Je wilt niet die ene persoon zijn die nooit kan oefenen en die tijdens multiplayer-sessies altijd laatste wordt.

Als dat het niet is, wat is het dan wel? Zouden de ontwikkelkosten van een offline multiplayer dan zo enorm hoog zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen. Kort flitste er eveneens een andere gedachte door mijn hoofd. Zou het te maken hebben met de grootte van de televisies? Echter, deze gedachte kon meteen de prullenbak in. Als ik kijk op wat voor een tv ik splitscreen deed met mijn vader als zevenjarig jongetje en deze vergelijk met de tv die nu op mijn pittoreske studentenkamertje staat, is dat argument een lachertje. Het kan ook niet aan de rekenkracht van de consoles liggen. Bij een eerder genoemde game als Trackmania: Turbo gebeurt er veel meer op en om de baan dan bij een F1 2016 of een Project Cars.

Grid Autosport 
 Pixel Vault

Zou het dan toch allemaal met geld te maken hebben? Laten we hopen van niet. Ik ben er een beetje klaar mee om in een schriftje bij te houden wie van ons de snelste tijd heeft gereden op elk circuit. Steeds vaker verlang ik weer terug naar die oude dagen waarbij ik samen met mijn vrienden op de bank zat. Naar de momenten waarbij je achter ligt, maar naast je een zucht hoort. Wanneer je weet dat je maat een fout heeft gemaakt en jij weer in kan lopen of hem zelfs in kan halen. WRC 6 gaf me eindelijk die ervaring weer. Hopelijk geeft de game het goede voorbeeld aan andere ontwikkelaars. Tot die tijd zal ik me met mijn vrienden met pen en papier moeten vermaken in de Time Trial-modus.