VR-gaming kan PEGI dwingen ratings te herzien

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
VR-gaming kan PEGI dwingen ratings te herzien

Met de komst van virtual reality games is de kans groot dat het Europese PEGI de wijze van het toepassen van leeftijdscategorieën aan games moet herzien. Uiteraard met name de games met geweld- en/of horrorelementen.

Met vr-gaming zijn volledig nieuwe gameplay-elementen te verwezenlijken, iets waar de ratingboards ook op in moeten spelen om de nieuwe games zo in de juiste leeftijdscategorie in te delen. Het Europese PEGI (Pan European Game Information) denkt eraan om de keuring op de schop te gooien nu vr-gaming aan de horizon lonkt. Dit om met name gewelddadige- en horrorgames goed en eerlijk te kunnen keuren.

“PEGI moet de golf van virtual reality-games beoordelen met de maatstaven van nu, maar mocht dat niet toereikend zijn, dan heeft het instituut het recht om de handelswijze aan te passen. Dit gaat specifiek om games met angstige elementen (PEGI 7) en horrorelementen (PEGI 12). Zeker wanneer een breder aanbod aan vr-games op de markt verschijnen.”

Dit komt niet als een verrassing. Het hele idee achter virtual reality is dat je in de games zit die je speelt, waardoor je helemaal het idee hebt dat wat er gebeurt niet jouw avatar overkomt, maar jou als persoon. Dat dit tot negatieve of zelfs gevaarlijke situaties kan leiden, vooral in het geval van zeer enge games, staat buiten kijf. Het feit dat sommige mensen van virtual reality ook nog eens misselijk kunnen worden helpt ook niet.