Voormalige Bioshock-ontwikkelaars presenteren “Perception”
Na de sluiting van Irrational Games zijn een deel van de ontwikkelaars ervan een nieuwe studio genaamd The Deep End gestart. Vandaag heeft de kersverse studio voor het eerst hun aanstaande project met de naam Perception op Kickstarter getoond.
Perception is een horrorgame, maar niet een “dertien in een dozijn” horrorgame. De protagonist ervan, Cassie Thornton, wordt al een tijdje geplaagd door visioenen van een landhuis genaamd Echoes Bluff en besluit het landgoed eens op te zoeken. Tot zo ver nog niets geks, tot je je beseft dat Cassie stekeblind is. Ze is dus afhankelijk van een ander zintuig, haar gehoor, om zich door het huis te oriënteren. Zo kan ze zich een beeld vormen zoor met haar stok op de vloer te kloppen en goed te luisteren naar omgevingsgeluid. De enige catch is dat er een entiteit met de toepasselijke naam “The Presence” door het huis doolt, een in een wolk van motten gehuld schizofreen figuur dat zich beide als man en vrouw manifesteert. Dat The Presence niet veel goeds in petto heeft, dat moge duidelijk zijn.
Bill Gardner, oprichter van The Deep End, legt in een interview uit hoe Perception tot stand kwam en wat de game voor hem betekent.
“Het is op allerlei manieren een voortzetting van het werk wat ik bij Irrational deed. Het is een deel van de stukjes die ik oppikte waaraan ik een eigen draai heb gegeven. Ik denk dat machteloosheid belangrijk is voor horror, en als een blind personage brengt Cassie een hoop nieuwe mogelijkheden.
The Presence brengt een hoop van waar we op doelen. Je ziet geesten, vindt audiologs en we gebruiken de mise-en-scène om je te helpen uitvinden wat er al die jaren gebeurd is. Door The Presence te beruiken, voegen we een constant bedreiging toe die in je achterhoofd blijft zitten. Het helpt de vertelling en gameplay te combineren.”
Perception is vanaf heden te backen op Kickstarter, waar een streefbedrag van $150.000 aan vast hangt.