Vijf games die de industrie veranderden – Niets was meer hetzelfde
Ondanks dat we al ruim dertig jaar gamen, weet de industrie zichzelf nog altijd te verrassen. Ook de afgelopen jaar zijn er voldoende games uitgekomen die onze mond even lieten openvallen. Het is misschien allemaal niet meer zo revolutionair als Pong of Super Mario 64, maar hier zijn vijf games die de afgelopen jaren de industrie veranderden!
Mass Effect 2
Oké, misschien is dit een beetje vals spelen: Mass Effect 2 kwam in 2010 in de winkels te liggen, maar toch pakken we hem gewoon mee. Mass Effect 2 was namelijk misschien wel de eerste titel die het mogelijk maakte om je progressie uit een vorig deel over te dragen naar de nieuwe game. Wanneer je twintig, dertig of misschien wel meer tijd in het origineel had gestopt, was het fijn om te merken dat je keuzes impact hadden. Die irritante reporter die uiteindelijk van iedereen wel een flinke stoot kreeg, was dat niet vergeten in deel twee. En ook Kaidan of Ashley, maar in de meeste gevallen Kaidan, was nog steeds dood. Dat zijn de zware keuzes die je moest maken als Commander Shepard. Keuzes die uiteindelijk, aan het einde van deel drie, helemaal niet zo veel effect bleken te hebben.
Minecraft
Je hebt hem misschien al eerder voorbij zien komen deze week, maar ook dit keer is Minecraft weer aanwezig in het rijtje. Een concept zo ontzettend simpel dat dankzij zijn revolutionaire verkoopmodel toch miljoenen wist te verkopen. Kinderen zijn er gek op, volwassenen zijn er gek op en kinderlijke volwassenen verdienen er bakken met geld mee op YouTube. Het is iets wat maar weinig titels op zo’n grote schaal voor elkaar hebben gekregen als Minecraft. Misschien moet ik dan ook maar met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik één van de weinige mensen op deze aardbol ben die de game nog nooit heeft gespeeld.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
The Legend of Zelda: Ocarina of Time is negen van de tien keer de game die je te horen krijgt als je vraagt wat de favoriete Zelda-titel is van een gamer. De tiende, ik, zegt The Wind Waker, maar goed: smaken verschillen. Het was echter de remake voor de Nintendo 3DS die een plaats verdient op dit lijstje. Dit was namelijk de start van het 3D-offensief van Nintendo en de titel die 3D-gaming voor onderweg in het daglicht zette. Het duurde dan misschien nog wel ruim vier jaar voordat Nintendo het echt onder de knie had met de release van de New 3DS, maar het was The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D die het allemaal echt mogelijk maakte. In de hoop dat je niet te veel bewoog en misselijk werd van het verspringende beeld, maar dat is slechts een detail, toch?!
The Last of Us
Games werden plots realistisch. Menselijke relaties leken plots echt te worden. Het moest toch niet gekker worden dan The Last of Us, wat naast een uitstekend stukje verhaal en prachtige graphics ook nog eens emotioneel en teder wist te worden, zonder over de top te gaan. De emoties van de karakters werden naar een hoger niveau getild en werden overgedragen naar jou als speler zoals nog niet eerder gebeurde. De angst, de zorgen, het verlies: het voelde allemaal een stuk realistischer aan dan ooit te voren. Als je de intro van de game kon spelen zonder een brok in je keel te krijgen, dan is er iets mis met je.
Sunset Overdrive
Misschien wel de kleinste revolutie van allemaal, maar kom op: een game die het leuk maakt om dood te gaan? Die moet toch wel op deze lijst staan?! Alhoewel, het was niet het doodgaan, maar het weer tot leven komen wat het zo leuk maakte. Het was dan ook precies die droge humor in het respawnen die Sunset Overdrive toch nog een plekje op deze lijst laat verdienen. Een Portal, een doodskist, een UFO, de maffia, ze droegen allemaal een handje bij om jezelf weer terug te laten komen in de wereld. Zo kon je zelfs na de dood weer met een glimlach opnieuw beginnen.
Wat waren voor jou de games die de afgelopen vijf jaar de industrie echt veranderden? Kan je jezelf terugvinden in dit lijstje, of zijn er titels die we echt hadden moeten vermelden? Laat het ons weten in de reacties.