“Verkoop PlayStation VR zal direct winstgevend zijn”
Nadat gisteren de prijs en releasedatum van de PlayStation VR bekend werden gemaakt door Sony, doken er ineens een aantal vragen op: Hoe kan de PlayStation VR ‘slechts’ 399 euro kosten terwijl de concurrentie honderden euro’s hoger zit met de prijs? Is de PSVR wel winstgevend? Sony bevestigt vandaag dat in ieder geval het laatste zeker het geval zal zijn.
Adam Boyes, vice-president van Publisher & Developer Relations bij Sony, werd door Game Informer gevraagd hoe het kan dat het verschil in prijs tussen de PlayStation VR en de concurentie, zoals de Oculus en de Vive, zo groot kan zijn.
Ik denk dat we niet echt aan het kijken waren naar de concurrentie en dat geldt dus ook voor de prijzen die ze aannamen. Het mag duidelijk zijn dat we geld moeten verdienen op elk verkocht exemplaar van de PlayStation VR, maar we zitten al zo lang in deze consumentenindustrie dat we erg goed zijn geworden in het vergaren van goede kwaliteit onderdelen om de producten te maken.
Boyes verzekert dan ook dat elk verkocht exemplaar van de PlayStation VR direct winst zal opleveren, zonder daarbij de verplichte extra’s of games op te tellen.
Sinds de release van de PlayStation 4 hebben we elk stuk hardware met winst verkocht en dat zal niet anders zijn met de PlayStation VR. We hebben zelfs de ruimte om voordeelbundels te maken met de Playstation Camera en Move.
Het enige nadeel dat Sony zou kunnen hebben is dat de PlayStation VR pas in oktober verschijnt, terwijl de Oculus en Vive al deze lente op de markt zullen verschijnen, maar ook dit hoeft volgens Boyes geen probleem te zijn.
Of je nu als eerste of als laatste bent, het heeft allebei een voordeel. Als je als eerste op de markt verschijnt, ben je natuurlijk de eerste die verkoopt. Echter als je de laatste bent, kun je anticiperen op de problemen die de concurrentie tegenkomt.