Valve legt ‘valse review scores’ Steam aan banden door update

Door middel van een update probeert Valve de reviews die men op Steam plaatst een stuk eerlijker te laten verlopen. Volgens Valve was de update noodzakelijk omdat er bewijzen waren dat uitgevers zelf middels omwegen het gemiddelde cijfer omhoog probeerden te krikken.

Dit heeft Valve laten weten via een nieuwsupdate op Steam. Sinds de update zullen reviews van personen die de game hebben geactiveerd met een Steam-code nog steeds zichtbaar blijven, maar zal het cijfer niet meer te zien zijn of meetellen. Hierdoor zou het gemiddelde cijfer een stuk accurater moeten worden. Volgens Valve maakten enkele uitgevers namelijk op slinkse wijze misbruik van het reviewsysteem. Met dit soort uitgevers wil Valve volgens een verklaring dan ook geen banden meer hebben.

Een analyse van games op Steam heeft uitgewezen dat minstens 160 titels een substantieel hoger percentage van positieve reviews hebben gekregen van gebruikers met een code in verhouding tot gebruikers die de game direct via Steam hebben gekocht. Er zijn uiteraard legitieme redenen waarom dit zo kan zijn voor een game. Sommige games hebben een groot publiek buiten Steam en anderen hebben gepassioneerde vroege testers en Kickstarter-backers die meer begaan zijn met de game.

In veel gevallen is het misbruik echter zeer duidelijk en voor de hand liggend, bijvoorbeeld met gedupliceerde en/of gegenereerde reviews in grote oplages of reviews van accounts die gekoppeld zijn aan de ontwikkelaar zelf. In die gevallen hebben we actie ondernomen door de valse reviews te bannen en de banden te verbreken met de uitgevers die zich er schuldig aan hebben gemaakt.

Op deze manier hoopt Valve dat de reviews waarop eventuele klanten hun aanschaf baseren een stuk eerlijker zullen worden.