Update The Witcher 3 is hit and miss
De update voor The Witcher 3: Wild Hunt waar we gisteren al over schreven is sinds vandaag live. Sinds de patch live is gegaan lijkt het erop dat deze even veel kwaad als goed heeft gedaan.
CD Projekt Red schijnt maar niets goeds te kunnen doen. Zelfs weken na de release van hun gigantische hit The Witcher 3: Wild Hunt ondersteunen ze de game met gratis content. Sterker nog, ze zijn nog steeds bezig met onderhoud aan de game om ervoor te zorgen dat alles wél lekker gaat lopen, met name op de Xbox One. Vandaag kwam een nieuwe update uit die ervoor zorgt dat sommige plekken in de game beter lopen, daarentegen heeft de update andere plekken weer negatief heeft beïnvloed. De framerate van met name de Xbox One keldert wanneer de speler zich bevindt in plekken zoals Crookback Bog. De website Digital Foundry legt uit:
“In essentie lijkt de gameplay op Xbox One gebruik te maken van een dubbele buffer v-sync zoals voor de PS4. Daardoor wordt de framerate van de game vastgezet tot 20 fps wanneer de game begint te stotteren. Dat is een afname van de 20-30 fps die de game in een oudere versie wist te produceren op dezelfde plek. Zelfs tot 8 frames per seconde.”
Maar daar houden de problemen niet mee op. The Witcher 3 op de Xbox One gaat nog steeds gebukt onder een problematische framerate. Zelfs de PS4 blijft in de meest recente update niet bespaard.
“Daarboven op komt nog dat het reizen door simpele velden of wegen (zoals Novigrad’s central city) nog steeds af en toe stotterende beelden van 1 fps oplevert. Iets wat allang opgelost had moeten zijn. Op de PS4 is het minder drastisch, maar ook niet beter. Onze test door Novigrad ligt vijf frames per seconde lager.”
De pc-versie lijkt grotendeels onaangetast, maar spelers klagen dat achievements niet goed lijken te werken. Heeft de nieuwe patch dan helemaal niets goeds gedaan? Jawel; patch 1.07 zorgt voor een nieuw bewegingssysteem voor Geralt, paarden reageren beter, het inventory-systeem is verbeterd en veel bugs zijn uit de game gehaald.