Uncharted 4 krijgt geen dedicated servers
Uncharted 4: A Thief’s End zal geen dedicated servers krijgen voor zijn multiplayer-gedeelte. Dit maakte ontwikkelaar Naughty Dog vandaag bekend tegenover VG247. Net als voorgaande games uit de serie zal de game gebruik maken van een peer-to-peer systeem.
Tegenover VG247 wist Robert Cogburn te bevestigen dat de game net als zijn voorgangers gebruik maakt van peer-to-peer hosting. Dit houdt in dat de console van een van de spelers in een match als server zal dienen, in plaats van gecentraliseerde servers. Wat er gebeurt wanneer de host plotseling de verbinding verbreekt of verliest, is momenteel nog niet bekend.
Gecentraliseerde servers die bij een ontwikkelaar of uitgever staan krijgen vaak de voorkeur over peer-to-peer hosting. Dit omdat er in veel gevallen minder last is van lag, problemen bij het verliezen van de verbinding kleiner zijn en de host geen voordeel heeft. Toch blijken gecentraliseerde servers ook geen sleutel tot succes, zo blijkt wel uit een aantal grote releases van de afgelopen jaren. Ondanks dat deze servers er waren, hadden spelers bij de lancering van verschillende AAA-games toch nog veel problemen.
Tijdens de Paris Games Week toonde Naughty Dog voor het eerst beelden van de multiplayer. Op 4 december begint er een beta waaraan kopers van de Uncharted Collection kunnen deelnemen. Uncharted 4: A Thief’s End ligt, als alles goed loopt, op 18 maart 2016 in de winkels.