Uncharted 4: A Thief’s End

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Uncharted 4: A Thief’s End

Het jagen naar schatten is nog niet voorbij. Vanaf 27 april zullen we afscheid nemen van Nathan Drake in Uncharted 4: A Thief’s End. Maar welk soort einde zal het worden? Als we de titel moeten geloven, is het toch echt de laatste keer dat we met Drake mogen klauteren, schieten, vallen en opstaan. Speculatie over Nathans dood doen al sinds de aankondiging eind 2013 de ronde, maar die geloof ik niet. Het enige wat ontwikkelaar Naughty Dog, bij monde van Neil Druckmann, heeft bevestigd, is dat deze hoofdpersoon na deeltje vier niet meer gebruikt zal worden. Dat klinkt erg definitief, maar licentiehouder Sony kan alsnog besluiten om met een andere studio, hoofdpersoon of tijdlijn aan de slag te gaan in de toekomst. Uncharted is natuurlijk een succesvolle franchise en geld stinkt niet.

Uncharted 4

Wat we al van het verhaal weten? Vrij weinig. Uit de eerste trailer kunnen we opmaken dat Nathan is gestopt met schatzoeken en is gaan settelen met zijn vrouw Elena Fisher. Hij is als het ware met pensioen gegaan, al vraag ik me gelijk af waar hij dat van betaalt. Zijn expedities lopen financieel altijd in de soep. Ook zien we de oude brombeer Victor Sullivan die weer van de partij is om Nate te ondersteunen en op een grappige manier herinneringen op te halen aan eerdere avonturen. Dan doet ook een nieuwe speler zijn intrede: Sam, Nathans dood gewaande broer, leeft nog en nodigt Nate uit om met hem op zoek te gaan naar de Libertalia: een piratenschat. Want het oprapen van piratengoud liep in Pirates of the Carribean ook zo goed af.

Ik verwacht zelf een hoop bekende koppies te zien opduiken uit de eerdere consoledelen en misschien zelfs uit de spin-off Golden Abyss voor PS Vita. We hebben genoeg interessante personages leren kennen die een meerwaarde kunnen bieden aan de beleving en die uiteindelijk de broers Drake te slim af zouden kunnen zijn. Als dit echt het laatste deel is met Nathan, zal Naughty Dog alle losse eindjes willen afsluiten en daar horen nou eenmaal een aantal andere dieven, oplichters en ‘bad-asses’ bij.

Na het zien van de bovenstaande trailer sloeg mijn brein op hol. Drake die met zijn broer Sam praat en ineens dialoogopties voorgeschoteld krijgt? Awesome! Dat zou kunnen betekenen dat er meerdere verhaaltakken zouden zijn, wellicht meerdere eindes aan het verhaal of de mogelijkheid om Drake’s avontuur in een andere volgorde te beleven. Een grote innovatie in de Uncharted-franchise zou geboren zijn. Helaas heeft Naughty Dog mijn speculaties al afgeschoten. De dialoogopties hebben geen invloed op de loop van het verhaal, maar betrekken de spelers alleen meer bij de cutscenes die hen voorgeschoteld worden. Ofwel, je kunt niet zomaar weglopen en drinken halen, maar je moet op een knop drukken. Een gemiste kans, maar ook wel begrijpelijk. Uncharted is altijd een lineaire ervaring geweest en het zou vreemd zijn om daar in het laatste deel ineens van af te wijken. Dan heb je ineens een veel groter budget nodig voor de voice acting, motion capturing, het script en noem maar op.

Er staat ons ongetwijfeld weer een avontuur te wachten op verschillende locaties; bosrijk, zanderig, nat en/of besneeuwd. Van die uitzichten waar je even bij stil blijft staan om ervan te genieten. Als je daar de kans toe krijgt tenminste. De bekende (schiet-)actie zal, als we de trailers moeten geloven, onverminderd snel gaan en het uiterste van je reactievermogen vragen dankzij slimmere tegenstanders. Wat ik tof vind, is dat mijn favoriete speelstijl ook weer aanwezig zal zijn. Vijanden stealthy neerhalen wanneer het kan en er ‘guns blazing’ ingaan als het moet. Alle verschillende wapens uitproberen (ik verwacht nóg meer variatie), granaten gooien en zoveel mogelijk baddies tegelijk neerhalen, heerlijk! Wat ik van de actie gezien heb, wordt het weer smullen geblazen en een grote uitdaging om alles op de Crushing-moeilijkheidsgraad te voltooien. Dat is me alleen bij deel 2 gelukt, moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Uncharted 4: A Thief's End 
 Pixel Vault

Dan heeft Naughty Dog er ook nog eens voor gekozen om ook in dit deel de multiplayer-modus toe te voegen. De multiplayer heb ik in de vorige delen amper aangeraakt, omdat ik het een nutteloze toevoeging vind aan een geweldige singleplayer-ervaring. Zeker nu er bovennatuurlijke krachten bij komen en je met bekende characters uit de reeks tegen elkaar kunt spelen, wordt het een beetje vreemd en sluit het allemaal niet meer aan bij het verhaal. Coöperatieve gameplay met die personages had ik nog wel gesnapt en gespeeld.  Zoiets als: je krijgt een schatkaart in handen en moet met Nathan, Elena, Sam en Victor de vijanden uitschakelen (op welke manier dan ook) en terugkeren naar het vertrekpunt met de schat. Die competitieve multiplayer hoeft er van mij niet in te zitten. Gelukkig voegt Naughty Dog het niet voor niets toe aan de games, want er zijn genoeg spelers die mijn mening hierover niet delen.

Sommige fans klagen erover dat we de laatste tijd niet zoveel te zien krijgen van A Thief’s End, maar dat vind ik niet erg. Ik vind het een stuk minder prettig als een uitgever om de haverklap een nieuwe trailer, gameplay of achtergrondinformatie uitbrengt. Dit deel moet je zelf gaan spelen om te ontdekken wat er allemaal in zit en zo hoort het ook, zeker bij verhalende games. Ik wil graag verrast worden door de creativiteit van een ontwikkelaar die zijn ziel en zaligheid in zijn product steekt. En ik twijfel er geen moment aan dat Naughty Dog me met Uncharted 4 niet zal teleurstellen.