Umbrella Corps

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Umbrella Corps

Volgende maand komt de nieuwste game van Capcom uit, die zich afspeelt in de wereld van Resident Evil, namelijk Umbrella Corps. Hoewel er diverse gamemodi zullen zijn, zal deze game zich met name richten op PvP en daarmee spelers tegen elkaar opzetten. Natuurlijk zullen zombies ook een grote rol hebben binnen de game en de combinatie van ondoden, vijandelijke spelers en diverse vanuit de franchise bekende settings beloven snelle en spannende gameplay die samenkomt in deze titel. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen die-hard fan ben van de franchise. Ik heb de meeste games wel gespeeld maar zou geen nacht kamperen voor de deur van een gamewinkel om zo als één van de eersten de game in handen te krijgen. Nadat ik de beelden van Umbrella Corps heb gezien moet ik zeggen dat deze titel daar wel eens verandering in zou kunnen brengen.

Umbrella Corps brengt diverse omgevingen die bekend zijn van de serie opnieuw tot leven, ditmaal met een mooi HD-sausje er overheen. Eén ding moet ik Capcom nageven, het ziet er allemaal enorm mooi uit. Hoewel de omgevingen me wel bekend voorkomen is het niet meteen een wereld van herkenning voor mij, maar ik kan me voorstellen dat als je alle delen netjes gespeeld hebt, dat je de eerste keer je ogen uitkijkt naar hoe geweldig de omgeving eruit ziet; ik weet dat ik dat in ieder geval al deed tijdens het aanschouwen van de trailer. Meteen kreeg ik zin om me middenin die omgeving te bevinden en de strijd aan te gaan met andere spelers of de diverse zombies die ook hun opwachting gaan maken.

Umbrella Corps 002

Naast het spelen met beide voeten op de grond, is het in Umbrella Corps ook mogelijk om de hoogte in te gaan. Zo ben je dus niet meer gebonden aan de grond, maar kun je bijvoorbeeld ook de daken van huizen betreden. Hoewel ik zo voor me zie dat je dan een stuk beter zichtbaar bent voor vijanden, ik bedoel een soldaat die over een dak loopt valt nogal op, biedt het natuurlijk wel een hele nieuwe dimensie aan de gameplay. Om jezelf naar hogere gebieden te begeven maak je gebruik van een enorm technisch snufje: een roestige haak. Een heel simpele manier om je her en der te verplaatsen, maar de trailer laat zien dat dit heel goed werkt en ervoor zorgt dat je snel en soepel voort kunt bewegen.

Met name deze snelle manier van voortbewegen is iets dat me enorm aantrekt. Het zorgt er namelijk voor dat ook de actie op een hoog tempo plaatsvindt en naar mijn mening houdt dat de spanning van de game zeker in stand, zowel tegen andere spelers als tegen de AI. Natuurlijk maken diverse vuurwapens hun opwachting, maar het is ook mogelijk om van dichtbij actie uit te voeren. Door middel van een steeksleutel of loden pijp kun je een vechtpartij aangaan en hopen dat jij uiteindelijk niet degene bent die met een gat in zijn hoofd achterblijft.

Umbrella Corps 001

Hoewel Umbrella Corps zich met name op multiplayer zal richten, door de PvP, maar ook door het samen op te nemen tegen waves aan zombies, is het ook mogelijk om een singleplayer te spelen, iets wat er naar mijn mening toch wel voor zorgt dat de game er een stuk completer uit komt te zien. Natuurlijk is het leuk om online de strijd aan te gaan tegen en met anderen, maar het kan af en toe ook heerlijk zijn om je internetkabel eruit te trekken en lekker in je eentje de wandelende doden te lijf te gaan. De singleplayer plaatst jou als enige overgebleven testpersoon in een gebouw waarin bergen zombies hun beurt afwachten, waardoor je overlevingsdrang constant op de proef wordt gesteld.

Het enige dat ik eigenlijk niet goed terugzie is of de singleplayer ook gebruik zal maken van de haak om je te verplaatsen. Dit is namelijk naar mijn mening toch wel het grote dingetje van deze game die het tempo hoog houdt, maar in beelden van de singleplayer is deze nergens terug te vinden. Ik vind dit met name jammer omdat ikzelf de singleplayer graag gebruik om te oefenen en pas online ga als ik het idee heb dat ik in ieder geval drie stappen kan zetten voordat ik neergehaald wordt door een tegenstander.

Umbrella Corps 003

Al met al zorgt met name het hoge tempo en de mate van actie ervoor dat ik heel erg uitkijk naar deze titel. Het feit dat Umbrella Corps diverse gamemodi te bieden heeft maakt dat het, mits het allemaal net zo lekker werkt als dat het er in de trailer uitziet, waarschijnlijk voor een langere tijd leuk zal blijven. Daarnaast is het ook leuk om de wereld van Resident Evil eens in een ander daglicht te zien: in plaats van de survival horror toch meer de actie. Of dit allemaal goed uitpakt valt nog te bezien, maar gelukkig is het wachten op de game bijna ten einde. Vanaf 21 juni zal deze in de winkels liggen en als je mij de nacht ervoor toevallig zoekt, dan lig ik in mijn tentje voor de winkel.