Ubisoft uitgeroepen tot ‘de nieuwe EA’
Het Amerikaanse tijdschrift Forbes heeft Ubisoft uitgeroepen tot de ‘nieuwe EA’. Dit komt vanwege de recente slechte prestaties van Ubisoft games die niet werkend in de winkel komen te liggen en microtransacties bevatten terwijl de speler al de volle prijs heeft betaald.
Het artikel op Forbes zet alle feiten op een rijtje en legt uit waarom Ubisoft zichzelf steeds meer in de positie van de boeman heeft geplaatst. Het geeft voorbeelden van het afgelopen jaar en concludeert dat hoewel EA het afgelopen jaar een paar dingen ontzettend fout heeft gedaan, Ubisoft nog veel meer verkeerds heeft gedaan. Watch Dogs dat de grafische kwaliteit van de eerste trailer niet kon leveren, het weigeren van vrouwelijke speelbare personages in Assassin’s Creed, een nauwelijks werkende game afleveren met AC: Unity: het gaat maar door en door.
“EA had een lange tijd het vertrouwen van de consument verloren, maar begint het stukje bij beetje terug te krijgen. Ubisoft lijkt echter in de voetstappen van EA te treden. Consumenten vertrouwen de trailers niet meer uit vrees dat de game er niet zo mooi uit zal zien (Watch Dogs), of het kopen van een game op de eerste dag omdat de media zich er niet over mocht uitlaten (Assassin’s Creed Unity). Door het haastig uitbrengen van nieuwe games loopt Ubisoft het risico dat de serie wordt uitgemolken, of dat er technische mankementen te vinden zijn. Of beide.”
Ondertussen zijn er meldingen van spelers van Assassin’s Creed Unity die in de ingame shop DLC tegenkomen van maar liefst €99. Ubisoft komt met een patch voor de technische problemen die de game ondervindt, maar heeft niks gezegd over de “micro”transacties die in de game te vinden zijn.