Tweede competitieseizoen Overwatch krijgt een aantal aanpassingen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Tweede competitieseizoen Overwatch krijgt een aantal aanpassingen

Het eerste competitieseizoen van Overwatch komt morgen tot een climax. Veel tijd voor een zomerstop tussen de seizoenen is er echter niet voor de fanatieke Overwatch-speler, want vanaf 6 september gaat het tweede seizoen van start. Al gaan er wel wat veranderingen plaatsvinden, zo vertelt Jeff Kaplan.

In een video op YouTube legt Jeff Kaplan van Blizzard Entertainment uit welke veranderingen er zullen plaatsvinden in de overgang van het eerste naar het tweede competitieseizoen in Overwatch. Ondanks dat Kaplan in zijn video dieper ingaat op bepaalde belangrijke zaken, worden lang niet alle wijzigingen aan de kaak gesteld en is het dus belangrijk dat de Overwatch-spelers die competitief spelen zich ook moeten inlezen in de patch notes om op de hoogte te zijn van alle veranderingen.

Een van de grootste veranderingen die zal gaan plaatsvinden is het aanpassen van de skill rating. Op dit moment wordt elke speler op basis van zijn of haar prestaties nog ingeschaald op een getal tussen de 1 en 100. Volgens Jeff Kaplan bracht dit echter dermate veel verwarring met zich mee dat er besloten is om voor het komende seizoen een schaal van 1 tot 5000 aan te houden. Spelers refereren nu nog vaak aan schoolcijfers, terwijl in Overwatch iemand met een skill rating van 60 een erg goede speler is. Omdat dat voor de Overwatch-spelers vaak niet zo voelt, zal dat komend seizoen dus anders worden.

Een andere opvallende verandering is dat de sudden death komend seizoen zal gaan verdwijnen. Volgens Kaplan hebben ze bij Blizzard veel kritiek gekregen over de sudden death en geeft hier dan ook gehoor aan. In het eerste seizoen was het zo dat wanneer twee teams gelijk speelden de wedstrijd beslist werd in een sudden death. Hierbij werd een munt opgegooid om te bepalen welk team de aanvallende en welk team de verdedigende rol op zich zou nemen. Omdat dit volgens veel spelers niet eerlijk is doordat er op sommige levels een voordeel is om als verdedigend of aanvallend team te opereren, is er besloten de sudden death af te schaffen.