Twee derde verkochte games waren voor de Xbox One en PlayStation 4

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Twee derde verkochte games waren voor de Xbox One en PlayStation 4

Twee derde van het aantal verkochte games in drie recente maanden was voor de PlayStation 4 en Xbox One. Dat blijkt uit berekeningen van marktanalysebureau Kantar Worldpanel, meldt het Britse MCV. Er zijn minder games verkocht voor de Xbox 360 en PlayStation 3 dan vorig jaar in dezelfde periode.

Het gaat om fysieke games die van juli tot en met september zijn verkocht. Er is een groei in het aantal nextgenverkopen van 55 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volgens Fiona Keenan van het Kantar Worldpanel is de Xbox One de drijvende kracht achter de verkoopgroei voor de nieuwe consoles van Microsoft en Sony. Het marktaandeel van Xbox One is gegroeid van 21 procent vorig jaar naar 30 procent dit jaar. Het marktaandeel van Sony groeide minder hard van 34 procent naar 37 procent.

Volgens Keenan is de groei van Xbox te danken aan de strategie van Microsoft, die een breed publiek wil aanboren. Vorig jaar waren de vijf grootste titels op de Xbox One, onder meer Destiny en FIFA 15, goed voor 77 procent van het aantal verkochte games voor de console. Dit jaar komt de helft van de verkopen uit de top-5, terwijl andere titels als F1 2015, Mad Max en Batman: Arkham Night een flink aandeel hadden in de groei van Xbox.

In juli-september zijn er dit jaar in totaal minder games verkocht. Volgens het Kantar Worldpanel komt dat door de release van Destiny in die periode vorig jaar. Als de Destiny-verkopen niet worden meegerekend, is de industrie met 14 procent gegroeid.