Trials Rising

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Trials Rising

Tijdens de Ubisoft-conferentie van E3 2018 kregen we voor het eerste beelden te zien van Trials Rising. Redlynx Studios liet ons beelden zien van de nieuwe deelnemer in de Trials-franchise. Afgelopen week heeft Rohald zijn eerste ervaringen op mogen doen in de game via een bèta.

Het is inmiddels alweer vier jaar geleden dat Trials Fusion uitkwam. Deze game bracht ons de motorcrossgekte die we gewend waren, maar deed hier nog een schepje bovenop met quads, freestyle mode en over de top level design. Redlynx Studios lijkt in eerste instantie in Trials Rising weer een stapje terug te doen en focust zich weer volledig op motoren, maar hoe braaf is de game nu eigenlijk?

Ready, set, go!

Bij het opstarten van Trials Rising heb je bijna het gevoel alsof je via de voordeur thuiskomt. Het geheel voelt erg herkenbaar aan en dat kan ook komen doordat er in principe niks veranderd is aan het hele concept van Trials. Dit is ook te merken aan de gameplay. Je stapt op je motor, probeert op een coole en efficiënte manier het parcours af te leggen, faalt hier vervolgens in op het eerste obstakel en zo ga je door tot je het einde hebt bereikt. Afhankelijk van hoe snel je dit hebt gedaan en hoe weinig je gevallen bent, krijg je een bronzen, zilveren of gouden medaille.

Trials Rising 
 Pixel Vault

Hoewel het recept dus bekend is, betekent dit niet dat het minder leuk wordt om te spelen. Het level design is leuk gedaan met interessante achtergronden en interactieve objecten, zoals treinen die je moet ontwijken en explosies die je tot hoog in de lucht lanceren. Hoewel tijdens de bèta niet alles te spelen is, kunnen we door afgaan op de vorige titels met redelijke zekerheid zeggen dat we indrukwekkende levels tegen gaan komen in de game.

Wat wel nieuw is aan deze titel, is de mogelijkheid om een tandemmotor te besturen. Dit is een motorcrossmotor waar twee personen op kunnen zitten. Zoals het er nu naar uitziet is deze motor bedoeld voor couch co-op. Dit heb ik zelf echter nog niet kunnen proberen, want deze feature zat niet in de bèta.

Ohjee. Loot boxes…

Wat wel in de deze bèta zat, waren loot boxes. Wanneer je een level hebt uitgespeeld, krijg je exp. Wanneer je een level omhoog gaat, krijg je een gratis loot box. Bij het openen van deze virtuele doos, krijg je een nieuw cosmetisch item. Dit kan een skin zijn voor je motor, maar ook een helm of een paar schoenen. Het viel me op dat er ook een tweede versie van de loot boxes bestaat. Die moet je kopen met ‘echt’ geld en dus via microtransacties.

Trials Rising 
 Pixel Vault

Wat me verder opviel, is dat er verder niks verbonden zit aan het levelsysteem. Het lijkt er dus op dat dit systeem alleen is geïmplementeerd voor het creëren van een gevoel van progressie om daar loot boxes in kwijt te kunnen. Zoals we gewend zijn uit normale RPG’s wordt de benodigde exp voor nieuwe levels gaandeweg steeds hoger. In de praktijk krijg je dus aan het begin veel loot boxes en neemt die frequentie na verloop van tijd af.

Het is dus volstrekt mogelijk dat wanneer je de game voor een lange tijd hebt gespeeld, je bijna geen nieuwe items meer krijgt. In principe geen probleem, want deze hebben niks te maken met gameplay, maar het is volledig in te denken dat je na vijftien uur spelen je personage anders wilt kleden. Dan ben je haast wel genoodzaakt om loot boxes aan te schaffen.

Route optimalisatie

Cosmetische items zijn echter maar een klein aspect van de game, want uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om de kwaliteit van het racen zelf. Gelukkig is dit allemaal goed in orde. De controls zijn responsief, de game draait als een tiereliertje en de framerate is lekker stabiel.

Trials Rising 
 Pixel Vault

Samen met de strakke controls en de hoge moeilijkheidsgraad van de game vormt het een sterk geheel, waar de game wel moeilijk is, maar je nooit het idee hebt dat het niet aan jou ligt. Misschien dat de game daarom wel eens frustraties kan opwekken. Je wordt namelijk geconfronteerd met hoe incapabel je zelf eigenlijk wel niet bent.

Wat ik echter het vervelendst vond, was dat ik gedurende de bèta na een aantal races tegen een bug aanliep, waardoor ik niet verder kon. Ik moest een ghost-speler verslaan en eerder over de eindstreep komen. De track in kwestie was echter niet zo moeilijk en na een keer of vijf proberen, kwam ik ruim anderhalve seconde eerder over de streep dan mijn spectrale tegenstander. Vervolgens kreeg ik een gouden medaille, maar weigerde de game te erkennen dat ik gewonnen had.

Een matig vooruitzicht

Nu heb ik er alle vertrouwen in dat dit slechts een ongelukkig voorval was, maar het maakt het niet minder vervelend. Ik had namelijk best nog een aantal races verder willen spelen. Uiteindelijk ben ik wel benieuwd naar wat de game verder te bieden heeft. Redlynx heeft gedemonstreerd dat ze de basis inmiddels goed onder de knie hebben, maar dat wisten we al bij Trials Fusion in 2014.

Trials Rising 
 Pixel Vault

Ik ben vooral benieuwd naar wat Redlynx te bieden heeft in de delen van de game die we nog niet hebben mogen zien of ervaren. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar hoe opdringerig de loot boxes zijn. Zeker met de ontwikkelingen van de verschillende nationale kansspelcommissies en het gebruik van de loot boxes in het afgelopen jaar, kan dit een belangrijke factor zijn voor het succes van de game.
De antwoorden op deze vragen krijgen we vanzelf op 2 februari 2019, wanneer de game uitkomt voor PC, PlayStation en Xbox One.